Löfven vill få ordning på arbetsmarknaden
Stefan Löfven menar att schyssta villkor på arbetsmarknaden inte bara skyddar arbetstagaren. Det ger också arbetsgivaren bättre konkurrensvillkor. – I Sverige måste svenska kollektivavtal gälla, även för de som kommer hit och arbetar.
I november förra året lade Socialdemokraterna, tillsammans med LO, fram sitt tiopunktsprogram ”Ordningsregler för svensk arbetsmarknad”. Partiet vill visa att de menar allvar när det gäller att lösa problemen med social dumpning, ansvarslösa upphandlingar och oseriösa arbetsgivare. I mitten av januari, i år, besökte den socialdemokratiska partitoppen Transports förbundskontor för att diskutera ”ordningsreglerna”, problemen på arbetsmarknaden och valrörelsen. Transportarbetaren passade på att prata med partiledare Stefan Löfven.
– Tiopunktsprogrammet är en grundsten för den svenska välfärden och den svenska modellen. Inte bara de anställda, utan även företagen borde vara intresserade av fungerande spelregler. Annars kommer de själva att drabbas till slut. Vi har inget emot att folk kommer hit och arbetar, men det måste ske på schysta villkor, säger Stefan Löfven.
Tiopunktsprogrammet har kritiserats av arbetsgivarorganisationer och Svenskt Näringsliv för att försvåra för företagen att bedriva sin verksamhet och för mindre företag att växa. Stefan Löfven har ingen förståelse för kritiken. Han menar att inte bara Transports medlemmar tjänar på bättre ordning och reda, utan att hela åkerinäringen kommer att få bättre konkurrensvillkor.
– Högern försöker få det till att vi inte vill ha någon rörlighet över gränserna. Det är fullständigt fel, utgångspunkten är den motsatta. Vi välkomnar utbytet, men varför ska någon från ett annat land ha sämre villkor när han eller hon kommer hit?
Annan kritik som lyfts mot ”ordningsreglerna” är att en del av dem kommer att var svåra att genomföra i praktiken. Löfven håller inte med och menar att de inte skulle finnas med i tiopunktsprogrammet om de inte var genomförbara.
– De ändringar som vi kan göra i riksdagen kommer förstås att gå snabbare än de som kräver arbete i Bryssel. Därför är det viktigt att rösta i EU-valet så att vi får en stark socialdemokratisk uppställning i EU-parlamentet.
– Blir jag statsminister kommer jag att vara väldigt tydlig med att den europeiska marknaden är till för att skapa bra villkor för Europas befolkning. Då kan man inte ha regler som gör att löntagarna blir förlorarna.
Förutom de nya ”ordningsreglerna” vill Transport att ett kommunikationsdepartement ska inrättas för att stävja problem i transportbranschen och hantera infrastrukturfrågor bättre. Stefan Löfven tycker att idén är intressant. Men han säger att diskussionen inom partiet om vilka departement som behövs och hur de ska organiseras precis har påbörjats. Därför är det för tidigt att ta ställning till förslaget.
Stödet för Sverigedemokraterna är en annan effekt av det osäkra läget på arbetsmarknaden, tror Stefan Löfven. Hos Transports och LO-förbundens medlemmar är det procentuellt fler som tänker rösta på SD, än i många andra delar av befolkningen.
– Det är antagligen många som känner sig oroliga och rädda för den utveckling de ser nu, en utveckling de inte känner att de behärskar. Blir jobbet kvar? Kommer vi bli utkonkurrerade på oschysta villkor? Situationen gör att många kan tänka sig att rösta på SD eftersom de säger att ”vi har den enkla lösningen”. Men det har de inte.
– Det vi har pratat om med Transport i dag och vårt tiopunktsprogram är en lösning. Det ger tydligt besked till löntagarna om att här finns ett politiskt parti som både vill och kan ta sig an den här uppgiften. Människor ska ha arbete. Saknar de arbete, ska det finnas ekonomisk trygghet och det ska vara schysta villkor på arbetsmarknaden, säger Stefan Löfven.