LO satsar på höjda lägstalöner

Avtal 2022. LO går vidare med samordningen om nästa års nya löneavtal. De vill ha en särskild satsning på lägstalöner och de fattigaste arbetarna. Nästa steg blir att siffersätta avtalen. "Det blir en svårare nöt att knäcka", sa Transports ordförande Tommy Wreeth vid LO:s pressträff.

LO:s representantskap sammanträdde under tisdagsförmiddagen och där beslutades att förbunden går vidare i samordningen i avtalsrörelsen och en modell för satsning på dem med lägst löner.

– Vi ska ha en extra satsning på lägstalönerna som ska öka mer än övriga löner helt enkelt, sa Torbjörn Johansson, avtalssekreterare på LO.

LO beslutade också att förbunden ska ställa krav på försäkringar och att de ska förbättras.

Nästa steg blir att siffersätta lönekraven och varje förbund ska lämna ett slutgiltigt beslut om deltagande i samordningen innan den 9 december.

– Våra medlemmar har det tufft och den samordning vi har beslutat om förutsätter vi får se en leverans från stat och arbetsgivare innan vi är beredda att ta ansvar. Svenska arbetare kan inte alltid ta ansvar först, vi ska ta ansvar sist, sa Tommy Wreeth.

Låglönesatsningen LO presenterade handlade om att alla som tjänar under 27 000 ska få en löneökning som är värd lika mycket i kronor som de som tjänar 27 100. Det ger en procentuellt högre löneökning.

Dessutom vill LO ha en särskild satsning på dem med lägst löner på 15 procent.

Nu återstår för LO att sätta sig vid förhandlingsbordet med arbetsgivarna och staten, då LO-samordningen förutsätter att andra aktörer först visar att de tar ansvar för att bekämpa inflationen.

Parallellt pågår också förhandlingar för facken och arbetsgivarna inom industrin. Deras överenskomna löneökning kallas märket och har sedan 90-talen varit den nivå övriga fackförbund och arbetsgivare anpassat sig efter.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.