Avtal 2020

Förhandlingar i gång för tidningsbud och taxitelefonister

Taxi. Tidningsbud. På tisdagen inleder Transport förhandlingar för ytterligare tre yrkesgrupper. Förutom tidningsbud och telefonister i taxibranschens beställningscentraler gäller det ett fåtal hyrverksförare som kör limousin.

I slutet av förra veckan tecknade Transport de två första avtalen, för åkeri/terminal och hamn. Uppgörelserna låg i linje med det löneutrymme som industrins parter och LO lagt fast. Det vill säga lönehöjningar på 5,4 procent på 29 månader.

I det anses retroaktiv betalning för de gångna månaderna ingå. Det handlar om sju månader då de gamla avtalen frystes på grund av pandemin – utan några lönehöjningar.

Från utrymmet på 5,4 procent får LO-arbetarna en mindre avräkning. En reducering som ska bekosta en angelägen förbättring av avtalspensionen. Det handlar om att sänka startåldern från 25 till 22 år, då arbetsgivarna börjar betala in premier till pensionen.

I det så kallade märket finns också en låglönesatsning. Den är tänkt att ge arbetstagare som tjänar under 26 100 kronor i månaden (vid heltidsjobb) en lite större löneökning än de 5,4 procenten.

I de nya förhandlingar som Transport startar nu finns två motparter – Medieföretagen och Biltrafikens arbetsgivareförbund. Fack och arbetsgivare har redan utväxlat krav.

I ett läge där löneutrymmet är låst vill Transport ha regler som ger ökad trygghet i anställningen och bättre arbetsmiljö. För åkerichaufförer och terminalare fick förbundet igenom en skrivning som gör att arbetstagarna snabbare får tillsvidareanställning. Nu räcker det med 18 månaders visstid, i stället för 24 månader. Under en femårsperiod.

På stuveri fick Transport igenom en avtalsbilaga som gör det mer komplicerat för arbetsgivare att hyra in personal.

För taxitelefonisterna har arbetstiderna länge varit en stridsfråga. Ursprungligen kunde arbetsgivarna schemalägga en telefonist alla helger i månaden. I dag gäller att personalen har rätt till ledighet minst två helger av fem.

Det borde vara minst varannan helg, anser Transport.

Tidningsbuden verkar i en bransch som är hårt pressad av fallande upplagor för morgontidningarna och vikande annonsintäkter. Många bud har fått mindre jobb och från flera håll i landet kommer rapporter om att företagen fuskar med betalningen när buden jobbat extra tid för att klara utdelningen.

Förhandlingarna om tidningsbudens avtal leds av avtalssekreterare Peter Winstén och Magnus Thelander, central ombudsman.

För taxitelefonisterna förhandlar förbundsordförande Tommy Wreeth och ombudsman Mats H Andersson.

När det gäller arbetsgivarnas krav säger Tommy Wreeth:

– Så här långt i avtalsrörelsen har vi haft en bestämd linje: Arbetsgivarna kan stoppa undan sina kravlistor. De har redan fått tillräckligt, i och med de sju månaderna utan lönehöjningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

Tommy Wreeth

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.