Close
– Vi följer riktlinjerna som alla andra, säger tidningsbudet Peter Österling. Men jag går ju i in hissarna och tar i handtagen.
Close
Corona

Mer att göra för tidningsbuden

Tidningsbud. Mediehusen drabbas av coronakrisen när lönsamheten redan är historiskt låg. Ändå kommer tidningarna ut till sina läsare. För buden har pandemin än så länge mest betytt mer att göra.

Enormt mycket mer paket de senaste veckorna, konstaterar Peter Österling, som bär ut tidningar i Solna. Annars har coronaviruset för honom handlat om skarpare hygienrutiner, större avstånd till människor och oro för att bli smittad. Som för de flesta.

– Vi har ju varit självisolerade sedan länge. Den här gången är det till vår fördel, säger Daniel Hilmér, tidningsbud i Trollhättan.

Han är fackligt aktiv och har ett antal uppdrag i Transport, på arbetsplatsen är han förhandlingsombud och huvudskyddsombud. Han berättar att coronakrisen har påverkat jobbet på VTD till viss del:

– Paketen har ökat, framför allt apoteksvarorna. Vi ska inte vara fler än fem inne på en filial och vi har fått ut våtservetter för att torka bilarna när passet är slut.

Tommi Nilsson, klubbordförande på Premo, bekräftar bilden från sin Stockholmshorisont: Paketmängden ökar och tidningsbuden håller mer avstånd.

Distributörer kan förstås ändå smittas. I Laholm har prenumeranter tillfälligt blivit utan tidning på grund av att många bud varit sjuka. Coronasmittade, enligt den egna tidningens webb.

Tidningshusen, som äger de olika distributionsföretagen, drabbats hårt. I en kristid då läsare efterfrågar mer och mer journalistik rasar annonsintäkterna. Ett extra distributionsstöd som regeringen lovat, 150 miljoner kronor, motsvarar en månads tapp i annonspengar. Annonserna är annars den näst största inkomsten för prenumererad press, den största för gratistidningar.

Utgångsläget för dagstidningarna var också uselt. 2018 utsågs till det sämsta året någonsin av Myndigheten för press, radio och tv. Och att 2019 ser ut att ha blivit ännu sämre när det gäller lönsamheten. Branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) frågade de 13 största tidningshusen om läget just när coronapandemin hade tagit fart.

– De räknar med att tappa mellan 30 och 50 procent av intäkterna i april, och tappet ser ut att fortsätta, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker på TU.

Han ser ändå några ljuspunkter i krisläget: Intresset för tidningsläsning ökar och fler tecknar prenumerationer, inte enbart digitala.

När det handlar om paket förutspår chefen för Point logistik, distributionsföretag i Småland, Västergötland och Skåne, att coronakrisen ska driva på en utveckling som redan är i gång. Så här tänker Johan Lundin:

– Dagstidningarnas pappersupplagor fortsätter att sjunka – men e-handeln växer. Nu ser vi att den processen skyndas på. Och vi bygger en struktur som ska möta det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Niklas Knight, vd Best Transport

”Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor”

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.

Tillbaka som bud på Höglandet

Tidningsbud. Efter en kort sväng på annat jobb är Elin Larsson tillbaka som tidningsbud. Rutten är ny, bäst är friheten. Ingen natt är den andra lik.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Regeringsförslag: Förläng YKB med ett halvår

Åkeri. Regeringen lägger fram ett förslag som ska göra att chaufförers yrkeskompetensbevis (YKB) kan förlängas med sex månader, räknat från att det gått ut.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.