Close
Hungrig.se ingår numera i samma koncern som Foodora, som har uppställningsplats vid Transports lokalkontor i Kristianstad. Bilen är skriven på Hungry Delivery och har ingen direkt koppling till skattehärvan kring RestaurangOnline 2018.
Close

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

– Frågan är vem som egentligen var arbetsgivare för buden. Det har i vart fall inte varit de tre underentreprenörerna, säger en källa på Skatteverket.

Hungrig.se, PizzaOnline och Foodora ingår numera i samma koncern. Affärsidén är att bygga webbplattformar för beställning av krogmat och sedan ordna hemkörning.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om bud som haft osäkra anställningar och blivit lurade på lön.

Skatteverket har inlett en granskning av branschen. I fokus finns Hungrig.se/ RestaurangOnline.

Verket kan konstatera att Hungrig kört ut mat i många svenska städer, bland annat Malmö, Lund, Göteborg, Karlstad, Borås och Eskilstuna. Under perioden 1 januari till 31 december 2018 har företaget använt sig av flera underentreprenörer för leveranser. Det är åtminstone vad Hungrig.se påstår.

En av de anlitade underentreprenörerna är Central Taxi i Lund, som nu är försatt i konkurs. Bolaget har bedrivit en viss taxiverksamhet, men det mesta av intäkterna – omkring 2,7 miljoner – kom 2018 från RestaurangOnline.

Enligt RestaurangOnlines uppgifter till Skatteverket ska de 2,7 miljoner kronorna täcka  34 000 matutkörningar som Central Taxi ska ha gjort under sommaren och hösten 2018. Fast skatteutredarna har gått igenom bokföring och transaktioner och hittar över huvud taget inga löneutbetalningar till matbud.

Totalt omsatte Central Taxi i Lund över tio miljoner kronor 2018. Det mesta är inbetalningar från bolag eller privatpersoner. Närmare sex miljoner av pengarna fördes i sin tur över till utländska bankkonton i bland annat Turkiet och Nederländerna. Drygt en miljon av de sex gick till inköp av BMW- och Mercedes-bilar i Tyskland. Bilar som sedan sålts vidare i Sverige.

Under de tolv månaderna 2018 redovisade taxibolaget bara strax över 20 000 kronor i löneskatt. Skatteverket konstaterar att affärstransaktionen mellan RestaurangOnline och Central Taxi byggde på så kallad självfakturering. Det är RestaurangOnline som knåpat ihop fakturorna som gått till det egna företaget. Fakturorna har  signerats av företrädare för taxiföretaget. Av personer som Skatteverket klassar som målvakter.

Slutsatsen från Skatteverket är att Central Taxi i Lund över huvud taget inte utfört några matleveranser. Några budbilar fanns inte. Det finns heller inga indikationer på att företaget skulle ha anlitat andra matutkörare för uppdragen.

Skatteverket har i nuläget upptaxerat tre bolag med kopplingar till RestaurangOnline. Förutom Central Taxi i Lund är det Anjas Trade AB och NinetyOne AB.

För alla tre gäller att Skatteverket inte fått några svar när man ställt frågor eller begärt ut handlingar. I stället baseras utredningarna i huvudsak på företagens banktransaktioner.

Anjas Trade begärdes i konkurs i höstas.

NinetyOne lever vidare. Företaget har inte varit registrerat som arbetsgivare sedan mars 2015. Trots det har NinetyOne fått drygt en miljon kronor från RestaurangOnline. För budkörningar som påstås ha skett under en kort period, bara två veckor. På tio olika orter.

Även här gäller ”självfakturering”. Och att budbilar saknas.

I en avslutande bedömning anser Skatteverket att det är osannolikt att NinetyOne på kort tid kunnat  rekrytera och anställa bud för verksamhet i tio städer. Minst 80 bud behövdes, anser Skatteverket, för att klara de mer än 12 000 leveranser som betalningen från RestaurangOnline uppges gälla.

I de tre granskade bolagen har företrädarna bytts ut på löpande band. I flera fall figurerar personer som också agerade målvakter i den uppmärksammade konkurshärvan kring Ringduve taxi i Malmö i början av 2019.

Den som läser Skatteverkets tre omprövningsbeslut frågar sig antagligen om det inte är RestaurangOnline själva som tvättat pengar med hjälp av luftfakturor – fakturor som RestaurangOnline alltså snickrat ihop åt de påstådda budföretagen.

En anställd på Skatteverket säger:

– Det kan vara RestaurangOneline som är den verkliga arbetsgivaren. Men det kan också vara någon annan, en tredje part. I alla tre bolagen dyker två namn upp. Två personer som inte haft några formella uppdrag i bolagen. De skulle kunna vara huvudmännen.

Transportarbetaren har sökt företrädare på RestaurangOneline, utan att få besked om vem som är ansvarig och kan svara på frågor. Vi har i stället mejlat artikeln till företaget, för en kommentar.

Svaret kommer per mejl, från Foodora, och lyder i sin helhet:

”Foodora kan inte kommentera detta, eftersom detta rör sig om tiden innan Delivery Hero förvärvade Hungrig.se.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Missnöjet pyr bland Foodoras bud

Matbud. Godtyckliga uppsägningar, borttagna arbetspass och otrygghet vid sjukdom. Buden på Foodora har mycket de är missnöjda med.

Dennis Blomqvist, Bzzt AB (podtaxi) i Stockholm.

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.