Matbud protesterar i Paris.
Close
Matbud protesterade i onsdags på gatorna i Paris mot försämrade villkor. I morgon, lördag planeras landsomfattande aktioner i Frankrike.
Close

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Plattforms- och gigekonomin växer i Europa. I sommar har kurirer som jobbar för olika leverans-appar i Frankrike, genomfört maskningsstrejker och demonstrationer. I morgon lördag (den 10 augusti) samlas de till en landsomfattande aktion.

Protesterna utlöstes när brittiska Deliveroo ändrade sina tariffer, och bland annat slopade minimiersättningen för korta körningar. Buden säger att de plötsligt får betydligt sämre betalt.

– Villkoren är inte heller bättre hos andra bolag, som Uber Eats, säger Jean-Daniel Zamor. Han är cykelbud och ordförande för föreningen Clap, som organiserar kurirer i Parisregionen.

Själv är han student och levererar då och då för Stuart.

– De flesta jobbar heltid. Man måste arbeta många timmar för att det ska löna sig, säger han.

I Frankrike är kurirerna egenföretagare. De betalar själva sociala avgifter, och bekostar sin utrustning, som oftare är en scooter än en cykel. Clap kräver inte att de ska få fasta jobb.

– Buden vill sällan det.

Däremot vill föreningen ha en lagstadgad minimiersättning per timma på drygt 200 kronor. Clap vill också ha bättre försäkringar, eftersom olyckor är vanligt, och att buden får ta del av företagens algoritmer för hur körningarna fördelas mellan dem.

Även om protesterna har väckt uppmärksamhet i Frankrike, deltar bara en bråkdel av buden. Det är en splittrad och svårmobiliserad grupp.

– Vi träffas sällan. Det finns ju inga personalrum hos företagen. Dessutom är många rädda för att inte få fler körningar, säger Jean-Daniel Zamor.

Han sätter framför allt sina förhoppningar till ett internationellt samarbete, för att buden ska bli starkare gentemot plattformsföretagen. För ett halvår sedan var Clap med om att bilda en europeisk samarbetsorganisation, Transnational courier federation.

I september ska han dessutom vara talesman för kurirerna vid ett möte i Bryssel. Europafacket ska hjälpa dem att organisera sig i olika länder.

– Men vi måste göra det själva. Många av mina kollegor här i Frankrike är unga, och misstänksamma mot facken, som de uppfattar som för politiska.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Transportarbetarens logga

EU-kommissionen vill ha bättre villkor för gig-jobbare

Gig-jobb. Omkring tre miljoner européer livnär sig enbart på gig-jobb. Nu vill EU förbättra deras ofta dåliga villkor med ett direktiv. Reglera plattformsföretagens arbetsgivaransvar, kräver Transport.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.