Länsstyrelsen underkänner Loomis värdeväskor

Länsstyrelsen i Stockholm kräver att värdehanteringsföretaget Loomis ska byta ut nästan 2 400 säkerhetsväskor. Skälet är att väskorna inte är testade och godkända enligt svensk standard. Loomis har överklagat beslutet och hävdar att bytet, plus ombyggnad av 170 värdebilar, kommer att kosta över 70 miljoner kronor.

Loomis är stort värdebolag, med 1 200 anställda. Precis som andra företag i branschen har Loomis infört ett slutet system för värdetransporterna. Sedlarna förvaras i särskilda väskor eller kassetter, som ska förstöra innehållet om ”värdet” kommer i orätta händer.

I Europa finns flera tillverkare av säkerhetsväskor. Fast i dag har EU-länderna inte enats om någon gemensam ”standard” när väskorna ska testas och godkännas.

En stor del av Loomis väskor kommer från den engelska tillverkaren Spinnaker. Behållarna som heter iBox, iBox Zero och SCL Case är testade och certifierade i Frankrike, enligt franska myndighetskrav.

Det duger inte, anser länsstyrelsen i Stockholm. Den 4 november meddelade länsstyrelsen ett föreläggande som innebär att Loomis måste sluta använda sammanlagt 2 384 väskor och boxar. Senaste den 15 maj ska utrustningen vara utbytt.

Kravet överraskar Ulf Jarnefjord i Transport, som jobbat länge just med standardiseringsfrågor inom bevakningsbranschen.

– Länsstyrelsens beslut är helt nytt för mig. Jag blir faktiskt förvånad. De olika tillverkarna av värdeväskor använder lite olika teknik. Men som jag ser det finns inget som visar att Spinnakers produkter är sämre än andra.

Loomis har överklagat föreläggandet till Förvaltningsrätten. I en 22 sidor lång inlaga beskriver företaget konsekvenserna av beslutet. Om länsstyrelsen vinner tvisten kommer Loomis att tvingas byta ut de berörda väskorna, men också bygga om 170 bilar och utbilda hundratals anställda. Slutnotan sägs hamna på över 70 miljoner kronor.

Loomis påpekar också att omställningsarbetet måste påbörjas snarast, om man ska hinna till maj 2014. För att undvika onödiga kostnader begär Loomis så kallad inhibition. Det vill säga att Länsstyrelsens krav på åtgärder skjuts på framtiden – till dess domstolsprövningen slutligen är klar.

Förvaltningsrätten har ännu inte tagit ställning till inhibitionen. Patrik Högberg är vd på Loomis i Sverige:

– Vi har fört diskussioner med länsstyrelsen om våra väskor. Vi tycker att de lever upp till erforderliga krav. Tyvärr är de inte prövat hur tester och godkännanden ska gå till inom EU.

– Det är viktigt att få saken ordentligt utredd och prövad. Vi hoppas förstås få rätt i tvisten, men blir det inte kommer vi naturligtvis att rätta oss efter domstolens utslag.

Hellena Bäck, jurist på länsstyrelsen i Stockholm, vill inte kommentera ärendet:

– Vi har medvetet valt att sekretessbelägga hela beslutet. Det är olyckligt att Förvaltningsrätten gör en annan bedömning. De handlingar som lämnats ut därifrån är till skada för samhället.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".