Avtal 2021

Många frågor till facket om taxivarslet

Taxi. Inför den taxikonflikt som rycker allt närmare får Transport många frågar. En handlar om fackligt medlemskap. Måste jag som förare svara när åkaren frågar om jag är med i Transport? – Nej, det finns ingen skyldighet att upplysa om det, säger Mats H Andersson, central taxiombudsman på förbundet.

Under torsdagen har medlingsförsöken fortsatt mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. Parallellt jobbar facket vidare med förberedelserna för de stridsåtgärder som är tänkta att lösa ut på måndag klockan 06.

I första skedet handlar det om blockad mot nyanställningar och inhyrning av personal. Och blockad mot mertids- och övertidsarbete. Stridsåtgärderna omfattar alla företag som är med i Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Mats H Andersson förklarar att varslet gäller alla förare på de berörda företagen.

– Även de som inte är med i facket förväntas vara lojala mot förbundets varslade stridsåtgärder, förtydligar han.

En av frågorna som facket nu får handlar om just blockaden mot mertid och övertid. Hur ska förare göra som regelmässigt jobbar mer än heltid? Ofta går det till så att åkaren låter dem disponera bilen halva dygnet.

– Det är väldigt viktigt att förarna begär ett arbetstidsschema på det arbetstidsmått man har. Vid heltid i taxi är det oftast 38,25 timmar per vecka. De berörda chaufförerna ska inte jobba mer än så, så länge konflikten pågår, säger Mats H Andersson.

Han återkommer till arbetsgivarna som nu förhör sig om de anställdas fackliga tillhörighet:

– Det finns inget i lag som uttryckligen förbjuder arbetsgivaren att fråga. Men det här är uppgifter som den anställde absolut inte behöver lämna ut. Om arbetsgivaren utrycker sig på ett sätt som kan uppfattas som hot kan det vara fråga om föreningsrättskränkning eller olovlig stridsåtgärd.

– Då bör man som medlem omedelbart kontakta sin Transportavdelning. Jag vill också påminna alla förare om vikten av att vara med i facket. Om man inte gått med tidigare, så är det verkligen läge nu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.

Öde Västerås flygplats

Västerås flygplats blir kvar – efter folkomröstning

Flyg. Flygplatsarbetarna på Västerås flygplats har landat tårta på bordet. Helgens folkomröstning gav flygplatsen tydligt stöd och den politiska ledningen vände. Flygplatsen får vara kvar och arbetarna behålla sina jobb.