Löneavtalen klara för Transports flygpersonal

Vid halvfemtiden i dag, tisdag, enades Transport och flygarbetsgivarna om nya löneavtal för lastare, flygmekaniker och personal som hanterar flyggods. Det handlar om tre olika uppgörelser som alla löper över tre år och ger sammanlagt 6,6 procent i lönelyft. Totalt värderas villkorsförbättringarna till 6,83 procent. – Höjningarna gäller med ett par undantag på utgående löner. Det är positivt, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

I går inledde Transport och motparten, Svenska Flygbranschen, förhandlingarna om villkoren för flygpersonalen. En knäckfråga var avtalens längd. Transport ville ha 30 månader långa uppgörelser.

Det skulle innebära att flygpersonalens kollektivavtal löper ut samtidigt med övriga grupper inom Transport.

Nu blev det inte så. Avtalen gäller i 36 månader – från den 1 oktober 2013 till den 30 september 2016.

För alla tre yrkesgrupperna sker lönehöjningen i tre steg:

  • 2,0 procent den 1 oktober 2013
  • 2,2 procent den 1 oktober 2014
  • 2,4 procent den 1 oktober 2015

Höjningarna gäller alltså på utgående löner, det vill säga de anställdas lön inklusive eventuella tillägg. Enda undantaget är lönetillägg som ”tillkommit genom avlösen av KV-systemet, av Riksavtalet Civilflyg och av Riksavtalet Fraktflyg”. Det handlar om tillägg som skapades när de gamla SAS-avtalen avvecklades.

Förutom löneökningen på 6,6 procent har parterna reglerat en kvarvarande ”pensionsskuld”, som belastat de anställda. Den uppstod när avtalspensionen höjdes rejält för några år sedan. Skuldavskrivningen motsvarar ytterligare 0,23 procent i lönelyft.

Totalt får lastarna, mekanikerna och flyggodspersonalen uppgörelser som är värda 6,83 procent. Transports ordförande Lars Lindgren säger:

– Det är skönt att pensionsfrågan är avförd från dagordningen. Jag tycker att förhandlingsklimatet var bra. Vi hade gärna sett ett kortare avtal, 30 månader. Men det här är ändå en acceptabel lösning.

Peter Winsten är central ombudsman med ansvar för flygbranschen. Och för stuveriområdet. Han håller med:

– Jag är ingen vän av långa avtalsuppgörelser, varken här eller i hamnarna. Men nu kan vi i alla fall få tid att fundera över hur vi ska hantera den bekymmersamma märkessättning som präglat de senaste avtalsrörelserna.

Förutom lönejusteringarna innehåller avtalen få förändringar. De flyganställda får dock samma tillägg vid föräldraledighet som andra yrkesgrupper redan förhandlat sig till.

Parterna enades också om att tillsätta arbetsgrupper som ska modernisera avtalen. I ett fall, för fraktflyget, är parterna överens om att det nuvarande riksavtalet bör ersättas med ett företagsavtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).