Livsfara när chaufförer lossar Ica-gods?

Åkeri. På Tommy Nordberghs åkeri tvingas chaufförer lossa Ica-gods i tvåvånings lastbärare där takhöjden bara är 160 centimeter. För att minska påkänningarna på kroppen har en del förare hissat eller tryckt upp mellanplanet, som då bara hängt i vajrarna. En livsfarlig lösning, anser Transport.

Tommy Nordberghs är ett storåkeri med säte i Hjärnarp. I vintras gick Transports Göteborgsavdelning in och slog ner på arbetsmiljön. Bristerna handlade främst om bilar som fraktade gods i två plan.

Vissa lastbärare har höjbart yttertak, något som medger att mellanplanet kan hissas upp till 190 centimeters höjd. Det är lågt, om man åker på en truck.

Men vissa lastbärare har fast yttertak. I dem blir takhöjden bara 160 centimeter på det undre planet. Chaufförerna tvingas jobba med böjd rygg eller nacke. Det ledde till egna initiativ. Mellanplanet hissades upp, eller pressades upp med truck, för att skapa mer utrymme. Det medförde att mellanplanet inte var fastlåst under arbetet.

Transport grep in och la ett skyddsstopp i februari. Under våren och sommaren har problemen fortsatt, nu med Tommy Nordberghs och avdelning 17 i Skövde-Borås i huvudrollerna.

Den 30 augusti skickade två skyddsombud på åkeriet in en så kallad 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket. De hävdar att arbetet i dubbeldäckaren fortsätter i Mariestad och medför stor belastning på rygg och nacke. Man påpekar också att det finns indikationer på att chaufförer fortsätter pressa upp mellanplanet – i strid med instruktioner som åkeriet gått ut med efter skyddsstoppet.

Fackets agerande har lett till en inflammerad tvist mellan Transport och åkeriet, enligt uppgifter till Transportarbetaren. Varken skyddsombuden eller avdelningens ombudsman eller regionala skyddsombud vill i nuläget kommentera situationen.

Nya förhandlingar är utsatta. Transport centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är inkopplad. Han säger:

– Jag har ingen kommentar just nu, inte annat än att jag ser väldigt allvarligt på det som hittills framkommit.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på åkeriet och hamnade hos Stefan Nordbergh, operativ chef. När tidningen börjar ställa frågor säger han:

– Stopp, stopp. Det är Mirja Flygare du ska tala med. Hon är inte anträffbar i dag.

Av handlingar som åkeriet skickat in till Arbetsmiljöverket framgår att chaufförer som kör bilar med låg takhöjd ska använda rep och krok, för att på något sätt dra ut burarna från bilen. Alternativt fälla upp ståplattan på trucken och gå in. Med böjda ben.

Transport har föreslagit att lastbärarna med låg takhöjd byggs om eller byts ut. För dyrt, anser åkeriet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas persson:
    18 september, 2019

    Grattis detta fenomen har funnits i evigheter , lastar man åt Ica är ju det säkert 75% rullbur och för att kunna lasta dessa på en vagn tex med ikke höjbart tak då måste man ha lyftplanet i topp dvs att det ej ligger i låst läge annars får man inte in rullburen.
    Detta tog jag upp med mitt före detta åkeri utan gehör alls jag gjorde mig obekväm och de resulterade med all säkerhet att jag vart av med jobbet detta är nog ett större problem som i sig återkommer till ekonomi tyvärr.

    Mvh/Thomas

  2. Mikael Säther:
    18 september, 2019

    Kanonbra att ni tar upp detta, detta är ju ett problem på flera åkerier, är själv ica chaufför och kör dubbeldäckare. Problemet som jag ser det är väl att Ica kräver att vi använder dubbeldäckare ut på vissa av våra rundor till butikerna.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Transportarbetarens logga

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Taxi Stockholm vill ha plexiskydd i alla bilar till sista april

Taxi. Efter Arbetsmiljöverkets beslut om smittsäker arbetsmiljö. Taxi Stockholm vill att alla installerar plexiskydd mellan fram- och baksätet innan månadens slut.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.