Avtal 2020

Förhandlingar i gång för tidningsbud och taxitelefonister

Taxi. Tidningsbud. På tisdagen inleder Transport förhandlingar för ytterligare tre yrkesgrupper. Förutom tidningsbud och telefonister i taxibranschens beställningscentraler gäller det ett fåtal hyrverksförare som kör limousin.

I slutet av förra veckan tecknade Transport de två första avtalen, för åkeri/terminal och hamn. Uppgörelserna låg i linje med det löneutrymme som industrins parter och LO lagt fast. Det vill säga lönehöjningar på 5,4 procent på 29 månader.

I det anses retroaktiv betalning för de gångna månaderna ingå. Det handlar om sju månader då de gamla avtalen frystes på grund av pandemin – utan några lönehöjningar.

Från utrymmet på 5,4 procent får LO-arbetarna en mindre avräkning. En reducering som ska bekosta en angelägen förbättring av avtalspensionen. Det handlar om att sänka startåldern från 25 till 22 år, då arbetsgivarna börjar betala in premier till pensionen.

I det så kallade märket finns också en låglönesatsning. Den är tänkt att ge arbetstagare som tjänar under 26 100 kronor i månaden (vid heltidsjobb) en lite större löneökning än de 5,4 procenten.

I de nya förhandlingar som Transport startar nu finns två motparter – Medieföretagen och Biltrafikens arbetsgivareförbund. Fack och arbetsgivare har redan utväxlat krav.

I ett läge där löneutrymmet är låst vill Transport ha regler som ger ökad trygghet i anställningen och bättre arbetsmiljö. För åkerichaufförer och terminalare fick förbundet igenom en skrivning som gör att arbetstagarna snabbare får tillsvidareanställning. Nu räcker det med 18 månaders visstid, i stället för 24 månader. Under en femårsperiod.

På stuveri fick Transport igenom en avtalsbilaga som gör det mer komplicerat för arbetsgivare att hyra in personal.

För taxitelefonisterna har arbetstiderna länge varit en stridsfråga. Ursprungligen kunde arbetsgivarna schemalägga en telefonist alla helger i månaden. I dag gäller att personalen har rätt till ledighet minst två helger av fem.

Det borde vara minst varannan helg, anser Transport.

Tidningsbuden verkar i en bransch som är hårt pressad av fallande upplagor för morgontidningarna och vikande annonsintäkter. Många bud har fått mindre jobb och från flera håll i landet kommer rapporter om att företagen fuskar med betalningen när buden jobbat extra tid för att klara utdelningen.

Förhandlingarna om tidningsbudens avtal leds av avtalssekreterare Peter Winstén och Magnus Thelander, central ombudsman.

För taxitelefonisterna förhandlar förbundsordförande Tommy Wreeth och ombudsman Mats H Andersson.

När det gäller arbetsgivarnas krav säger Tommy Wreeth:

– Så här långt i avtalsrörelsen har vi haft en bestämd linje: Arbetsgivarna kan stoppa undan sina kravlistor. De har redan fått tillräckligt, i och med de sju månaderna utan lönehöjningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.

Transportarbetarens logga

Bud – en hotad yrkeskår?

Tidningsbud. En av Transportarbetareförbundets kärngrupper, tidningsdistributörerna, har blivit allt mindre. Tidningsdöd och minskad utgivningstakt har slagit hårt. Nyligen aviserade Tidningen Ångermanland att det nästa år bara blir utdelning tre dagar i veckan.

Om nya LAS och huvudavtalet

Arbetsrätt. Den 1 oktober började nya lagen om anställningsskydd (LAS) att gälla. Men det är inte bara LAS som fått nya regler. Huvudavtalet som vissa fack antagit spelar också roll.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.