Löfven vill få ordning på arbetsmarknaden

Stefan Löfven menar att schyssta villkor på arbetsmarknaden inte bara skyddar arbetstagaren. Det ger också arbetsgivaren bättre konkurrensvillkor. – I Sverige måste svenska kollektivavtal gälla, även för de som kommer hit och arbetar.

I november förra året lade Socialdemokraterna, tillsammans med LO, fram sitt tiopunktsprogram ”Ordningsregler för svensk arbetsmarknad”. Partiet vill visa att de menar allvar när det gäller att lösa problemen med social dumpning, ansvarslösa upphandlingar och oseriösa arbetsgivare. I mitten av januari, i år, besökte den socialdemokratiska partitoppen Transports förbundskontor för att diskutera ”ordningsreglerna”, problemen på arbetsmarknaden och valrörelsen. Transportarbetaren passade på att prata med partiledare Stefan Löfven.

– Tiopunktsprogrammet är en grundsten för den svenska välfärden och den svenska modellen. Inte bara de anställda, utan även företagen borde vara intresserade av fungerande spelregler. Annars kommer de själva att drabbas till slut. Vi har inget emot att folk kommer hit och arbetar, men det måste ske på schysta villkor, säger Stefan Löfven.

Tiopunktsprogrammet har ­kritiserats av arbetsgivarorganisationer och Svenskt Näringsliv för att försvåra för företagen att bedriva sin verksamhet och för mindre företag att växa. Stefan Löfven har ingen förståelse för kritiken. Han menar att inte bara Transports medlemmar tjänar på bättre ordning och reda, utan att hela åkerinäringen kommer att få bättre konkurrensvillkor.

– Högern försöker få det till att vi inte vill ha någon rörlighet över gränserna. Det är fullständigt fel, utgångspunkten är den motsatta. Vi välkomnar utbytet, men varför ska någon från ett annat land ha sämre villkor när han eller hon kommer hit?

Annan kritik som lyfts mot ”ordningsreglerna” är att en del av dem kommer att var svåra att genomföra i praktiken. Löfven håller inte med och menar att de inte skulle finnas med i tiopunktsprogrammet om de inte var genomförbara.

– De ändringar som vi kan göra i riks­dagen kommer förstås att gå snabbare än de som kräver arbete i Bryssel. Därför är det viktigt att rösta i EU-valet så att vi får en stark socialdemokratisk uppställning i EU-parlamentet.

– Blir jag statsminister kommer jag att vara väldigt tydlig med att den europe­iska marknaden är till för att skapa bra villkor för Europas befolkning. Då kan man inte ha regler som gör att löntagarna blir förlorarna.

Förutom de nya ”ordningsreglerna” vill Transport att ett kommunikations­departement ska inrättas för att stävja problem i transportbranschen och hantera infrastrukturfrågor bättre. Stefan Löfven tycker att idén är intressant. Men han säger att diskussionen inom partiet om vilka departement som behövs och hur de ska organiseras precis har påbörjats. Därför är det för tidigt att ta ställning till förslaget.

Stödet för Sverigedemokraterna är en annan effekt av det osäkra läget på arbetsmarknaden, tror Stefan Löfven. Hos Transports och LO-förbundens medlemmar är det procentuellt fler som tänker rösta på SD, än i många andra delar av befolkningen.

– Det är antagligen många som känner sig oroliga och rädda för den utveckling de ser nu, en utveckling de inte känner att de behärskar. Blir jobbet kvar? Kommer vi bli utkonkurrerade på oschysta villkor? Situationen gör att många kan tänka sig att rösta på SD eftersom de säger att ”vi har den enkla lösningen”. Men det har de inte.

– Det vi har pratat om med Transport i dag och vårt tiopunktsprogram är en lösning. Det ger tydligt besked till löntagarna om att här finns ett politiskt parti som både vill och kan ta sig an den här uppgiften. Människor ska ha arbete. Saknar de arbete, ska det finnas ekonomisk trygghet och det ska vara schysta villkor på arbetsmarknaden, säger Stefan Löfven.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.