Stor andel av medlemmarna hotade på jobbet

Arbetsmiljö. Många Transportmedlemmar i Östergötland har utsatts för hot det senaste året. Det visar en undersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort.

Transports avdelning i Östergötland har cirka 2 500 medlemmar, och e-postadress till 1 500 av dem. För att ta reda på mer om utsattheten för hot, tog avdelningen fram en enkätundersökning som mejlades ut. 232 svarade. 40 av dem, 17 procent, hade utsatts för hot på jobbet det senaste året. Något fler, 54 personer, hade utsatts för förtäckta hot på jobbet. Enligt avdelningsordförande Joakim Carlsson hör medlemmar sällan av sig till avdelningen med frågor rörande hot och våld. Nu hoppas Carlsson att frågan ska få mer uppmärksamhet.

– Vi skulle behöva komma ut mer och prata om det här. Vi får aldrig acceptera hot. Jag misstänker att inom vissa yrken blir man lite luttrad. Risken finns att man exempelvis som bevakningsanställd får inställningen att det ska vara så här, att det ”ingår i jobbet”.

Nu har resultaten utvärderats och Carlsson funderar redan på hur avdelningen ska gå vidare. En fråga som väckts är den om yrkestillhörighet bland de svarande. Inom Transports avtalsområden finns parkeringsvakter, väktare, ordningsvakter, bensinstationsbiträden, taxiförare och tidningsbud. Alla är yrkesgrupper som förhållandevis ofta drabbas av våldsbrott. Men eftersom undersökningen var helt anonym går det inte att se vilka yrken de svarande faktiskt hade.

– Vi får kanske göra en ny undersökning, som vi bara skickar ut till en specifik yrkesgrupp, säger Joakim Carlsson.

Det går inte att dra några statistiska slutsatser med så få svarande. Men oavsett hur man räknar, så är det minst 40 medlemmar i Transportavdelningen som utsatts för hot på jobbet det senaste året. Avdelningens regionala skyddsombud Carina Löfgren säger att hon tyvärr inte är förvånad.

– Jag tror att det finns ett mörkertal också. Just nu är det ett växande problem i samhället att människor inte kan respektera att folk utför arbetsuppgifter.

Carina Löfgren berättar att avdelningen kommer att jobba ännu hårdare med att informera arbetsgivare om att de faktiskt har ett ansvar att anmäla allvarliga hot till Arbetsmiljöverket.

– De kan tycka att det är jobbigt och besvärligt, men då måste vi trycka på. Så att myndigheterna får riktig statistik på vad som händer.

Undersökningen gjordes efter att frågan om hot och våld på jobbet lyfts upp under ett möte med Östergötlands socialdemokratiska riksdagsledamöter.

– Vi har fått väldigt bra kontakt. Särskilt under pandemin träffas vi ofta i digitala möten och får chansen att berätta om våra problem. Nu ska Eva Lindh (S) ta upp frågan i riksdagen. Jag tror att vi behöver mer hjälp uppifrån för att bli av med problemen, säger Joakim Carlsson.

I samma undersökning ställdes frågan ”Känner du dig trygg i din anställningsform?”. 57 personer, en fjärdedel, svarade nej. Bara 20 svarande hade visstids- eller behovsanställning, resten var tillsvidareanställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”

8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.

Husen i Gamla stan är k-märkta, vilket innebär att man inte får ändra särskilt mycket. För Rabbes och Pierres del innebär det att de får släpa sopsäckar och kärl långa sträckor där sopbilen inte kommer fram. Foto: John Antonsson

Stolta sopgubbar i Gamla stan

Miljöarbetare. Soprum i svårtillgängliga källarvalv, ojämna kullerstenar och trånga gränder. Transportarbetaren följde med Pierre Yudego och Rabbe Collmar när de hämtade sopor en tidig morgon i Stockholms Gamla stan.

Insänt logga

Förkyld, jobbar hemifrån!

Insändare. Att jobba i en samhällsbärande tjänst har under pandemin varit direkt förknippat med risk för att bli smittad. Som renhållningsarbetare har vi inte haft möjligheten att jobba hemifrån. Samma gäller för lastbilschaufförer, tidningsbud, taxichaufförer, hamnarbetare med flera.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.