LKAB:s samtyckesavtal stoppas efter facklig kritik

Gruvjätten LKAB ville tvinga alla åkerichaufförer och andra entreprenadanställda att skriva på ett ”samtyckesavtal”: Ge oss rätt att kolla dina aktiviteter på nätet, och om du dömts eller utreds för brott. Annars är det slutjobbat hos oss. Efter hård kritik från Transport och tre andra fackförbund, har LKAB backat – åtminstone tillfälligt.

LKAB krävde att entreprenörerna skrev på samtyckesavtalet, annars skulle deras inpasseringskort inte förnyas och de skulle nekas tillträde till gruvans område. Avtalet ger ett externt företag rätt att kontrollera om man dömts eller utreds för brott, eller om man ”förekommer medialt eller på annat sätt offentligt i anslutning till” organiserad brottslighet.

Undersökningen består av ”kontroll mot myndigheter och sökning på öppna medier såsom internet”.

Avtalet skulle bara gälla LKAB:s underentreprenörer, inte gruvbolagets egna anställda.

Om bakgrundskontrollen avslöjar något som innebär att man nekas tillträde till gruvområdet, får den berörda personen själv inte veta orsaken. Bara att det blivit avslag på inpasseringen.

Transport, Byggnads, Metall och Elektrikerförbundet uppmanade sina berörda medlemmar att inte skriva på samtyckesavtalet.

– Det här går långt utöver vad en arbetsgivare har rätt att kräva ens av sina egna anställda. Det är det värsta jag någonsin hört talas om i den här vägen. Jag tycker det är oerhört märkligt att ett statligt bolag leker brottsutredande myndighet på det här viset. Man vill utföra kontroller som kan leda till att folk blir utestängda från sina jobb på subjektiva grunder, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

Han tvivlar på att LKAB har lagstöd för sitt krav på samtycke och bakgrundskontroller.

– Sådana här integritetskränkande och djupt närgångna åtgärder strider antagligen mot EU-konventionen, säger Martin Miljeteig.

Efter ett par dagar av facklig kritik och stor uppmärksamhet i media, backade LKAB tills vidare. Samtyckesblanketten drogs tillbaka och bolaget vill ha ett samråd med de berörda facken, innan man bestämmer hur man ska gå vidare.

– Vi får vara självkritiska och inse att vi inte förankrat detta tillräckligt väl. Det har uppstått misstankar om vad LKAB egentligen är ute efter, och det får vi ta på oss, säger LKAB:s informationschef Anders Lindberg.

Vad är ni ute efter?

– Det här är en del av vårt ständiga förbättringsarbete vad gäller säkerheten på vårt område. Säkerhetsåtgärderna uppdateras och höjs hela tiden, och det är en spegling av omvärlden och av de krav som ställs på oss.

Vad ska det kontrollerande företaget titta på?

– Vi vill inte kartlägga människors privatliv, eller kolla vad de tycker om LKAB, vilket rykten tydligen gör gällande. Det handlar om kampen mot organiserad brottslighet.

Vad betyder det här med sökningar på internet?

– Det gäller uppgifter på internet, uppgifter som finns tillgängliga på öppna medier. Det här är ett led i vårt säkerhetsarbete, vi vill hjälpa till i kampen mot den organiserade brottsligheten och det vinner ju alla på – vi, såväl som våra underentreprenörer.

Ingrid Välitalo, ombudsman på Transport avdelning 26 Norrbotten, kan inte på rak arm säga hur många av förbundets medlemmar som berörs om samtyckesavtalen införs.

– De flesta chaufförer som berörs är med i Metall. Men vi har också en del medlemmar som kör åt gruvan, och några som jobbar i vakten, säger Ingrid Välitalo.

Även om samtyckesavtalen skrotas, är hela initiativet ett symptom på ett ”svällande fenomen”, enligt Ingrid Välitalo.

– Det börjar med någon blåskontroll, och det kanske man går med på. Men sedan ska det kollas brottsregister och medicinsk bakgrund, och sedan ska det kollas vad man gör på Facebook… ska de få läsa min e-mail också?

Frågan handlar om mer än bara personlig moral, tycker Ingrid Välitalo.

– Man kan ju resonera så att jag har ingenting att dölja, så varför ska jag protestera mot kontroller? Men dels är det rättsosäkert, och dels handlar det om var gränsen går. Hur snäv, eller vid, är en människas integritetsgräns?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.