LO vill ha skärpta regler för arbetskraftsinvandring

För fyra år sedan ändrades Sveriges regler för arbetskraftsinvandring. Sedan dess har antalet tillfälligt invandrande arbetare ökat, men nästan bara inom yrken där det redan är ont om jobb. Nu vill LO ha tillbaka arbetsmarknadsprövningen, men också tydligare bindande avtal för dem som kommer hit och jobbar.

Sedan december 2008 är det inte längre arbetsmarknadens behov av arbetskraft som styr vem som får komma hit och jobba. Nu är det upp till den enskilda arbetsgivaren att bedöma om man behöver rekrytera utanför EU:s gränser.

Sedan reglerna ändrades har medier och fackförbund vittnat om hur arbetskraftsinvandrare utnyttjats och inte fått de löner och villkor som de blivit lovade. Nu visar också LO i en ny rapport att arbetskraftsinvandringen framförallt har ökat inom LO-yrken där det redan råder brist på jobb, till exempel hotell- restaurang- och städbranschen.

Därför vill LO nu skärpa reglerna för arbetskraftsinvandring.

Bland annat vill man återinföra arbetsmarknadsprövningen. Den ska skötas av myndigheterna och säkerställa att arbetskraftsinvandring bara sker till de yrken där det råder brist på arbetskraft.

Men LO vill också stärka skyddet för de som kommer hit och arbetar.

– Erbjudandet om arbete ska vara bindande. Den som får fast anställning ska få permanent uppehållstillstånd snabbare. Och vi vill ha en seriositetsprövning av arbetsgivare, säger LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, när han presenterade LO:s rapport på onsdagen.

I dag är ett erbjudande om anställning för att arbetskraftsinvandra inte ett bindande avtal. Det gör det svårt att i efterhand kräva en arbetstagares rätt till en viss lön eller andra villkor.

Den som får ett erbjudande om anställning får med dagens regler tillfälligt uppehållstillstånd så länge anställningen fortgår, som längst i två år. Därefter kan man söka förlängning i två år till. Att uppehållstillståndet är knutet till en viss anställning gör att många inte vågar kräva den lön och de villkor de har rätt till i rädsla för att bli utkastade.

LO:s krav för arbetskraftsinvandringen
– Opartisk, myndighetsbaserad arbetsmarknadsprövning

– Erbjudande om arbete ska vara juridiskt bindande.

– Arbetstillstånd ska inte vara knutet till en viss arbetsgivare eller ett visst yrke.

– Den som får fast anställning ska få permanent uppehållstillstånd snabbare.

– Obligatorisk seriositetsprövning av arbetsgivare.

– Ett regelverk som är bättre anpassat för utstationering (när utländska arbetsgivare placerar personer på sina filialer i Sverige).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.