Lastbilschaufför på ökänt åkeri åtalas för 55 regelbrott

När 52-åriga lastbilschauffören Ivan Zagar stoppades av trafikpolisen hittade de 55 fel i hans färdskrivare. Framförallt har han missat att knappa in vilket land han varit i, men han har också hoppat över raster och haft för kort dygnsvila. Nu riskerar han böter på 10 000 kronor. Men Zagar säger sig varit tvungen att köra non stop för att inte förlora jobbet hos MPG Transport.

Den 24 september stoppades Ivan Zagar av Trafikpolisen på E6:an utanför Mölndal. När polisen studerade informationen i hans färdskrivare hittade de inte mindre än 55 brott mot förordningen om kör- och vilotider. Dessutom transporterade Zagar, som inte talar svenska, farligt gods utan att ha med sig instruktioner för hur godset skulle hanteras på ett språk som han kunde förstå.

Nu har åtal väckts mot Ivan Zagar i Göteborgs tingsrätt. Han åtalas för 55 brott mot kör- och vilotidsförordningen under september månad samt ett brott mot lagen om Transport av farligt gods. Åklagaren yrkar på att Zagar ska få 10 000 kronor i böter.

När Transportarbetaren ringer upp Ivan Zagar vill han gärna ge sin version av den arbetsmånad som ledde till 55 regelbrott.

49 av åtalspunkterna handlar om att han inte har knappat in landskoden för Sverige i färdskrivaren. En regel som Zagar säger att han inte kände till.

– Jag visste inte att man skulle ange det. Jag trodde inte att det spelade någon roll inom EU, säger Ivan Zagar.

Övriga åtalspunkter handlar om att Zagar inte har tagit rast i tid, samt att hans dygnsvila varit för kort. Som kortast har han bara vilat 6 timmar och 25 minuter, enligt åtalet.

Här handlar det inte om att chauffören inte känt till reglerna. Däremot, berättar Zagar, har de körningar han haft varit omöjliga att få ihop.

– Jag var tvungen att klara mina körningar. Vad kunde jag göra?

I september, då kör- och vilotidsbrotten skedde, arbetade Ivan Zagar för Skåneåkeriet MPG transport, som i sin tur körde för speditionsföretaget Freja. Men anställningen hos MPG var bara en provanställning. En anställning som Zagar inte vågade riskera. Därför sa han inte emot när Freja lade ut körningar som inte gick att få ihop inom lagens ramar.

– När de sa åt mig att köra, körde jag. Så jag körde alldeles för mycket.

Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om MPG Transport. Dels efter att det visat sig att företaget betalat rak milpeng till sina chaufförer, något som är förbjudet inom EU. Dels efter att en tidigare chaufför inte fått ut sin lön från åkeriet.

Samma sak menar Ivan Zagar har hänt honom. Nu har han kopplat in en advokat för att se om han kan få ut den ersättning som han menar att MPG Transport är skyldig honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).