Debatt

Låt staten bygga trygga rastplatser för tung trafik

Debatt. Staten måste bygga fler skyddade rastplatser för den tunga yrkestrafiken. Trygga platser där yrkesförare kan ta sina dygns- och helgvilor.

Här kommer mitt förslag på hur det kan gå till, och hur rastplatserna kan finansieras. Jag har motionerat till Transports kongress och hoppas få fackets hjälp att driva frågan.

Tillvaron skulle förbättras på fyra områden med fler skyddade övernattningsplatser:

Nedskräpning.  Problemet med ”rattslavar” som bor långa tider i sina bilar, började bli tydligt här för mer än sex år sen. Först märktes det i Danmark, så kom det över gränsen in i Malmö och Göteborg. Så fortsatte det vidare upp mot Jönköping och nu är det ett tydligt problem, ända upp i Mälardalen.

Men det kommer att öka ännu mer om inte villkoren blir likvärdiga för oss alla chaufförer inom EU.

Allteftersom trafiken ökar och fler chaufförer bor på våra rastplatser stänger eller försvårar privata markägare för lastbilschaufförer att parkera på olika tomma ytor,
där man tidigare kunde rasta. Därför blir det mer konkurrens om de ytor som blir kvar för fjärrbilschaufförer.

På fredagseftermiddagen börjar de som ska tillbringa helgen i bilen parkera på Vägverkets rastplatser, där toaletterna är öppna och gratis dygnet runt. Det blir snabbt mycket fullt och tätt mellan dessa förare och deras fordon. Någon annan kan över huvud taget inte stanna där före söndag, vilket är tråkigt för övriga trafikanter.

Vi som är lite äldre minns Håll Sverige rent-kampanjen på 1960-talet. Kortfattat kan sägas att det nu INTE är rent och snyggt på de p-fickor som rymmer en trailer eller fler. ”Bajsar björnar i skogen?” kan bytas mot frasen ”Skiter chaufförer i diket?”

Arbetsmiljö. Det är lätt att förstå att arbetsmiljön blir bättre om chaufförerna kan ta sin dygnsvila/helg på en plats med elstolpar och toalett, dusch och matlagningsmöjligheter, vägbibliotek, trafikinfo och kollegor.

Klimat. Det finns inget fordon som kan stå 24 timmar eller mer på batteridrift. Vi har fläkten till dieselvärmaren, kylskåp, mikro, telefonladdare, dator med mera som drar batterikraft.

Så trots tomgångsförbud i alla tätorter står dessa fordon alltså på tomgång. Lampor är kopplade så det inte syns på håll att motorn går, men kommer man närmare så märks det.

Ordning och reda. Jag tänker mig att alla åkerier, med fjärrbilsförare, måste stå för samma miljökostnader. Det skulle utjämna konkurrensen. Frågan handlar både om närmiljön vid vägarna, chaufförernas arbetsmiljö och att värna om klimatet.

Min idé är att staten bygger rastplatser, på samma sätt som vägar, broar och elvägar. Rastplatserna skulle finansieras med avgifter av brukarna, det vill säga åkerierna.

Avgiften för dessa säkra parkeringar ska naturligtvis faktureras fordonsägaren i efterhand.

Då får man också koll på vilka fordon som befinner sig var och hur länge, och staten kan samtidigt ha ett öga på att cabotagereglerna följs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

utanför

De tar inte sitt ansvar

Debatt. Som för en stor andel unga på den svenska arbetsmarknaden i dag är mina arbetsmöjligheter extremt begränsade. Det här, inte så uppmärksammade samhällsproblemet, resulterade i att även jag – återigen – hamnade i händerna på ett bemanningsföretag.

Transportarbetarens logga

Taxi Stockholm tvingar förarna att acceptera resenärer i framsätet

Taxi. Tvärt emot alla rekommendationer uppmanar Taxi Stockholm chaufförerna att låta kunder som önskar få åka i framsätet. Förare som ändå säger nej riskerar att straffas med poängavdrag. ”Förkastligt!” säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Justitieminister Morgan Johansson, och arbetsmarknadsminister Eva Nordmark

”Ingen ska utnyttjas på svensk arbetsmarknad”

Debatt. Under den senaste tiden har både myndigheter och media rapporterat om utländska arbetare som luras till Sverige av oseriösa arbetsgivare och som sedan tvingas att arbeta under fruktansvärda förhållanden.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Sveket

Corona. Problemet med att få covid-19 är inte att sjukdomen i sig alltid är så farlig. Problemet är att det inte går att veta vart den ska ta vägen. Ska det bara bli en snabbt övergående förkylning? Eller något betydligt värre, sjukhusinläggning, syrgas och kanske mer eller mindre bestående men.

Nog med blippande och bloppande!

Ny teknik. Att ”få” en ny lastbil är ofta ett lyft för en chaufför. Funktionerna är bättre än på den gamla, liksom oftast motorstyrkan och ljudnivån i hytten. Den är också ett tecken på åkarens förtroende och att man gjort ett bra jobb.

Virusets väg

Corona. Covid-19, Sars 2, corona … Okärt barn har många namn. En sak är säker, dess dödlighet är större än i många andra pandemier och jag har själv förlorat en bekant i sjukdomen. Men inte bara coronan dödar. Jag har mist ytterligare tre vänner inom ett år. Två dog i cancer och en av brusten pulsåder.

E-handeln väcker skamkänslor

Ledare. I kvällsmörkret svärmar de som stressade getingar i bostadsområdet. Bilar strajpade med namn som Best, Budbee, Bring, Foodora. Ibland är det privatbilar som stannar och män – nästan alltid män – i gympaskor kutar ut med travar av pizzakartonger eller frigolitlådor med thaimat.

Det finns ingen fri frakt…

Ordförandeord. Gemensam facklig styrka, solidaritet, självförtroende och bra förberedelser är nyckeln till framgång i alla förhandlingar. Detta är egentligen inget nytt under solen. Men när Transport provocerades av en ovillig, okunnig och oseriös motpart att ta till varsel i taxiförarförhandlingarna så är detta faktum ändå väl värt att nämna.

Ingen ska utnyttjas på svensk arbetsmarknad

Debatt. Under den senaste tiden har både myndigheter och media rapporterat om utländska arbetare som luras till Sverige av oseriösa arbetsgivare och som sedan tvingas att arbeta under fruktansvärda förhållanden.

Med facit i hand

Ledare. Världen är uppe i mer än två miljoner döda i covid-19 och närmare 100 miljoner konstaterade smittfall. ”Med facit i hand, borde inte Sverige ha agerat annorlunda?”

Det är inte över än…

Ordförandeord. Vi har påbörjat 2021 och fortfarande biter sig pandemin envist kvar i samhället. Förhoppningsvis tar vaccineringen fart och jag gillar att LO kräver att våra medlemmar ska prioriteras i vaccineringen, då väldigt få arbetare inom såväl Transport som övriga LO har möjlighet att jobba hemifrån.

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

Snacka om kalldusch …

Ledare. Torsdagen den 3 december 2020. Dagen då IF Metall och Kommunal manifesterade LO:s oförmåga att hålla samman.

Ett stort svek mot svenska arbetstagare

Ordförandeord. Vi närmar oss slutet av detta minst sagt annorlunda, och ur många olika aspekter tuffa, år. Vi har tvingats hantera en pandemi som påverkat oss alla personligen. Och den har också påverkat förbundets verksamhet på flera områden. Bland annat fick vi skjuta fram avtalsrörelsen, en åtgärd som inneburit ett väldigt komprimerat arbete i slutet av året.