Stor andel av medlemmarna hotade på jobbet

Arbetsmiljö. Många Transportmedlemmar i Östergötland har utsatts för hot det senaste året. Det visar en undersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort.

Transports avdelning i Östergötland har cirka 2 500 medlemmar, och e-postadress till 1 500 av dem. För att ta reda på mer om utsattheten för hot, tog avdelningen fram en enkätundersökning som mejlades ut. 232 svarade. 40 av dem, 17 procent, hade utsatts för hot på jobbet det senaste året. Något fler, 54 personer, hade utsatts för förtäckta hot på jobbet. Enligt avdelningsordförande Joakim Carlsson hör medlemmar sällan av sig till avdelningen med frågor rörande hot och våld. Nu hoppas Carlsson att frågan ska få mer uppmärksamhet.

– Vi skulle behöva komma ut mer och prata om det här. Vi får aldrig acceptera hot. Jag misstänker att inom vissa yrken blir man lite luttrad. Risken finns att man exempelvis som bevakningsanställd får inställningen att det ska vara så här, att det ”ingår i jobbet”.

Nu har resultaten utvärderats och Carlsson funderar redan på hur avdelningen ska gå vidare. En fråga som väckts är den om yrkestillhörighet bland de svarande. Inom Transports avtalsområden finns parkeringsvakter, väktare, ordningsvakter, bensinstationsbiträden, taxiförare och tidningsbud. Alla är yrkesgrupper som förhållandevis ofta drabbas av våldsbrott. Men eftersom undersökningen var helt anonym går det inte att se vilka yrken de svarande faktiskt hade.

– Vi får kanske göra en ny undersökning, som vi bara skickar ut till en specifik yrkesgrupp, säger Joakim Carlsson.

Det går inte att dra några statistiska slutsatser med så få svarande. Men oavsett hur man räknar, så är det minst 40 medlemmar i Transportavdelningen som utsatts för hot på jobbet det senaste året. Avdelningens regionala skyddsombud Carina Löfgren säger att hon tyvärr inte är förvånad.

– Jag tror att det finns ett mörkertal också. Just nu är det ett växande problem i samhället att människor inte kan respektera att folk utför arbetsuppgifter.

Carina Löfgren berättar att avdelningen kommer att jobba ännu hårdare med att informera arbetsgivare om att de faktiskt har ett ansvar att anmäla allvarliga hot till Arbetsmiljöverket.

– De kan tycka att det är jobbigt och besvärligt, men då måste vi trycka på. Så att myndigheterna får riktig statistik på vad som händer.

Undersökningen gjordes efter att frågan om hot och våld på jobbet lyfts upp under ett möte med Östergötlands socialdemokratiska riksdagsledamöter.

– Vi har fått väldigt bra kontakt. Särskilt under pandemin träffas vi ofta i digitala möten och får chansen att berätta om våra problem. Nu ska Eva Lindh (S) ta upp frågan i riksdagen. Jag tror att vi behöver mer hjälp uppifrån för att bli av med problemen, säger Joakim Carlsson.

I samma undersökning ställdes frågan ”Känner du dig trygg i din anställningsform?”. 57 personer, en fjärdedel, svarade nej. Bara 20 svarande hade visstids- eller behovsanställning, resten var tillsvidareanställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU får nollvision mot dödsolyckor på jobbet

Arbetsmiljö. År 2018 dog 3 300 EU-medborgare på jobbet. I unionens nya strategi för arbetsmiljö finns en nollvision mot dödsfall på arbetet.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

Kissnödiga män och kvinnor

Chaufförer ska inte behöva göra på sig

Arbetsmiljö. Hälften av färdtjänstförarna som svarade på en enkät gjord av Transport i Göteborg uppgav att de någon gång inte hunnit på toa i tid. – Anmärkningsvärt. Det visar att vi måste ta frågan om pauser på allvar.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.