Lockouten dyr för hamnarbetare

Hamn. Sveriges Hamnars lockout på fridagar kan bli mycket kostsam för Hamnarbetarförbundets medlemmar. Ett tidigare rättsfall från flyget visar att arbetsgivaren hade rätt att dra av lön även för lediga dagar – när anställda var utestängda från arbetsplatsen genom strejk och lockout.

I fredags la Sveriges Hamnar ett massiv varsel i den inflammerade konflikten med Hamnarbetarförbundet (HF). Från den 6 mars och fem månader framåt blir det stopp för övertidsarbete och inhyrning av personal för övertidsarbete i alla hamnar. Stridsåtgärden riktas bara mot HF:s medlemmar.

Fast den mest kontroversiella åtgärden är den som tar sikte på fridagarna. HF-medlemmarna lockoutas alla lediga dagar.

Det kan tyckas som en verkningslös stridsåtgärd att stänga ute anställda som ändå inte skulle ha jobbat. Men arbetsgivarna hävdar att stuveriföretagen har rätt att göra löneavdrag för fridagarna. Det gör att HF-medlemmar kan mista uppåt en tredjedel av månadslönen i nästan fem månader.

HF har invänt och anser att själva lockouten på fridagar kan vara en olovlig stridsåtgärd. Dan Holke, chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd, håller inte med:

– I en arbetsmarknadskonflikt får man vara hur elak som helst. Det finns inget hinder mot en lockout på fridagar.

Frågan är då om hamnarbetsgivarna kan göra löneavdrag för en lockoutad person som ändå jobbat full tid en viss månad.

En dom i Arbetsdomstolen (AD) indikerar att Sveriges Hamnar har rätt. På hösten 1993 låg Transport i fejd med SAS och flygarbetsgivarna. Facket varslade om strejk och motparten svarade med lockout.

Efter en dags arbetsnedläggelse, på luciadagen, enades parterna om ett nytt kollektivavtal. När lönen sedan kom i slutet på månaden hade arbetsgivaren gjort avdrag för en dag. Avdraget gjordes även för anställda som skulle varit lediga under själva strejk- och lockoutdagen.

Transport protesterade och stämde SAS inför AD. Arbetstagarna förlorade. AD ansåg att anställda har rätt till lön för den tid man står till ”förfogande för att utföra arbete”. Flygpersonalen var i praktiken i tjänst även på fridagar. Nu hade man alltså varit ute i konflikt en dag och inte stått till förfogande. Arbetsgivaren hade därmed rätt att göra löneavdraget.

AD tog också upp frågan om hur stort avdraget ska vara. Rätten kom fram till att vid vanliga konflikter, där anställda strejkat låt säga tre dagar, får alla lika stort avdrag på lönen – oavsett hur långa pass man skulle ha jobbat.

Samma formell kom att användas på de lockoutade flyganställda. Alla som varit utestängda, lediga eller inte, fick ett löneavdrag som motsvarande en 365-del av årslönen.

Frågan om stridsåtgärder på fridagar och avdrag på lönen har behandlats även i andra tvister. 1993 låg dåvarande Postverket i konflikt med brevbärare som var organiserade i Syndikalisterna. Löneavdrag gjordes då för alla konfliktdagar – oavsett om brevbärarna varit lediga eller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik Alm:
    26 februari, 2019

    Hamnarbetarförbundet har genom alla år lagt stridsåtgärder som kostar arbetsgivarna stora pengar men inte tärt på strejkkassan eftersom medlemmarna inte förlorat lön (övertidsblockaderna m.m). Nu får HF smaka på sin egen medicin!

    HF kan vara glada över att ha bidragit till att både ändra konflikträtten och dessutom gett arbetsgivarna möjlighet att slipa sina stridsåtgärder. Grattis! ”Enighet ger seger” osv.

  2. Peter Jansson:
    26 februari, 2019

    Jag älskar när det svider i hamnarbetarnas plånbok!!Hamnarbetarna i Göteborg har kostat mig miljoner i utebliven ersättning på grund av väntetider genom åren!!Numera njuter jag av att vara en ung pensionär vid 52 års ålder,men jag hade kunnat vara en MYCKET RIK ung pensionär istället!!!!

  3. Daniel Håkansson:
    26 februari, 2019

    Refererade rättsfall handlar ju om pågående ömsesidiga konflikter. Lockouter brukar ju vara så kallade spegel och konsekvenslockouter. AD har i dessa fall tittar på hur löneavdrag ska ske när det rådit strejk eller annat konfliktvapen från arbetstagarna och produktionen var påverkad eller låg nere p g a konflikt från endera eller bägge parter. I retrospektiv ganska självklara domar, att löneavdragen skulle omfatta hela kollektiven snarare än de som var schemalagda är ju logiskt, liksom ADs resonemang i slutklämmen om att konfliktbördan bör bäras gemensamt.
    SAS fallet gäller en dag där strejk var utlyst och konflikt uppstod efteråt om lockoutens löneavdrag skulle gälla alla eller endast schemalagda. Går inte att jämföra.
    Det svensk hamn försöker göra nu är att ju att använda konfliktvapnet utan någon större konsekvens för verksamheten . Det är lite för smart för att ligga i lagens mening, tillåts det har ju arbetsgivarsidan fått ett nytt vapen som kommer göra all form av konflikt helt meningslös i framtiden för alla fackförbund. Får hoppas AD prövar konfliktsrättsliga aspekterna på detta snarast, liksom att Medlingsinstitutet ber parterna besinna sig avseende omfattningen på konfliktåtgärder.

    Något fyra månaders varsel från HF föreligger ju ej, man har hittils ägnat sig åt punktstrejker .

    Lockout vid fridagar i fyra månader innebär ju att man jobbar halv gratis.

Lästips:

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

Transportarbetarens logga

Hamnfack tecknade nytt andrahandsavtal

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har tecknat ett nytt avtal med Sveriges Hamnar. Uppgörelsen är ett andrahandsavtal och i princip identiskt med Transports först tecknade avtal. Enda skillnaden är att HF fick till en egen arbetsgrupp som ska granska situationen för behovsanställda.

Höstbudgeten
Magdalena Andersson med budget för 2022

”Viktigt att inte strama åt för tidigt”

Politik. Ingen promenad men många miljarder. På måndagsmorgonen presenterade finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens budgetproposition med 74 miljarder kronor till olika reformer.

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Från vänster: Magnus Byström, Mikael Pedersen Danmark DSV, Magnus Larsson. Foto Mikael Humlin

På träff med Transport!

Uppsökeri. I dag finns chans att stanna längs E45:an eller E4 för att träffa transportare från sex avdelningar, på sju olika platser – från Grums i söder till Harrbäcken i norr.

Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Yrkesförarens dag 9/9
Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Regeringen föreslår höjt tak i sjukpenningen

Politik. Regeringen vill satsa miljarder på att höja taket i sjukförsäkringen och förändra reglerna kring rehabilitering. – Vi har gått från neddragningar till stora investeringar för att stärka vårt samhälle, sa statsminister Stefan Löfven vid en pressträff.

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.

E-handelsjättarna: Zalando
Skiftbyte på den jättelika terminalen i Brunna.

Olika bild av Zalandos omskrivna lager

Terminal. Klädjätten Zalandos logistikcenter norr om Stockholm har åter hamnat i fokus. Men många anställda känner inte igen sig i de beskrivningar av katastrofal arbetsmiljö som målats upp i riksmedia.

Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbretsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd.

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.