Lindgrens avgång väcker bestörtning i Bryssel

"Har förmåga att hitta lösningar" Allt tycktes klart för att Lars Lindgren skulle väljas om till ordförande för de europeiska transportfacken. Hans plötsliga avgång har väckt bestörtning i organisationen, berättar generalsekreteraren Eduardo Chagas i Bryssel.

– Lars Lindgren drevs av ett stort engagemang och hängivenhet. Jag har stor respekt för hans europeiska och internationella arbete och beklagar djupt att han valt att avgå som ordförande i Sverige, säger Eduardo Chagas.

Europeiska transportarbetarefederationen (ETF) representerar 2,5 miljoner transportarbetare från drygt 230 fackförbund i Europa.

Genom ETF driver svenska Transport också kampen för bättre villkor inom transportsektorn. Det som brukar lyftas fram som sociala villkor med rimliga arbetstider, balans mellan arbete och fritid och vettig lön. Arbetet innebär att försöka påverka EU:s beslutsfattare när de fattar beslut om nya lagar och riktlinjer, så att löntagarnas villkor finns med.

Så sent som i början av mars nominerades Lars Lindgren, av en enig ETF-styrelse, att sitta kvar som ordförande i federationen för ännu en period.

– Utan att känna till alla detaljer om varför Lars Lindgren lämnar som ordförande i Sverige kan jag säga att vi på ETF:s kontor befinner oss i extrem chock. Lars har starkt bidragit till att skapa goda relationer inom det europeiska fackliga transportområdet. Han har också varit viktig för det nordiska och internationella samarbetet inom transportområdet.

– Lars Lindgren jobbade ju inte bara för svenska transportarbetare, utan för arbetare inom hela federationen. Han hade en särskild förmåga att hitta lösningar i svåra situationer och snickra ihop kompromisser, som folk kunde enas kring, säger Eduardo Chagas.

Att försöka få transportfack från totalt 41 europeiska länder att dra åt samma håll är ingen lätt sak. Alla har olika fackliga traditioner, förklarar generalsekreteraren på telefon.

– Vi var glada över att Lars fick så stort stöd för omval, men just nu mår ingen av oss inom ETF så bra.

Enligt Eduardo Chagas finns inga formella hinder mot att Lars Lindgren kan väljas om till ordförande vid ETF:s kongress i Barcelona i maj, även om han lämnat sin ordförandestol i Sverige. Men Chagas bedömer det ändå inte som så troligt.

– Finns det ingen chans att Lars Lindgren kan ändra sig och ändå komma tillbaka som ordförande vid Transports kongress i juni, undrar han lite försiktigt. Jag har försökt men ännu inte lyckats nå honom. Tillsammans har vi utgjort ett mycket bra team, sedan Lars tillträdde som ordförande i mars 2012.

 

Fotnot: Svenska Transport ingår i Nordiska transportarbetarefederationen, NTF, Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF och Internationella Transportarbetarefederationen, ITF

 

Justina Öster

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Transportarbetarens logga

Europas flyg på katastrofens rand

Flyg. Över hälften av markpersonalen på Europas flygplatser är utan arbete, visar en kartläggning av Europeiska Transportarbetarfederationen, ETF. Nu krävs statliga satsningar på flygplatserna och markpersonalen. Sektorn riskerar att slås i spillror om inget görs, hävdar facket.

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.

Fackliga namn i ny S-regering

Politik. Statsminister Magdalena Andersson har presenterat sin nya socialdemokratiska enpartiregering. Johan Danielsson, som engagerat sig i transportbranschens villkor som EU-parlamentariker, blir biträdande arbetsmarknadsminister. Tidigare LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson blir näringsminister.

LAS

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter

Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.

Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Myndigheter hittade brott och säkerhetsbrister

Arbetsmiljö. 100 fasta arbetsställen besöktes och 280 fordon stoppades av polisen. 300 säkerhetsbrister hittades. – Små och stora lastbilar har stoppats. Vi kan se ett mönster att fordon i 3,5-tonsklassen inte sällan är i dåligt skick och har obesiktade bakgavellyftar, säger Arne Alfredsson, chef vid avdelningen för myndighetsgemensam kontroll på Arbetsmiljöverket.

Seger mot gig-företag i Nederländerna

Internationellt. Uber har klassats som både taxibolag och arbetsgivare av en domstol i Nederländerna. Segern är viktigt, men inte vår första framgång mot ett gig-företag, säger Amrit Sewgobind på facket FNV. Detta är en av många strider mot gig-arbetsgivare som smiter från sitt ansvar i Europa.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

Majoriteten kan tänka sig byta bransch

Arbetsmiljö. Hela 67 procent av dem som arbetar inom transportnäringen är öppna för att byta jobb. Det visar en undersökningen av opinionsmätningsföretaget Demoskop.

Matvagnar Gate gourmet 2016. Foto: Justina Öster

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

Flyg. Fem dagar före den väntande processen i Arbetsdomstolen förlikades Transport och Gate gourmet. Uppgörelsen innebär att cateringbolaget betalar 10 miljoner i skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Ett historiskt högt belopp, kommenterar Transportarbetareförbundet.

Val 2022
Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.

Utvalda till valledare

Transport. Arbetet har börjat inför valåret. Svenska Transportarbetareförbundet har utsett två valledare. Ombudsmännen Marie Samuelsson och Mikael Ladman har delat landet mellan sig. Men vad ska de egentligen göra? Här svarar de själva för presentationen.

Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Rapport: Arbetarna betalar för fri frakt

Arbetsvillkor. E-handeln har exploderat under pandemin. I en ny rapport menar Transport tillsammans med Handels och Seko att det är arbetarna som får betala priset för boomen. – Utvecklingen tvingar fram dåliga arbetsvillkor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.