Karla Wixe är ny chef för det svenska fackets eget Brysselkontor.
Close
I ungdomen jobbade Karla Wixe på bensinmack och det första fackförbundet hon gick med i var Transport.
Close

Lönedumpning – het fråga i Bryssel

Karla Wixe är ny chef för det svenska fackets eget Brysselkontor. Hon är jurist och kommer ursprungligen från Luleå. Från en miljö där de flesta röstade nej till svenskt EU-inträde.

Karla Wixe tillträdde som chef vid årsskiftet, efter en kometkarriär i facket. Efter juristutbildningen gjorde hon praktik på ett svenskt regionkontor i Bryssel och började sedan jobba för parlamentet 2014.

Så sent som i somras började hon jobba på Fackliga Brysselkontoret, på en av de fem fasta tjänsterna.

1. Vad är Brysselkontorets huvuduppgift?

– Vi arbetar på uppdrag av de tre fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco. Vi ska driva deras frågor och bevaka vad som händer här i Bryssel, så att facket kan agera tidigt när något är på gång.

2. Du tillbringar mycket tid bland EU:s olika makthavare. Hur gör du för att ha kontakt med vanliga svenska löntagare?

– Den kontakten är tyvärr ganska liten. Men en del av vårt jobb handlar om att ta emot besöksgrupper från fackförbunden i Sverige. De har massor av frågor och farhågor som är otroligt intressanta och värdefulla för oss.

3. Vilken är den hetast fackliga frågan i Bryssel just nu?

– Det alla väntar på är ett paket från EU-kommissionen som handlar om arbetskraftens fria rörlighet. Man vill förenkla och förbättra rörligheten. Bland annat ingår en översyn av utstationeringsdirektivet.

– Det är också mycket diskussion om den så kallade delningsekonomin. Frågorna rör bland annat Uber taxi och andra nya sätt att erbjuda tjänster och hur det samspelar med sociala villkor.

4. Särskilt i åkeribranschen ser många anställda avigsidor med den fria rörligheten. Blir de nya reglerna positiva för Transports medlemmar?

– Jag måste tro att det blir bra. Just nu pågår en väldigt stor debatt om lönedumpningen inom unionen. Hela problematiken kring Laval finns i botten. Transport har en egen ingång som handlar om allmängiltigförklaring av kollektivavtal. Transportfacken har ju tagit initiativ till ett medborgarinitiativ också.

5. Intressant att du nämner namninsamlingen. Har du skrivit på själv?

– Nej, det har jag faktiskt inte. Men jag kan tänka mig att göra det.

6. Insamlingen av namn går trögt. Varför, tror du?

– Svår fråga. En förklaring kan vara att initiativet drunknar bland allt annat som händer här nere. Kanske påverkar EU-skepsisen också. Den ökar och orsaken är nog saker som flyktingsituationen, den ekonomiska krisen och en växande högerpopulism där nationen målas upp som viktigare än unionen.

7. Många medlemmar är kritiska mot unionsbygget. Hur positiv är du själv på en tiogradig skala?

– Jag kommer från Luleå och känner inte många som röstade ja till ett svenskt medlemskap. Jag resonerar så här; man kan vara kritiskt till en idé, men när vi väl är där får man göra det bästa av det. EU har inneburit förbättringar för arbetstagarna också, det gäller bland annat inom arbetsmiljön.

8. Hur ser framgångsreceptet ut för den som verkligen vill påverka något i Bryssel?

– Det viktigaste är att vara tidigt ute och ha koll på vartåt vindarna blåser. Då går det att påverka ansvariga tjänstemän. En bra ingång är annars de svenska parlamentarikerna. De är lätta att komma till tals med och har kopplingar till hemmaplan.

– I Bryssel finns otroligt många lobbyister, ofta från kapitalstarka intressen. Det är viktigt att facket finns på plats och balanserar upp det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".