Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.
Close
Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.
Close

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

– Av arbetsmiljö- och säkerhetsskäl är det en dålig idé att hämta in hushållsavfall på kvällstid. Ingen miljöarbetare ska behöva leva med att ha backat över ett barn, säger Joakim Guttman, central ombudsman.

Kenneth Malmberg är huvudskyddsombud på Suez. ”Jag tror att vi kommer att få se mer av tvåskift inom renhållningen i Sverige.”
Kenneth Malmberg är huvudskyddsombud på Suez. ”Jag tror att vi kommer att få se mer av tvåskift inom renhållningen i Sverige.” Foto: Jan Lindkvist

Han får medhåll av Kenneth Malmberg, som kört sopor i 25 år. Malmberg är huvudskyddsombud på Suez i Malmö och ordförande i miljösektionen på Transports Malmöavdelning.

– Det är ytterst få av de anställda som vill hämta in avfall på kvällstid. Flera har valt att sluta sedan företaget drev igenom beslutet, säger han.

I april 2019 tog miljöföretaget Suez över delar av hushållshämtningen i Malmö och Burlövs kommuner. Anbudet var pressat och byggde på färre sopbilar än vad den tidigare entreprenören använt.

– Redan från start varnade vi för att det aldrig kommer att gå, säger Kenneth Malmberg.

Han är övertygad om att Suez räknade bort sig på anbudet. För att klara uppdraget började företaget leta lösningar.

Ett och ett halvt skift

En idé var att köra med ”ett och ett halvt” skift. En miljöarbetare skulle köra ut, jobba ensam i fyra timmar och sedan åka tillbaka och hämta en kollega. Duon skulle köra dubbelt fyra timmar innan det var dags för miljöarbetare ett att kliva av. Tvåan skulle sedan fortsätta själv i ytterligare fyra timmar. Totalt ett pass på tolv timmar.

Upplägget hade inneburit mängder av extrakörningar med sopbilen och skrotades innan det ens prövats. I stället rullade arbetet i gång – med ett skift och vanliga pass på åtta timmar.

– Det blev extremt pressat, säger Kenneth Malmberg. Alla anställda försökte verkligen, men det blev massor av övertid. Vissa kvällar körde folk till efter klockan 23.

Facket kopplades in och slog ner på övertidsberget. Suez la om schemat – till fyradagarsvecka med tio timmar långa pass. Extrafolk togs in, liksom extra bilar.

Med extra kostnader som följd.

Stötte på patrull

I början av 2020 lanserades nästa idé. Miljöarbetarna ska köra tvåskift i de villaområden som ingår i entreprenaden. Tanken var att första skiftet jobbar mellan klockan 05.30 och 15.00. Det andra börjar 14.30 och har arbetstid till klockan 22.00.

Fast upplägget stöter på patrull.

I Malmö har beställaren, det kommunala bolaget VA Syd, bestämt att renhållningsarbete i bostadsområden bara får pågå mellan klockan 06.30 och 19.00.

I det aktuella upphandlingsunderlaget finns dessutom en kravspecifikation. I den står uttryckligen att uppdraget inte får bedrivas som skiftarbete. Med tillägget ”att tidigare erfarenhet visat att detta inte fungerar”. I specifikationen sägs i och för sig att beställaren kan medge avsteg från regeln.

Den 20 april valde Suez att köra i gång med dubbla skift. Morgonskiftet rullar på ungefär som tidigare, enligt Kenneth Malmberg. Med den skillnaden att stressen ökat.

– Det gäller ju att miljöarbetarna hunnit med alla kärl, innan man lämnar över bilen. Jag har fått rapporter om att man inte alltid hunnit med. Eller hunnit ta rast.

Varannan vecka jobbar renhållarna kväll. Med arbetstid till klockan 22. Fast fortfarande gäller regeln om att kärltömningen ska upphöra klockan 19.

Kenneth Malmberg säger:

– Företaget har gått ut med att det är strikt förbjudet att lämna arbetsplatsen i förtid. De sista timmarna ska ägnas åt att åka och tömma på tippen, och åt bilvård. Suez i Malmö kommer att ha landets renaste sopbilar.

Ska snabba jobba mer?

I det nya konceptet ingår att miljöarbetare som blir klara tidigt ska sticka ut till andra distrikt och hjälpa kollegerna där.

– Kruxet, säger Kenneth Malmberg, är att människor jobbar i olika takt. Ska de som jagar på sedan jobba ett halvt distrikt till, för att täcka upp för dem som väljer ett lugnare tempo? Frågan är komplicerad.

Omdirigeringen av personal har också väckt frågor om övervakning och GDPR. Via kärlen, som är chippade, kan Suez i realtid se exakt var varje enskild sopbil finns. Kan den informationen användas för att kolla hur arbetet fortskrider och till att styra bilar till andra områden?

Transportarbetaren har pratat med ett par miljöarbetare som jobbat kväll. Ingen är nöjd. En man berättar att han precis har sagt upp sig.

– Jag sökte det här jobbet för att jobba dagtid, jag vill hinna träffa mina barn. Suez får nog räkna med ganska stor personalomsättning.

Enmansbetjänade bilar

Renhållarna påpekar också att Suez upplägg bygger helt på enmansbetjänade bilar – förutom under en inkörningsperiod. Flera anställda ser ökad belastning och ökad risk för incidenter. En fråga som ställs är hur ensamarbetet rimmar med Suez krav på att en person ska gå bredvid bilen, vid backning.

Tidigare har företaget också varit noga med att färdskrivarkort ska sitta i skrivaren, i körläge, trots att lagen inte kräver det. Nu gäller inte den instruktionen längre.

Kenneth Malmberg kör inte kväll, utan har en annan syssla.

– Jag tror att vi kommer att få se mer av tvåskift inom renhållningen i Sverige. Fast det är problematiskt. I villaområdena är det trångt och värre blir det när alla kommer hem med bilen. Och hur många vill ha sopbilar framför huset en försommarkväll?

Sten Carlsson är ombudsman på Malmöavdelningen och har förhandlat med Suez om tvåskiftet. Han frågar sig om Suez och VA Syd verkligen kan ändra spelregler som ställts upp vid en upphandling – reservationen till trots.

Sten Carlsson är själv gammal miljöarbetare:

– Sopbilar drar till sig barns intresse. Vid ett tillfälle var jag en hårsmån från att backa över en liten flicka. Lyckligtvis hade jag en backningskamera och upptäckte henne. Den händelsen bär jag fortfarande med mig.

– Suez har inte gjort en korrekt risk- och konsekvensanalys. Det är en sak vi slog ner på i förhandlingarna.

 

Beställaren försvarar tvåskiftet

Miljöarbetare. Upphandlaren VA Syd har godkänt skiftkörningen som Suez startade den 20 april. Enhetschef Lars-Fredrik Alingfeldt anser inte att det bryter mot kraven som ställdes i upphandlingen.

Varför gör VA Syd det här avsteget, när det klart framgår i anbudsunderlaget att skiftarbete inte fungerat?

– Till skillnad mot tidigare entreprenörer har Suez separerat villor och flerbostadshus. Vi säger ja till skift i villaområden till vidare, under förutsättning att det fungerar.

Facket och anställda anser att kvällskörning innebär ökad risk för olyckor och störningar för de boende. Hur ser VA Syd på det?

– Det är en sak för Suez att säkerställa, det ligger på deras bord. Tömningen får bara pågå till klockan 19.

Andra miljöföretag kan eventuellt ha tolkat upphandlingskraven som att skiftkörning inte var en möjlig lösning. Hur ser VA Syd på risken att bolag nu överklagar till domstol?

– Det får andra entreprenörer svara på. Vår uppfattning är att det finns en tydlig öppning för skift.

”Få ihop ekonomin”

Andrei Bjuvenhed är platschef på Suez i Malmö. Han håller med om att tvåskift är ovanligt vid inhämtning av hushållsavfall:

– Det är ett sätt för oss att få ihop körningarna, få ihop ekonomin.

När det gäller arbetsmiljön och säkerheten säger han:

– De aspekterna är otroligt viktiga. Ingen chaufför ska utsättas för ökad risk. På vintern är det mörkare och då aktualiseras frågan än mer. Samtidigt finns tung trafik i samhället och boende måste acceptera det.

Hur ser Suez på kritiken från anställda, som tog jobbet för att jobba dagtid?

– Alla är inte lyckliga. Men en stor del av personalen har inte sagt ifrån heller. Kvällspasset är varannan vecka och blir något kortare. Det innebär mindre belastning.

Enligt uppgift har flera miljöarbetare sagt upp sig. Räknar Suez med ökad personalomsättning?

– Vi vill inte tappa kompetens, men samtidigt sker förändringar i arbetslivet. De kommunala upphandlingarna är tuffa och innebär pressade anbud. Jag tror att vi kommer att få se tvåskift på fler ställen.

– Fast vi kommer att utvärdera skiftarbetet när det gått en tid. Hittar vi bättre upplägg är vi öppna för det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

Medlemmarna på arbetarkooperativet träffas en gång i veckan för ett obligatoriskt möte. Foto: John Antonsson

Cykelbud i Malmö startade eget kooperativ

Cykelbud. Alternativa Kuriren bildades av längtan efter att få vara något annat än en siffra i gigföretagens kalkylark. På det cyklande arbetarkooperativet finns inga chefer och varje arbetare har en röst.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.