Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

– Vi kan inte hjälpa dem, anställda i utländska bemanningsföretag har inte alls samma slags skyddsnät, säger Tommy Jonsson, ombudsman på Transport och ansvarig för förbundets satsning ordning och reda i åkeribranschen.

– De litauiska förarna har inget att hämta genom lönegarantin, det är kört.

Det enda positiva som kommit ur historien med Veddigeföretaget är att litauiska Raisitra nu tecknat kollektivavtal. Utstationeringsavtalet innebär att företagets anställda får svenska löner och villkor när de kör i Sverige.

– Det är ett historiskt avtal, Transport har inte tecknat ett sådant med utländska bemanningsföretag tidigare, säger Tommy Jonsson.

Förhoppningen är att svenska, seriösa åkerier anlitar förare som också får ”svensk lön”. Den litauiske arbetsgivaren framhåller att arbetskraften ju behövs. Men både de och facket har redan fått signaler om att åkerier inte är intresserade: Det är lågavlönad, utländsk arbetskraft som efterfrågas.

– Vi ser över vilka svenska åkerier som tagit in utländska chaufförer, och tar in uppgifter. Här finns en möjlighet att göra något för att säkra branschen mot låglönekonkurrens från framför allt Baltikum. Då får man hoppas att åkerierna ställer upp, säger Tommy Jonsson.

Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om åkeriet i Veddige, som uppstod ur Andreassons åkeri. I det bolaget bemannade äkta paret Yvonne och Karl-Erik Andreasson dragbilar med utländska förare, som togs in som egenföretagare utan anställning. Både Skatteverket och Arbetsdomstolen underkände systemet och efter en tvist i domstol försattes ägarparet i personlig konkurs 2017.

Men verksamheten återuppstod under namnet Lundåkra frakt, ett bolag som tidigare haft begränsad verksamhet. I det var paret Andreasson anställda. De hade båda kort före den personliga konkursen lämnat sina styrelseuppdrag.

– Man tog över allt. Lokal, kunder, telefonnummer, säger Tommy Jonsson.

Paret tog också in chaufförer genom det litauiska bemanningsföretaget Raisitra. De uppgav i april i år att de inte kunde betala ut löner till förarna då Lundåkra inte betalat fakturan.

Den 10 maj försattes också det bolaget i konkurs. De anställda vid åkeriet hade innestående löner på sammanlagt över en miljon kronor. Det täcks av den statliga lönegarantin. Bemanningsbolagets krav är på närmare 800 000 kronor.

I Lundåkras lokaler i Veddige finns i dag ett annat åkeribolag, Ajeden AB. Hallands Nyheter skriver att det vid ett besök är tomt och tyst i fastigheten på Industrigatan, bara två dragbilar och en handfull polskregistrerade personbilar vittnar om verksamhet.
En av personerna i Ajedens styrelse satt tidigare i Lundåkra frakts styrelse.

När Transportarbetaren ringer det telefonnummer som hos Hitta.se fortfarande står registrerat på Lundaåkra frakt, Industrigatan i Veddige, svarar Karl-Erik Andreasson.

– Nej, Lundåkra finns inte. Det har gått i konkurs. Ajeden? Bolag på samma adress? Nej, det vet jag inget om. Intressant!

Uppteckningen visar att konkursboet Lundåkra frakt har skulder på närmare 22 miljoner kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Klimatomställning i centrum

Åkeri. Omställningen från fossila till förnyelsebara bränslen gick som en röd tråd genom Elmia Vägtransportfokus.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Samling på Elmia i dagarna två

Åkeri. Vi har följt digitala Vägtransportfokus på Elmia i Jönköping – branschens viktigaste aktörer har under två dagar bytt erfarenheter och och diskuterat framtid. Transport har medverkat på flera seminarier.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.