Santiago Bautista
Close
Santiago Bautista träffar Transportarbetaren vid lunchtid på en restaurang han ibland hämtar mat på. ”De är trevliga på de flesta restaurangerna och låter oss låna toaletten och fylla på vatten. Men på vissa vill de helst inte att någon ser oss.”
Close

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

– Kolla här.

Santiago Bautista plockar upp en mobiltelefon med sprucken skärm ur fickan.

– Jag kan visa dig faktiskt. Foodora och Onlinepizza är samma företag och ägs av Delivery Hero, ett av de största företagen i världen som jobbar med hemleverans.

Han loggar ut från sitt konto och visar alla länder det går att logga in i. Land efter land, där företaget levererar mat med sina gällt rosa kubformade väskor som släpas runt på svettiga ryggar på städernas krokiga, raka, branta, sluttande, plana gator. På cykelbanor. Och i trafiken bland livsfarliga bilar.

Santiago Bautista är skyddsombud på Foodora i Uppsala och ett av få matbud som är medlem i facket.

– Jag älskar att cykla. Och jag älskar att jobba för att man inte har någon chef som pressar hela tiden. Jag gör bara mitt jobb. Om något går fel, är det inte mitt fel.

Men appen är din chef?

– Exakt. Det är typ som under industriella revolutionen, men nu är det på telefonen, säger han.

Arbetsgivaren säger att det inte är meningen att jobbet ska vara på heltid. Själva vitsen är att det ska vara en extra sysselsättning. För Santiago Bautista har det varit hans försörjning ända sedan han kom till Sverige en sensommar för lite mer än två år sedan.

– Jag känner personligen flera, de är mina vänner, som försörjer sig på det här.

Jag frågar om han jobbar fem dagar i veckan.

– Sju! Passen är inte mer än fem timmar. Sen får vi inte ta ett nytt pass utan att ha minst en timmes uppehåll.

Studerade i USA

Resan till Uppsala började i Colombias huvudstad Bogota. I de sena tonåren flyttade Santiago Bautista till USA för att studera. Han tog en examen i statsvetenskap och sociologi. Efter hans examen började han jobba med att organisera kasinoarbetare på facket Unite Here, ett förbund med 100 000 medlemmar i USA.

– Många som jobbar i den branschen är papperslösa, berättar han.

Det var svårt att få arbetstillstånd och stanna kvar i USA. Så Santiago Bautista packade väskan igen och flyttade till Europa. Han hamnade i Tyskland och Köln för att fortsätta sina studier.

Så blev det en termin på Uppsala universitet som utbytesstudent. Han lärde känna en tjej. De höll kontakten och efter två års långdistansförhållande flyttade han till Uppsala.

Att cykla ut mat kunde han redan. Hemma i Köln hade han jobbat för både Deliveroo och Foodora. Lönerna där var lägre än den svenska timlönen på 110 kronor. I Tyskland finns en lagstadgad minimilön på strax under nio euro. Men priserna för mat var lägre och dessutom dricksade kunderna.

– I Sverige räknar kunderna med att alla ska ha bra betalt.

Pendlade

Santiago Bautista pendlade först till Stockholm. Efter rusningstrafiken lagt sig cyklade han in till centralstationen och tog med sig cykeln på pendeltåget till huvudstaden. I några veckor jobbade han för Uber Eats, under uppstarten betalade de bra. Sedan sjönk ersättningarna och det blev Foodora igen.

Santiago Bautista
Det här är Santiago Bautistas fina cykel som han köpt i Spanien. Han har en annan han oftast jobbar på. Foto: John Antonsson

– Uppsala är Sveriges bästa cykelstad. Men i Stockholm finns ingen infrastruktur. Man cyklar bland bilar, lastbilar och bussar, det är jättefarligt.

När Foodora drog i gång verksamheten i Uppsala sökte Santiago Bautista jobb där, han fick både arbete och befordran.

– Han som var chef för Sverige visste vem jag var. Han sa att jag var en bra kille och jag fick jobb som rider captain.

Jobbet innebar arbetsledning för tio personer. Santiago Bautista fick göra saker som att skriva nya anställningspapper, se till att det finns utrustning och liknande.

– Först var det tio timmar i veckan. Då var det ganska mycket jobb. Man skulle ringa upp cyklisterna och gå igenom deras statistik. Hur många leveranser du har gjort, din genomsnittshastighet bla bla bla. Sedan skulle man göra det på tre timmar. Så jag struntade i det.

Santiago Bautista berättar om ett jobb där allt styrs genom en app. Arbetsledningen har koll på allt.

– De vet hur länge du stannar hos kunderna och på restaurangerna. Vi får stanna max fem minuter hos en kund, men efter två minuter får du en signal från telefonen som säger att du ska röra på dig. Men det är lugnt, det är Sverige. Man säger tjena, tack, hejdå, man pratar inte så mycket, säger han och skrattar.

De första månaderna var bra. Att cykla i Sverige i september är ganska perfekt. Men sedan kom isen.

– Det var paranoia. Man tänker att man ska ramla hela tiden.

– Phh, jag har ramlat hur många gånger som helst, hehe.

Slog i backen

Han minns särskilt ett tillfälle. Santiago Bautista cyklade St Olofsgatan fram. En bil kom från vänster i en korsning, men stannade för att låta honom passera. Santiago Bautista skulle svänga vänster. Han hade ögonkontakt med bilföraren. Det var en massa trafik i alla riktningar. Svartisen låg blank. Och så slog han i backen.

– Jag tänker på det varje gång jag tar den gatan och är extremt försiktig.

Då. Den första vintern fanns inget skyddsombud på Foodora. Några skyddsrutiner fanns inte heller. Arbetsmiljölagarna i Sverige är baserade på att arbetsgivaren och arbetarnas skyddsrepresentanter ska samverka på arbetsplatsen. När det inte fungerar kan arbetstagarna vända sig till Arbetsmiljöverket och ställa vissa krav.

– Foodora går inte med på någonting om Arbetsmiljöverket inte fattar ett beslut, säger Santiago Bautista.

Så den vägen har han fått gå. Med egen erfarenhet av hur farligt vinterväglaget kan vara började Santiago Bautista jobba på att få vinterdäck från arbetsgivaren. Ingenting hände. Så han valde att skicka en anmälan till Arbetsmiljöverket och krävde dubbdäck om vintern.

Foodoras svar sammanfattat: Buden använder egna cyklar, som också brukas på fritiden. Därför betalar de 450 kronor, vilket borde täcka ungefär halva kostnaden för vinterdäck.

Santiago Bautista nöjde sig inte med svaret, och det gjorde inte heller Arbetsmiljöverket. Efter att myndigheten hotat med vite lovade Foodora till slut att alla som jobbar ett visst antal timmar i veckan ska få däck monterade på verkstad.

– Mitt förslag var att vi ska ha inspektion av cyklarna samtidigt som vi monterar däcken på verkstad. Då kan verkstaden säga: den cykeln håller på att gå sönder, den här är redan sönder. Den här utrusningen måste bytas. Men Foodora sa nej.

Därför har han skickat in ett nytt krav om ingripande till Arbetsmiljöverket.

– Jag vill att Foodora ska stå för reparationskostnader. Om min cykel går sönder, och jag inte har råd att lämna in den på verkstad kan jag helt enkelt inte jobba. Det finns en cykel på kontoret som är till för nödsituationer. Jag får ha den kanske en dag. Sen måste jag fixa en cykel själv.

Reglering

Santiago Bautista har inga större förhoppningar om att företaget ska ta sitt ansvar.

– Mitt syfte är att skicka in så många anmälningar som möjligt. Vi har fått dubbdäck, nu gäller det i hela företaget och förhoppningsvis blir det standard i hela branschen. Kanske kan mina anmälningar leda till någon slags reglering.

Santiago Bautista är med i Transport. Under en period försökte han värva medlemmar till facket. Men de blev aldrig särskilt många.

– Jag försökte, men nu orkar jag inte mer. Det finns två saker som gör det svårt:

– Ett. Många som jobbar är invandrare och här tillfälligt för att plugga. De tycker att de har det bättre än i sitt hemland. Jag säger att de ska jämföra med hur det är för andra i Sverige.

– Två. Många har jobbet tillfälligt. Vi skriver kontrakt på tre månader och många tänker att när det går ut då slutar jag. Då är det ganska svårt att få dem att gå med.

– Företaget kommer aldrig att teckna kollektivavtal om vi inte tvingar dem till det. När vi var 40 som jobbade i Uppsala hoppades jag att vi kanske kunde bli tillräckligt många för att tvinga till oss ett. Men nu är vi över 100 anställda och det känns svårt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Cykelbud med Foodorauniform.

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Den 2 juni tecknades ett nytt kollektivavtal mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

I boken beskriver Qaisar Mahmood hur han som managementkonsult kunde göra en omvänd klassresa på fem minuter genom att byta om till matbudskläder. Foto: Pernilla Ahlsén

”Ingen såg mig i ögonen”

Mötet. Författaren och managementkonsulten Qaisar Mahmood testade att jobba som matbud på Foodora i tre månader. Nu har han skrivit en bok om upplevelsen.

Hallå där!

Henrik Hansson

… modellbyggare från Kvidinge, Skåne, som nyligen blev både nordisk mästare och tog hem publikpriset vid Trailer Trucking-festivalen i Mantorp.

Månadens medlem
Niclas trivs på Gotland. ”Jag kommer nog aldrig flytta härifrån. Vill jag ha storstadspuls kan jag åka till Visby. Men där jag bor är det väldigt lugnt. Jag gillar det. Jag jagar mycket och trivs med att vara ute på landet.” Foto: Pernilla Ahlsén

Niclas brinner för bra arbetsmiljö

Bevakning. Efter 30 år i bevakningsbranschen, varav de senaste 11 på Gotland, kan Niclas Fagerberg jobbet utan och innan. I jakt på en ny utmaning blev han skyddsombud. Nu brinner han för att kollegorna ska ha en bra arbetsmiljö och rättvisa arbetsvillkor.

Kultur
”Ekonomi är inte så svårt som vissa vill få oss att tro, man kommer väldigt långt med lite sunt bondförnuft”, säger Elinor Odeberg.

Våga tycka till om ekonomi

Ekonomi. I boken Dyrtider går Elinor Odeberg till attack mot Riksbankens oberoende och slår ett slag för att vanligt folk ska våga tycka till om ekonomisk politik.

Vägsträckan
Svinesundsbron. Foto: Pernilla Ahlsén

Historiskt viktig väg i väst

E6 Svinesund–Uddevalla. Hundra år efter unionsupplösningen invigdes den nya bron över Svinesund. Tullstationen på svenska sidan visar att bron från Norge i dag utgör EU:s yttre gräns. Någon passkontroll finns inte men yrkesförare måste anmäla gods som förs in.

Jag & jobbet
Ibland frågar ungdomar Per Svedberg om han har något vapen, som en elpistol? ”Nej, jag har något värre säger jag och pekar på min mun. Mitt bästa verktyg är truten.”

”Alla människor behöver respekt”

Bevakning. Per Svedberg blev väktare för att han inte ville jobba med människor. Men upptäckte att just det är själva kärnan i jobbet. Han försöker alltid se människan, bortom deras ibland bråkiga, stökiga beteende.

Sirin Celik presenterade sin fallstudie vid slutkonferensen i Rom den 7 juli.

Gig inte upp!

Plattformsarbete. Vägen är förberedd för en arbetsmarknad där gigjobb blir norm. Det menar Transports utredare Sirin Celik, som deltagit i ett EU-projekt om möjligheter och svårigheter att skapa anständiga villkor för dem som arbetar för plattformsföretag.

Osund konkurrens?
Övervakad rastplats i Jönköping.

Det skulle bli lika lön – blev 32 avgifter

Åkeri. Mer än ett år har gått sedan EU-reglerna som skulle sätta stopp för lönedumpning på vägarna infördes. Facit: 32 sanktionsavgifter för transportföretag som saknat utstationeringspapper och facket saknar alltjämt verktyg att granska företagen som kör tillfälligt i landet.

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen. Foto: Albin Händig

”Det behövs fler vägkontroller”

Åkeri. Transportföretagens samhällspolitiska chef Tina Thorsell tycker att det är bra att reglerna från mobilitetspaketet finns på plats, men med nya regler är det en massa barnsjukdomar och ett regelverk som tolkas olika över hela Europa.

Hallå där!

Martin Andersson

…ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Månadens sektion
Thomas Belvén, Jan Sehlin, Peter Strålind och Magnus Lundberg utanför Folkets hus i Solna. Emil Blomqvist och Joakim Björkstedt sitter också i styrelsen, men är inte med på bild.

”Vi vill ha bättre hämtställen”

Miljöarbetare. Efter den uppmärksammade sopstrejken 2017 ­tömdes Stockholmsavdelningens miljösektion på folk. Nu tar sektionen nya tag med nyvald ordförande, arbete för mer inflytande vid upphandlingar och bättre arbetsmiljö – så att sopgubbarna ska hålla fram till pensionen.

Kultur
Collage filmtips

Strejk och kamp – på film

Filmtips. Sveriges arbetsmarknad är nära nog ”bäst” i världen på att inte ha strejker eller konflikter. Det mesta löser sig i förhandlingsrummen. Här är några filmtips om strejk och facklig kamp.

Sommartips 2023
Västernäventyr på småländska. High Chaparall i Kulltorp är förebild för många parker med västerntema. Foto: High Chaparall

Krutrök, karuseller och karameller

Nöjesparker. Klassiker som Liseberg och Skara sommarland. Vilda djur. Sagoteman som i Astrid Lindgrens värld eller Tomteland. Vilda västern-äventyr eller vikingatid för alla åldrar. Landet är fullt av nöjesparker. Här är en lista från norr till söder, 23 ställen sommaren -23. Med aktuella priser så att kostnaden inte behöver bli en humörsänkare redan i entrén.

Månadens medlem
Att köra mjölkbil är Ebbas tredje jobb. I framtiden vill hon gärna ha ett eget åkeri. Foto: Pernilla Ahlsén

”Det här är ett riktigt mysjobb”

Åkeri. Ebba Nyberg är 23 år och har redan sitt drömjobb – att köra mjölkbil för Arla. Allra bäst är det så här års när korna har släppts ut på bete och sommarkvällarna är ljusa och ljumma.