Ledare

Märket, pensionsålder och hållbart arbetsliv

Ledare. I Frankrike protesterade facken mot höjd pensionsålder när regeringen Macron vill höja från 62 år till 64 år. Det fick landets hamnarbetare, lastbilsförare, tågarbetare, bussförare, lärare, anställda vid kärnkraftverk, oljeraffinaderier och kommunal sophämtning med flera andra att strejka.

Viktiga samhällsfunktioner där flera grupper återfinns inom svenska Transport. Yrkesgrupper som sätter tydliga avtryck när inte verksamheten fungerar.

Ett argument som lyfts fram från de franska grupperna för att bibehålla pensionsåldern på 62 år är att många började arbeta tidigt och att det är slitsamma jobb för kroppen. Man orkar helt enkelt inte hur länge som helst. En människa är inte en slit-och-släng-vara. Även om vissa tankesmedjor här hemma vill få oss att tro det.

Nu pågår avtalsförhandlingar för fullt och 450 kollektivtal ska förhandlas i år. Märket ska sättas och Transport kämpar på för att få mer.

Jag frågade förbundsordförande Tommy Wreeth varför Transports medlemmar ska ha mer än andra och fick till svar att det är de andra som begär för lite. För varför ska arbetarnas löner hållas nere när topp-vd-löner fortsätter att skjuta i höjden?

Kanske inte kronorna och örena är det allra viktigaste när det kommer till kritan. Arbetslivet ska också vara hållbart. Det kan inte vara meningen att du när du väl går i pension kommer att vara sned, vind- och ledbruten? Sverige har den högsta genomsnittliga reella pensionsåldern inom EU med 64,9 år. Åldersgränserna i det svenska pensionssystemet höjdes och ska höjas gradvis 2020, 2023 och 2026. En riktålder ersätter 65-årsnormen och vi förväntas jobba längre.

Är det då rimligt att vi har kvar 40-timmarsveckan som arbetstidsmått för heltidsarbete? Det kanske kommer att bli viktigare att komma fram till ett nytt heltidsmått än att kompromissa fram ett märke som härstammar från industrin i Tyskland? Om vi nu ska hålla ett helt arbetsliv.

Hur arbetslivet ser ut är väldigt olika. För mig som chefredaktör, som sitter på redaktionen bakom en skärm, eller för dig som sitter bakom ratten. Eller kämpar på bakom styret. En som lagt märke till matbudens arbetsvillkor är Qaisar Mahmood som under tre månader tog jobb som gig-arbetare. I boken En av dem har han skrivit om sina upplevelser och du som läser Transportarbetaren har möjlighet att få hans bok då vi har två exemplar att lotta ut.

Tillsammans är vi starka och alla behövs i kampen för bra avtal. Och du: Vi tar gärna emot tips på nyheter, eller på vad du vill läsa om i tidningen. Tveka inte att höra av dig till redaktionen@transportarbetaren.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    28 mars, 2023

    Din pensionsålder kan du påverka själv.För egen del arbetade jag väldigt mycket och sparade samtidigt väldigt mycket så att jag kunde pensionera mig när jag var 52 år, men då hade jag redan arbetat väldigt mycket mer än vad de flesta andra gör tills de blir 65 år med tanke på hur mycket övertid som jag hade arbetat som egen företagare.Transport och andra fackförbund behöver utöver att höja kollektivavtalen även se till att pengarna som betalas in till tjänstepensionen används smartare genom att arbetsgivarna betalar in mer till tjänstepensionen när man är ung för att sedan minska inbetalningarna ju närmare pensionen man kommer och på så sätt kan man låta tiden och avkastningen på kapitalet att göra arbetet för att få en högre pension utan att det blir dyrare för arbetsgivaren.Det gäller att hitta smartare och effektivare lösningar för arbetstagarna och deras ekonomi/lönesättning genom deras arbetsliv och sedan som pensionärer.

Lästips:

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte. Efter en stund försvinner musiken och i stället kommer ett ”tock tock, tock tock” ur högtalarna.

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

Alla har inte god arbetsmiljö

Ledare. Stockholms stora pridetåg som brukar anordnas vid månadsskiftet juli/augusti är för mig ett första tecken på att semestern närmar sig sitt slut och att jobbet väntar. Men det är inte alla förunnat att ha ett jobb att gå till. Arbetslösheten är den högsta på tio år. Nästan en av tio, 9,4 procent mer exakt, var arbetslös i juni.

Ge oss tydliga regler om laddstationer

Arbetsmiljö. I Sverige och världen pågår en omställning från fossila bränslen till förnybar energi. Transportsektorn har pekats ut som en stor miljöbov som måste minska sin miljöpåverkan. Nu förväntas i stort sett varje företag med fordon – oavsett om de är privata eller yrkesmässiga – installera laddningsplatser för elbilar.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?