Lastbilschauffören Lovisa Torstensson.
Close
I mitten av maj är det dags för lastbilschauffören Lovisa Torstensson att visa vad hon kan. "Jag känner lite press på mig att tävla för alla tjejer i branschen."
Close

Lovisa laddar för SM

Tanken var ett jobb med hundar. Snart tävlar Lovisa Torstensson i stället i SM för unga lastbilschaufförer. Hunden Pajas brukar hon ta med sig i hytten.

– Jag insåg att jag ville ha ett yrke med fler möjligheter, där det är lättare att få jobb och bättre betalt.

Alltså hoppade Lovisa Torstensson, från Ale i Västergötland, av gymnasiets djurvårdsprogram och klev in i årskurs två på transportgymnasiet. Hösten 2014 var det uttagningar till årets yrkes-SM som hålls i Malmö i mitten av maj.

Lovisa vann, och det märktes förstås i lokala medier.

Det gav omedelbart resultat för henne:

– Min nuvarande chef kom till skolan och frågade om jag ville köra grusbil på hans åkeri.

Så det gör Lovisa Torstensson nu när hon har gått ut gymnasiet.

– Jag trivs jättebra. Jobbet är självständigt, i dag lastar jag grus på en kross och kör till olika byggen.

Jobbet ger också chanser att i skarpt läge öva precisionskörning och teknik inför SM-tävlingarna. Där handlar det om körövningar med truck, lastning, lossning, lastsäkring, fordonskännedom och manöverkörning med lastbil.

– Vi har tagit bort momentet att byta däck för det gör de flesta chaufförer inte själva numera, säger Sara Blomgren från Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya). Och vi får tyvärr inte plats med tävlingsgrenen trailer med släp den här gången.

Hon har hand om kvaltävlingarna, och berättar att transportelever
under de två senaste årens uttagningar i fem olika regioner har kämpat om de tio finalplatserna.

Sara Blomgren tycker att det är särskilt roligt att två kvinnor finns med bland Sveriges tio bästa unga lastbilschaufförer.

– Det är nervöst, för jag känner lite press på mig att tävla för alla tjejer i branschen, säger Lovisa Torstensson. Tyvärr måste man fortfarande bevisa att tjejer också kan köra lastbil. Men det är nog bara att gå på känsla …

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.