Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

– Det var ett bra besked, särskilt om det kan hindra andra åkerier från att använda Andreassons metoder, säger Martin Jonsson, ombudsman på Transports avdelning i Halland.

Andreassons har gjort sig kända i åkeribranschen med en företagsmodell där polska egenföretagare har bemannat företagets lastbilar. Upplägget har underkänts av Skattemyndigheten, förvaltningsrätten och slutligen Kammarrätten i Göteborg. Företaget har därför krävts på arbetsgivaravgifter och de lågbetalda chaufförerna på skatt – eftersom de har bedömts som anställda.

Andreassons har också anlitat bemanningsföretag med polska och rumänska chaufförer. Även den modellen har underkänts av Skattemyndigheten, som har konstaterat att de olika bemanningsföretagen varit så nära knutna till åkeriet att chaufförerna i princip varit anställda där.

260 chaufförer

Under resans gång har företag gått i konkurs, andra har lagt ner verksamheten. 2014 använde åkeriet 120 dragbilar i sin verksamhet. Omkring 260 inhyrda chaufförer från Polen och Rumänien satt bakom rattarna, enligt Skattemyndighetens granskning.

Åkeritidningen berättar att verksamheten den senaste tiden har drivits av Tykav holding, ett företag där ingen från familjen Andreasson finns med som ägare eller i ledande befattning, åtminstone inte på papperet.

Drygt sex miljoner

Men eftersom Andreassons företag inte har betalat tidigare skatteskulder försatte Varbergs tingsrätt i förra veckan makarna i personlig konkurs. I de båda domarna framgår att Skatteverket kväver drygt sex miljoner kronor från var och en av dem. Konkursförvaltaren Anders Lundberg, advokat i Varberg, berättar vad som händer nu:

– Jag ska ta reda på om paret har tillgångar som går att mäta ut, jag ska sälja eventuella tillgångar som till exempel bostadshus. Om de har andra skulder än de till Skattemyndigheten räknar jag med att få veta det. Det ska gå ganska fort att avsluta personliga konkurser, så om besluten inte överklagas ska det hela vara klart under detta år.

Anders Lundberg berättar att han – om det skulle visa sig att affärer har gjorts för att på papperet minska de konkursades tillgångar – också har möjlighet att begära tillbaka pengar från gamla transaktioner.

När konkursen är klar har paret Andreasson kvar alla sina skulder att betala. De har dock en möjlighet att ansöka om skuldsanering.

Då är det också öppet för makarna att starta nya företag.

– Det finns inget formellt hinder, säger Anders Lundberg. De måste i så fall ansöka om F-skattsedel hos Skattemyndigheten.

”Vi la ner”

Yvonne Andreasson, tidigare ägare och vd i Andreassons åkeri, vill inte kommentera sin personliga ekonomi.

– Vi har inga företag längre, säger hon. Den sista juni la vi ner verksamheten i Andreassons åkeri, och det blir nog konkurs i det också så småningom.

Transports Martin Jonsson tycker att konkursbeskedet tyder på att Skattemyndigheten har gjort ett gott arbete:

– Det visar att vi har ett system där det inte är ska vara möjligt att driva företag på det här sättet, säger han. Men det finns många fler som också borde kollas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars-Håkan Liljestrand:
    15 augusti, 2017

    Bra att det äntligen kommer till ett avslut på eländet! Artikeln är upplysande o bra!

  2. martin oscarsson:
    15 augusti, 2017

    Mycket bra, detta besked tages emot med hopp om framtiden.

  3. Jonny Pettersson:
    15 augusti, 2017

    En bra start som seriösa åkerier jublar över!

Lästips:

Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Som vi slet

Davids krönika. Som vi arbetade. Bara den som var med kan föreställa sig slitet som enbilsåkare i dragbilssvängen på åttio- och nittiotalet (och säkert innan dess också). Dag och natt, vardag som helgdag, gick körningarna över hela landet, och Norden. Tills det ibland tog stopp och inget jobb fanns på flera dagar. Sen var det full fart igen!

Chauffören Peter Fredriksson ser vissa fördelar men mest nackdelar med att tillåta 34,5 meter långa lastbilar. Foto: Lilly Hallberg

Snart kan vi se 34,5 meter långa lastbilar

Åkeri. Maxlängden på lastbilar är på väg att förlängas till 34,5 meter inom kort. Regeringen hoppas att det ska gynna klimatet. Transport tror att de som egentligen gynnas är industrin. Chauffören Peter Fredriksson känner sig kluven.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.

Chauffören Peter Fredriksson ser vissa fördelar men mest nackdelar med att tillåta 34,5 meter långa lastbilar. Foto: Lilly Hallberg

Snart kan vi se 34,5 meter långa lastbilar

Åkeri. Maxlängden på lastbilar är på väg att förlängas till 34,5 meter inom kort. Regeringen hoppas att det ska gynna klimatet. Transport tror att de som egentligen gynnas är industrin. Chauffören Peter Fredriksson känner sig kluven.

Kriget i Ukraina

Ny blockad fördröjs

Hamn. I fredags skulle Hamnarbetarförbundets andra varslade blockad mot ryska fartyg och ryskt gods inletts. Men i stället avvaktar fackförbundet ett beslut från Arbetsdomstolen om blockaden är tillåten.