Stor andel av medlemmarna hotade på jobbet

Arbetsmiljö. Många Transportmedlemmar i Östergötland har utsatts för hot det senaste året. Det visar en undersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort.

Transports avdelning i Östergötland har cirka 2 500 medlemmar, och e-postadress till 1 500 av dem. För att ta reda på mer om utsattheten för hot, tog avdelningen fram en enkätundersökning som mejlades ut. 232 svarade. 40 av dem, 17 procent, hade utsatts för hot på jobbet det senaste året. Något fler, 54 personer, hade utsatts för förtäckta hot på jobbet. Enligt avdelningsordförande Joakim Carlsson hör medlemmar sällan av sig till avdelningen med frågor rörande hot och våld. Nu hoppas Carlsson att frågan ska få mer uppmärksamhet.

– Vi skulle behöva komma ut mer och prata om det här. Vi får aldrig acceptera hot. Jag misstänker att inom vissa yrken blir man lite luttrad. Risken finns att man exempelvis som bevakningsanställd får inställningen att det ska vara så här, att det ”ingår i jobbet”.

Nu har resultaten utvärderats och Carlsson funderar redan på hur avdelningen ska gå vidare. En fråga som väckts är den om yrkestillhörighet bland de svarande. Inom Transports avtalsområden finns parkeringsvakter, väktare, ordningsvakter, bensinstationsbiträden, taxiförare och tidningsbud. Alla är yrkesgrupper som förhållandevis ofta drabbas av våldsbrott. Men eftersom undersökningen var helt anonym går det inte att se vilka yrken de svarande faktiskt hade.

– Vi får kanske göra en ny undersökning, som vi bara skickar ut till en specifik yrkesgrupp, säger Joakim Carlsson.

Det går inte att dra några statistiska slutsatser med så få svarande. Men oavsett hur man räknar, så är det minst 40 medlemmar i Transportavdelningen som utsatts för hot på jobbet det senaste året. Avdelningens regionala skyddsombud Carina Löfgren säger att hon tyvärr inte är förvånad.

– Jag tror att det finns ett mörkertal också. Just nu är det ett växande problem i samhället att människor inte kan respektera att folk utför arbetsuppgifter.

Carina Löfgren berättar att avdelningen kommer att jobba ännu hårdare med att informera arbetsgivare om att de faktiskt har ett ansvar att anmäla allvarliga hot till Arbetsmiljöverket.

– De kan tycka att det är jobbigt och besvärligt, men då måste vi trycka på. Så att myndigheterna får riktig statistik på vad som händer.

Undersökningen gjordes efter att frågan om hot och våld på jobbet lyfts upp under ett möte med Östergötlands socialdemokratiska riksdagsledamöter.

– Vi har fått väldigt bra kontakt. Särskilt under pandemin träffas vi ofta i digitala möten och får chansen att berätta om våra problem. Nu ska Eva Lindh (S) ta upp frågan i riksdagen. Jag tror att vi behöver mer hjälp uppifrån för att bli av med problemen, säger Joakim Carlsson.

I samma undersökning ställdes frågan ”Känner du dig trygg i din anställningsform?”. 57 personer, en fjärdedel, svarade nej. Bara 20 svarande hade visstids- eller behovsanställning, resten var tillsvidareanställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kissnödiga män och kvinnor

Chaufförer ska inte behöva göra på sig

Arbetsmiljö. Hälften av färdtjänstförarna som svarade på en enkät gjord av Transport i Göteborg uppgav att de någon gång inte hunnit på toa i tid. – Anmärkningsvärt. Det visar att vi måste ta frågan om pauser på allvar.

Rasta Tönnebro. Foto: Justina Öster

Hinner du ta kisspaus?

Enkät. Är du stressad? Hinner du ta paus och kissa? Blir du insläppt under pandemin? Transportarbetaren knackade på hytten hos några lastbilschaufförer som parkerat vid Tönnebro rastplats i Hälsingland.

Sofia Wilhelmsson, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Pressbild

Sofia Wilhelmsson

… vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, som forskar i gristransportörers arbetsmiljö.

Uppsägningarna vid Gate gourmet togs upp i Arbetsdomstolen

Flyg. I dag möttes Transport och cateringbolaget Gate gourmet för en förberedande förhandling i Arbetsdomstolen. Många frågetecken behövde rätas ut och fler återstår efter att facket stämt bolaget för uppsägningen av ett 60-tal anställda Transportmedlemmar.

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud

E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.

Åkerier kör avfall – men hur är det med tillstånden?

Uppdaterad. Från Norrköpings hamn kör Skaraslättens Transport importerat avfall till Tekniska verken i Linköping. Men minst ett av åkerierna som företaget hyr in har inte tillstånd att köra avfall. Det är en åkare som dessutom är dömd för ekobrott och saknar trafiktillstånd.

Så kan kontrollerna av yrkestrafiken förbättras

Åkeri. Under onsdagen presenterades en utredning om hur kontrollerna av yrkestrafik kan förbättras. Utredaren vill inte ha en ny myndighet, däremot ett tydligare uppdrag för polisen.

Transport uteslöt SD-politiker – nu prövas tvisten i hovrätten

Facket. Svea hovrätt kommer att ta upp målet om Transports uteslutning av SD-politikern Mats Fredlund. Fredlund stämde förbundet och fick rätt i Stockholms tingsrätt. Transport överklagade och på måndagen beviljade hovrätten så kallat prövningstillstånd.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.