Matbud från Yandex.eda i Moskva.
Close
Matbud från Yandex.eda i Moskva. Artyk Orozalijev jobbade i Sankt Petersburg, och hans död har startat en diskussion om budens tuffa arbetsvillkor.
Close

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Sedan något drygt år ser man dem överallt i ryska storstäder, unga människor i nästan självlysande gula kläder som bär på stora fyrkantiga ryggsäckar. De flesta går till fots, men en del cyklar eller åker sparkcykel. Oavsett hur de tar sig fram verkar de alltid ha bråttom. De gulklädda är bud som levererar mat från olika restauranger för företaget Yandex.eda.
Artyk Orozalijev var från Kirgizistan och hade jobbat som matbud för Yandex.eda i en och en halv månad. För den oberoende ryska tidningen Fontanka berättar hans bror Timur Orozalijev att Artyk var fullt frisk. Han hade inga problem med hjärtat, men han tyckte att arbetssituationen hos Yandex.eda var mycket krävande.
– Han brukade inte klaga, men sa att det var ont om tid på jobbet och att han fick avdrag när han inte hann leverera i tid.
Flera bud berättar för ryska medier att det som skapar mest stress är att de får avdrag på lönen om de inte levererar maten inom en viss tid. Att hinna det är ibland omöjligt och är du sen godtas inga ursäkter. På sociala medier har bud berättat att de efter 12–14 timmars arbete tjänat mellan 220 och 300 kronor.

Startat diskussion

Artyk Orozalijevs död har fått uppmärksamhet i ryska storstadsmedier och startat en diskussion om budens arbetsvillkor. Webbportalen Biznes online lät en reporter ta jobb som matbud hos Yandex. Han gick 50 kilometer per dag och fick inte ens ihop 300 kronor.
Ivan Milych är ordförande för Nya fackföreningen, som bland annat organiserar dem som arbetar inom snabbmatsrestauranger.
– Yandex är den största matbudsservicen i Ryssland och de har också en taxiservice. Många av dem som jobbar där är migrantarbetare, säger Ivan Milych.
Han berättar att precis som i andra delar av världen så anser inte gigekonomi-företag som Yandex.eda att buden är anställda och de följer därför inte rysk arbetslagstiftning.

Manat till bojkott

På Facebook och Twitter har användare uppmanat till bojkott av budföretagen. En liten vänstergrupp har gjort en stödmanifestation. Men Ivan Milych säger att de som driver sådana kampanjer är en liten, om än aktiv, grupp.
– Trots att många i Ryssland har sådana här jobb så har händelsen inte fått någon genklang i det ryska samhället, berättar han.
Flera tidningar har rapporterat att Artyk Orozalijev automatiskt fick ett löneavdrag dagen efter sin död, eftersom han inte kom till jobbet.
Efter dödsfallet har Yandex.eda sagt att de ska se över reglerna för hur många timmar buden får arbeta. Det andra stora matleveransföretaget, Delivery club, har sagt att de kommer att erbjuda sina bud gratis läkarundersökning.
Ryska motsvarigheten till Arbetsmiljöverket kommer att granska händelsen, men kollegor till Artyk Orozalijev säger till den oberoende tidningen Novaja gazeta att de inte tror att lagar eller myndigheter kommer att förbättra arbetssituationen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Fler dog i trafiken 2023

Trafik. 2023 blev ett mörkt trafikår i Sverige. Sammanlagt 232 personer omkom i trafiken, en ökning med fem personer jämfört med 2022, enligt Transportstyrelsens preliminära statistik. Den visar också att antalet döda ökat under den senaste treårsperioden.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.