Långa lastbilar viktig fråga för Europakommissionen

Svensk forskning visar att tyngre och längre lastbilsekipage ger stora miljövinster. Nu uppmärksammar EU-parlamentarikerna Marita Ulvskog (S) och Åsa Westlund (S) kommissionen på forskningsresultaten för att skapa en positivare inställning till långa lastbilar.

Flera färska forskningsrön från svenska universitet, lastbilstillverkare och myndigheter visar att tyngre och längre lastbilar ger stora miljövinster, utan att påverka trafiksäkerheten. Marita Ulvskog (S) och Åsa Westlund (S) gör nu Europakommissionen uppmärksamma på dessa forskningsresultat genom att lämna över en skriftlig fråga.

– Långa lastbilar har ansetts vara både farliga och skadliga för miljön. Men den uppfattningen vill vi ändra på. Kommissionen ska tvingas att visa sig själv att det nu finns fakta som underkänner tidigare antaganden, säger Marita Ulvskog.

I sin fråga undrar de båda europaparlamentarikerna om kommissionen känner till forskningen och om rådet kommer ta hänsyn till forskningsresultaten när nya direktiv för tillåtna lastbilsmått i Europa utformas. Kommissionen är skyldig att svara och kommer därför ta del av de färska rönen.

Forskningen har bland annat handlat om testtransporter mellan Göteborg och Malmö under två år med en specialbyggd bil och specialbyggda trailrar, utrustade med den senaste tekniken. Trafiksäkerheten har kunnat hållas uppe på de 32 meter långa ekipaget genom att alla axlar har försetts med mycket effektiva bromsar. Bromssträckan är därför inte är längre än för kortare bilar. Men den stora framgången är miljövinsten. Forskarna har funnit att 32-metrsbilen släpper ut 28 procent mindre per ton än en 16,5 meters dragbil med semitrailer, den nuvarande Europeiska standarden.

– Att föra både en bra miljö- och industripolitik är ingen motsägelse. Men om det ska gå, är väl fungerande och moderna transporter en förutsättning, säger Marita Ulvskog.

Så sent som igår, tisdag, togs ett viktigt beslut i Europaparlamentets transportutskott där ett förslag om att förbjuda längre lastbilsekipage förkastades. Resultatet är att Sverige får behålla sin trafik med längre lastbilar (25,5 meter). Argumenten mot att använda sig av de långa bilarna är slitage av infrastrukturen, säkerhetsaspekter och konkurrens med järnvägen.

– Det har varit en lång process att övertala de inblandade, men vi var nöjda och överens när vi röstade igår.

– Med vår fråga till kommissionen vill vi signalera att lastbilar inte borde förbjudas i framtiden heller. Moderna, längre lastbilstransporter är också nödvändiga tills järnvägen är upprustad, både i Sverige och Europa, säger Marita Ulvskog.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.