Livsfara när chaufförer lossar Ica-gods?

Åkeri. På Tommy Nordberghs åkeri tvingas chaufförer lossa Ica-gods i tvåvånings lastbärare där takhöjden bara är 160 centimeter. För att minska påkänningarna på kroppen har en del förare hissat eller tryckt upp mellanplanet, som då bara hängt i vajrarna. En livsfarlig lösning, anser Transport.

Tommy Nordberghs är ett storåkeri med säte i Hjärnarp. I vintras gick Transports Göteborgsavdelning in och slog ner på arbetsmiljön. Bristerna handlade främst om bilar som fraktade gods i två plan.

Vissa lastbärare har höjbart yttertak, något som medger att mellanplanet kan hissas upp till 190 centimeters höjd. Det är lågt, om man åker på en truck.

Men vissa lastbärare har fast yttertak. I dem blir takhöjden bara 160 centimeter på det undre planet. Chaufförerna tvingas jobba med böjd rygg eller nacke. Det ledde till egna initiativ. Mellanplanet hissades upp, eller pressades upp med truck, för att skapa mer utrymme. Det medförde att mellanplanet inte var fastlåst under arbetet.

Transport grep in och la ett skyddsstopp i februari. Under våren och sommaren har problemen fortsatt, nu med Tommy Nordberghs och avdelning 17 i Skövde-Borås i huvudrollerna.

Den 30 augusti skickade två skyddsombud på åkeriet in en så kallad 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket. De hävdar att arbetet i dubbeldäckaren fortsätter i Mariestad och medför stor belastning på rygg och nacke. Man påpekar också att det finns indikationer på att chaufförer fortsätter pressa upp mellanplanet – i strid med instruktioner som åkeriet gått ut med efter skyddsstoppet.

Fackets agerande har lett till en inflammerad tvist mellan Transport och åkeriet, enligt uppgifter till Transportarbetaren. Varken skyddsombuden eller avdelningens ombudsman eller regionala skyddsombud vill i nuläget kommentera situationen.

Nya förhandlingar är utsatta. Transport centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är inkopplad. Han säger:

– Jag har ingen kommentar just nu, inte annat än att jag ser väldigt allvarligt på det som hittills framkommit.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på åkeriet och hamnade hos Stefan Nordbergh, operativ chef. När tidningen börjar ställa frågor säger han:

– Stopp, stopp. Det är Mirja Flygare du ska tala med. Hon är inte anträffbar i dag.

Av handlingar som åkeriet skickat in till Arbetsmiljöverket framgår att chaufförer som kör bilar med låg takhöjd ska använda rep och krok, för att på något sätt dra ut burarna från bilen. Alternativt fälla upp ståplattan på trucken och gå in. Med böjda ben.

Transport har föreslagit att lastbärarna med låg takhöjd byggs om eller byts ut. För dyrt, anser åkeriet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas persson:
    18 september, 2019

    Grattis detta fenomen har funnits i evigheter , lastar man åt Ica är ju det säkert 75% rullbur och för att kunna lasta dessa på en vagn tex med ikke höjbart tak då måste man ha lyftplanet i topp dvs att det ej ligger i låst läge annars får man inte in rullburen.
    Detta tog jag upp med mitt före detta åkeri utan gehör alls jag gjorde mig obekväm och de resulterade med all säkerhet att jag vart av med jobbet detta är nog ett större problem som i sig återkommer till ekonomi tyvärr.

    Mvh/Thomas

  2. Mikael Säther:
    18 september, 2019

    Kanonbra att ni tar upp detta, detta är ju ett problem på flera åkerier, är själv ica chaufför och kör dubbeldäckare. Problemet som jag ser det är väl att Ica kräver att vi använder dubbeldäckare ut på vissa av våra rundor till butikerna.

Lästips:

Claes Thim, ombudsman Transport avd 5 Stockholm. Foto: Petra Hägglund

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Lastbilshytt. Bilden som polisen la ut på sociala medier fick snabbt stort genomslag. Foto: Henrik Sjöberg / Polisen

Bilden från polisen visar trend med låglöneåkerier

Åkeri. Trafikpolisen i Stockholm har publicerat en bild på en skitig lastbilshytt och en text om nya sätt att utnyttja låglönechaufförer. Inlägget har fått stor uppmärksamhet på sociala medier. Här är historien bakom.

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.