Corona

Lättnad i kör- och vilotider kan innebära lagbrott

Chaufförer. Lättnaden i kör- och vilotidsreglerna kan göra att chaufförer och åkerier bryter mot vägarbetstidslagen. Eller att de bryter mot kollektivavtalet.

Det kommer frågor till tidningen. Chaufförer undrar om de bryter mot andra lagar när de följer de tillfälliga undantagen som gäller för kör- och vilotider.

Ulric Långberg.

En rörig materia, visar det sig. Vi ställer frågan till åkeriernas branschorganisation, alltså inte arbetsgivarorganisationen som Transport förhandlar löner och villkor med. Ulric Långberg, branschchef på Sveriges Åkeriföretag (SÅ), tar ett djupt andetag:

– Vi säger till våra medlemmar, åkerierna, att använda dispensen från kör- och vilotiderna bara de dagar som de verkligen behöver det. Sätt det inte i system!

Undantaget, eller dispensen, har införts för att underlätta för transportföretag i coronatider. Transportstyrelsen har luckrat upp reglerna under 30 dagar, till efter påskhelgen. Det är under perioden möjligt att köra 13 timmar per dygn, sex dagar i sträck. För raster gäller de vanliga reglerna.

Under förutsättning att trafiksäkerheten inte påverkas, skriver myndigheten i sitt beslut.

– Men detta kolliderar med vägarbetstidslagen, så att den som utnyttjar de tillfälliga undantagen i kör-och vilotidsreglerna bryter mot den lagen, säger Ulric Långberg.

Några lättnader i vägarbetstidslagen har dock inte presenterats. Stora delar av den är inskriven som en bilaga i kollektivavtalet mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA), som gäller för till exempel åkerichaufförer. Följden av detta är att Transport är den instans som ska kolla att arbetsgivarna inte bryter mot den lagen.

Andra delar av samma lag är det Transportstyrelsen som har tillsynen över. Och myndigheten har meddelat åkerier och chaufförer att den ska ”ta hänsyn” till den rådande situationen när den utövar denna tillsyn

I det läget rekommenderar Ulric Långberg SÅ:s medlemsföretag att bygga sina scheman som vanligt på kör- och vilotidsreglerna och bara utnyttja dispensen om det behövs.

– Jag har visserligen svårt att tro att det blir något eftermäle för den som under den här perioden inte följer vägarbetstidslagen eller de reglerna i kollektivavtalet, säger han. Men …

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kristian Svensson:
    27 mars, 2020

    Man skall inte blanda ihop kör och vilotider med vägarbetstidslagen,dem är inte kompatibla med varan och i och med att KoV är en rådsförordning så är det den starkaste lag stiftningen. Nu gäller dessutom ett UNDANTAG från regelverket inte något som skall planeras in i scheman.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Robert Savela, regionalt skyddsombud i Transports avdelning 26 Norrbotten.

Ditt liv mäts i pengar

Debatt. Under de första månaderna när coronapandemin bröt ut stannade världen och Sverige upp. Med följden att arbetsplatsolyckorna minskade och antalet människor som dog på sitt arbete minskade kraftigt. 2020 såg ut att bli ett bättre år än på tio år.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.