Lagerarbetarna bollas runt och lönerna sänks

– Tidigare var vi som en familj. Vi stod bakom och var lojala mot varandra. Nu har sammanhållningen dött. Arbetstempot är högt och vi är underbemannade. Ovissheten ifall man får behålla jobbet är värst.

Så säger en av de anställda på Icas samordningsterminal i Jordbro. En arbetskamrat fyller i:

– Det finns en rädsla i huset och när man är rädd är det ”var och en sköter sig själv” som gäller. Det var samma sak när Ica tidigare sa upp 170 personer på ett bräde. Facket ställde krav, men det var Ica som förklarade vad som gällde.

Beskedet från Ica är nu att man kommer att återta verksamheten i egen regi första kvartalet 2014. Den lades över på Proffice helägda dotterbolag, Proffice Logistic Solutions, i augusti 2011.

För att få ner personalkostnaderna och vinna uppdraget sa Proffice då upp kollektivavtalet med fackförbundet Handels. Företaget tecknade i stället hängavtal med Transport. Det strider inte mot LO:s gränsdragning mellan förbunden eftersom arbetet faller inom Transports avtalsområde

Både Handels och Transport stretade emot och försökte förmå bolaget att behålla Handels avtal med högre ob-ersättning. Men längre än till april i år gick företaget inte med på att betala enligt Handelsavtalet.

– Det handlar om avtalsshopping. Arbetsgivaren söker hela tiden efter det billigaste avtalet. Det är ett stort problem, förklarar Bosse Nilsson från Transports Stockholmsavdelning 5.

För de tidigare Handelsanslutna, som nu uppmanas att gå över till Transport, innebär ”shoppingen” en lönesänkning på drygt 60 kronor i timmen. Hårdast drabbas de anställda som jobbar natt och obekväm arbetstid. Förklaringen till skillnaden är att Handels prioriterat högre ersättning för arbete på obekväm tid.

– Egentligen borde facken göra gemensam sak och vägra teckna avtal med arbetsgivare som gör så här. Det får ju orimliga konsekvenser, resonerar Bosse Nilsson.

Uppgifterna om hur mycket lagerarbetarna i Jordbro förlorar varierar mellan 6 000–8 000 kronor brutto till 3 000–4 000 kronor netto. Dessutom berättar personalen om felaktiga utbetalningar av framför allt ob-tillägg och övertidsersättningar under en räcka av år. Även då Bring Fringoscandia skötte verksamheten. En förklaring uppges vara kommunikationsproblem. Proffice har sitt lönekontor i Estland.

– Vi har gått från Ica till Bring, till Proffice och nu ska vi tillbaka till Ica igen. Det är skit. Många har fått sina löner sänkta flera gånger, tycker en lagerarbetare.

En annan invänder att arbetarna tvingas söka sina arbeten på nytt, börja med lägstalön och ännu ett halvårs provanställning.

– Det är tufft, en riktig soppa! Folk orkar inte. Man försöker bita ihop bara och jobba på. Om jag släpper på locket är jag rädd att jag blir så arg att vad som helst kan hända…

Kollegan undrar:

– Varför drabbas vi hela tiden och flyttas runt? Vi betalar med mer jobb för lägre lön, dålig arbetsmiljö och dåliga arbetshjälpmedel. Det saknas truckar, så vi får dra burarna för hand.

Bytena mellan fackförbund känns minst sagt förvirrande för personalen. Hälften av den fasta arbetsstyrkan har nu gått över till Transport. Ska de byta tillbaka till Handels igen, när Ica tar över, är frågan.

– Vi vet inte vilket fack vi tillhör. Vilka ska ta hand om och förhandla för oss? Och vad händer med dem som inte är medlemmar? Vi betalar och betalar till facket varje månad, men vi behöver en ledare. Någon som säger: Så här ska ni göra för att inte få det sämre hela tiden. Ni där uppe måste hjälpa till!

– Det kan inte fortsätta bli sämre hela livet. Det måste komma en vändning, annars är det bara en tidsfråga innan facket försvinner och alla får förhandla om sina löner själva.

En anställd pekar på Ica:s starka sits och anser att den stora koncernen kan blunda för sämre arbetsvillkor och skylla på entreprenören man anlitar.

– Många felaktigheter rättas aldrig till eftersom folk tröttnar på att bråka och kräva sin rätt. Man tiger och lider. Och Ica blir ännu rikare.

– Alla gör det vi ska göra. Det är tack vare oss som arbetet flyter på, men det är mycket vi inte förstår. Man känner sig ovärdig. Det finns ett jobb att ta hand om, varför då all denna byråkrati hela tiden? Företagen glömmer bort oss som gör jobbet.

Arbetarna på Jordbrolagret har varit utsatta för rån och rånförsök flera gånger och flera säger att de mår dåligt av det.

– Varför får vi inget psykologstöd? Ingen frågar hur vi mår. Det känns oroligt.

Alla Transportarbetaren talar med tycker ändå det är bra att Ica ska ta över lagerhanteringen igen.

– Det skulle bli som att återvända till familjen. Men vi vill att all personal ska följa med, inte att bara fem personer plockas ut.

 

Fotnot. I nästa nummer av Transportarbetaren får Proffice och Ica möjlighet att bemöta artiklarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".