Close
Ett 20-tal chaufförer kom till Transports Linköpingsavdelning för att få hjälp.
Close

Många lurade chaufförer i Norrköpingshärva

Åkeri. Ägaren till åkeriet Direct Transport misstänks för grova bedrägerier. Bland förlorarna finns chaufförerna. Många blev blåsta på lön. De pengar som betaldes ut gick ofta rakt in på kontot, utan riktiga lönespecifikationer. Skatteverket kräver nu förarna på den löneskatt som åkeriet skulle ha betalat.

– Det är katastrof. Jag är ensamstående med två barn. Jag har inte 50 000 kronor att betala till Skatteverket. Vad ska jag göra? Jag förstod inte de svenska reglerna, säger en man som ursprungligen kommer från Serbien.

Det är lördag förmiddag. Omkring 20 chaufförer har kommit till ett möte på Transports Linköpingsavdelning. Några har rest långt. Bland annat från Helsingborg.

– I fem år har åkeriet utretts av ekobrottspolisen. Varför händer inget? Varför går Skatteverket inte på företaget i stället? Vi är lurade. Facket måste hjälpa oss, vädjar en storvuxen förare.

Ombudsman Mats Andersson lyssnar och river sig i skägget. I flera års tid har han försökt få rätsida på Norrköpingsåkeriet Direct Transport och föregångaren Norrköping Transport NL.

Bakom företagen står familjen Ljeskovica. Huvudmannen, Nedjad Ljeskovica, skapade stora rubriker för fem år sedan. En av hans anställda chaufförer, en man från Makedonien, ertappades med falskt bulgariskt körkort i en poliskontroll utanför Sundsvall.

Föraren friades i domstol. Rätten ansåg att det inte var uteslutet att mannen själv blivit lurad när han ansökte om körkort i Bulgarien. Frikännandet blev droppen som utlöste proteströrelsen Här stannar Sverige.

Förarna som samlats på Transports kontor denna lördag ser det falska körkortet som en liten del i ett systematiskt fiffel. De kommer alla ursprungligen från Balkan, precis som huvudmannen själv.

Nedjad Ljeskovica har drivit flera företag i Sverige, både inom buss och godstransporter. För omkring fem år sedan sökte han lastbilsförare till Direct Transport och föregångaren Norrköpings Transport NL, bolag som då körde för speditören DSV.

Flera chaufförer berättar att villkoren lät bra. Åkeriet hade tecknat kollektivavtal med Transport.

Under åren 2015 till 2018 anställdes minst 50 förare till de omkring 30 lastbilarna. Möjligen var det uppåt 100, säger en röst.

Ganska snart började problemen. Anställningsbevis saknades eller var felaktiga. Flera chaufförer berättar om långa pass och 250 timmars arbetstid per månad. Flera vittnar om fusk med dubbla förarkort och med diagrambladen till analoga färdskrivare.

Fast det största bekymret var lönen. Förarna fick pengar rakt in på kontot, ofta runt 21 000–24 000 kronor. Lönespecifikationer uteblev. I de fall de kom saknades viktiga uppgifter som år och månad.

Flera av förarna hade gått med i Transport. Några kopplade in facket och ombudsman Mats Andersson gjorde utryckningar och hjälpte förare att få ut pengar retroaktivt.

I september 2018 bränner det till. Polisen och Skatteverket gör en razzia på Direct Transport och beslagtar datorer, mobiltelefoner, handlingar och bokföring. Ägaren, Nedjad Ljeskovica, häktas och blir inburad i flera veckor.

En chaufför säger:

– När de tagit Nedjad ställde vi bilarna. Vi insåg att lönen skulle utebli. Men då kom chefen på DSV och sa: ”Fortsätt kör, vi ska betala er.” Vi var minst 50 personer som trodde på löftet och fortsatte köra.

– Men vi blev blåsta. DSV betalade inte en krona. I stället sparkade DSV ut Direct Transport.

I dag har åkeriet bytt namn, till Lea No 2. Chaufförerna sades upp den 25 september 2018.

I juni 2019 skickade Transport en stämning till Arbetsdomstolen (AD), med lönekrav för fyra chaufförer. Fast bolagets företrädare kom aldrig till förhandlingen och AD meddelade en så kallad tredskodom.

Direct Transport dömdes att betala drygt 630 000 kronor till chaufförerna och facket. Det är för uteblivna löner, semesterersättning, skadestånd och rättegångskostnader.

Några pengar lär knappast komma. Företaget saknar bolagsstyrelse – efter att alla medlemmar av familjen Ljeskovica hoppat av.

I stället kommer nya kallduschar för de tidigare anställda. Chaufför efter chaufför får nu taxeringsbeslut från Skatteverket. Med betalningskrav för uteblivna skatter.

En förare visar sina handlingar. Under 2017 fick han in 299 000 kronor från Direct Transport på sitt lönekonto. På deklarationsblanketten angavs bara 209 000. En differens på 90 000 kronor.

Ett par förare förklarar att de tog med sig deklarationerna till åkeriets kontor. Där fick de hjälp att godkänna dem, med mobilt bank-ID. Av arbetsgivaren. Trots att siffrorna inte stämde.

– Jag kan inte svenska, jag är inte insatt i de svenska skattereglerna. Jag litade på företaget när de sa att de skulle hjälpa mig, säger en chaufför uppgivet.

Ombudsman Mats Andersson och kollegan Andreas Kindesjö försöker lugna de upprörda chaufförerna. Alla har fått nya jobb. Men skattekraven hänger över dem. De beslut som kommit rör bara inkomståret 2017. Sedan väntar 2018 och nya smällar, befarar chaufförerna.

En chaufför ställer sig upp, säger:

– Åkeriets affärsidé var att fuska! DSV visste vad som pågick, de fick information. De kunde ha agerat tidigare.

– Nu straffas vi chaufförer. Varför kräver inte Skatteverket ut de här pengarna från Direct Transport i stället? De pengar vi fick ut täcker inte nettolönen vi borde ha haft. Vi har inte lurat staten.

Åkeriägaren åtalas för bidragsfusk

I november skickade åklagaren in en stämningsansökan mot Nedjad Ljeskovica. Han misstänks för att ha lurat Arbetsförmedlingen att på fel grunder betala ut 1,9 miljoner kronor för olika bidragsanställda. Över en miljon var för hans egen hustru, som också satt i styrelsen för bolagen.

Enligt åklagaren är det Nedjad Ljeskovica som varit huvudman i de fem transportföretagen, även om såväl hustrun som familjens två vuxna barn suttit i styrelserna.

Nedjad åtalas nu för omfattande fusk med anställningsstöd. Kammaråklagare Sara Nilsson rubricerar misstankarna som grovt bedrägeri.

Totalt har Ljeskovicas bolag haft minst 33 bidragsanställda under drygt tio års tid. För dem har bolagen kunnat kvittera ut 13,5 miljoner kronor i samhällstöd.

Polisen misstänkte åtminstone inledningsvis att Nedjad Ljeskovica haft en kontakt som jobbade inne på Arbetsförmedlingen. En person som såg till att stöd beviljades även när villkoren inte var uppfyllda. I stämningsansökan framgår att nystartsjobb och andra bidrag sökts för personer som redan varit anställda.

I polisens över 1 000 sidor långa förundersökning finns annan intressant information. Som att Ljeskovicas företag betalat in mycket lite pengar till Foras arbetsmarknadsförsäkringar.

Under 2017 är det exempelvis bara sex personer som uppges ha arbetat i Direct Transport. Lönerna som redovisas till Fora är låga, i snitt bara 106 000 kronor i årslön.

Transportarbetaren ringer Nedjad Ljeskovica på numret som anges i stämningsansökan.

Där svarar en man som inte vill uppge sitt namn. Han säger att han jobbar på Adriatic Buss, som är ett av bolagen i Ljeskovica-gruppen. Mannen hävdar att Nedjad inte har något med bolagen att göra.

Transportarbetaren får senare, via ett annat nummer, kontakt med en man som säger sig vara Nedjad Ljeskovica. Telefonintervjun blir inte lång.

Hur ser du på att dina tidigare chaufförer nu får stora retroaktiva betalningskrav från Skatteverket?

– Det är bra.

Är det bra?! Att förare krävs på tiotusentals som du som arbetsgivare skulle ha betalat in. Varför fick dina chaufförer inte rätt lön, korrekta lönespecifikationer och skatten inbetald?

– Jag vet inte vad du snackar om. Du har ringt fel person.

I en stor förundersökning pekar polisen ut dig som huvudman i Direct Transport och Norrköping Transport NL. Nu har du en stämning på dig. För grovt bedrägeri mot Arbetsförmedlingen.

Vad tänker du om det?

– Jag är en fri man. Ha det så trevligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dragana Ljubinkovic:
    20 december, 2019

    Vidrigt att det betalas ut så stora belopp till så fräcka bedragare utan någon kontroll?! Ännu vidrigare är att staten kräver anställda på skattepengar när det arbetsgivarens skyldighet att betala in dessa!! De är anställda med A-skatt och ska således inte klandras och tilläggsbeskattas på grund av en bedragare till arbetsgivare!!!

  2. Tomas Bäck:
    11 december, 2019

    När arbetstillstånd ges borde info om regler för arbete i sverige utdelas på arbetarens språk.
    Varför har inte denna (skit)arbetsgivare stoppats av myndigheterna på ett tidigare stadium
    De kan ju inte va rätt att den lilla ska JAGAS hela tiden, min erfarenhet är nämligen att myndiheten jagar den lilla för 30000 mens den som lärt sej FUSKA slipper miljonskulder

  3. Bengt-Ove Gustafsson:
    10 december, 2019

    Jag har också blivit blåst på pengar. Sa upp mig från DT och sista månadslönen plus semesterersättning för 10 månader betalades aldrig ut. När jag ställde krav på utbetalning svarade Nedladdningar med lögner om mig varför facket vägrade gå till domstol. Fel i inkomstuppgifter för 2 månader fick jag själv rätta till med hjälp av tidrapporter och kopia på utbetalning.

Lästips:

Transports logga

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Transportarbetarens logga

Förhandlingar i gång för tidningsbud och taxitelefonister

Taxi. Tidningsbud. På tisdagen inleder Transport förhandlingar för ytterligare tre yrkesgrupper. Förutom tidningsbud och telefonister i taxibranschens beställningscentraler gäller det ett fåtal hyrverksförare som kör limousin.

Socialdemokraterna säljer sin själ

Debatt. Villkoren som arbetare i Sverige har före 1900-talets början varit allt annat än bra. Vilket leder till att arbetare i slutet 1800-talet går ihop på arbetsplatserna, som med tiden blir fackföreningar.

Miljardstöd till tung laddning

Elektrifiering. Utbyggnaden av ladd- och vätgasstationer för tunga godstransporter ska skyndas på. Energimyndigheten betalar i år ut 1,4 miljarder kronor i stöd med krav på att stationerna ska stå färdiga till nästa höst.

Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Avdelning 25 Halmstad på Varberg Pride. Foto: Manuel Gomez

Pride i Varberg

Transport. Under parollen ”Orden skalla – kärlek åt alla!” deltog Transports avdelning 25 i Varbergs Pridefestival i början av juli.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.