Chefen trakasserar
Granskning: När chefen trakasserar

Kränkta av chefen i åratal

Arbetsmiljö. Trakasserier, hot, bestraffningar – renhållningsarbetarna vid Suez berättar om hur en chef och några arbetsledare tillåtits sänka dem under sju år. Och om hur jobbet de trivdes med blev en mardröm. Under Transportarbetarens pågående granskning valde chefen att säga upp sig och lämna bolaget för en tjänst inom en annan bransch.

Chefen

  • 60 år, bosatt i Malmö.
  • Anställd vid Sita, senare Suez, i Malmö sedan oktober 2011. Slutar sista september i år.
  • Tidigare CEO (koncernchef) på Ramneskogs, renhållningsbolag och skrothandlare i Malmö, från 2007. Slutade 2009 i samband med ändringar i ledningen för företaget.
  • Anger i sitt cv på Linkedin tidigare erfarenhet som arbetsledare inom betongindustrin och som ansvarig för ett projekt med att sanera sand i Kuwait, efter Gulfkriget 1991.
  • Kandidatexamen i ekonomi och marknadsföring, Lund, och gymnasieingenjörsexamen, Malmö.

 

Renhållningen i Malmö

  • Suez kör åter i Malmö sedan i våras. Bolaget förlorade under namnet Sita för några år sedan kontraktet på ett av tre entreprenörsområden i staden, med uppsägningar som följd.
  • I dag har Suez i Malmö omkring 45 anställda och 25 fordon.

 

Anställda och tidigare anställda om den psykosociala arbetsmiljön vid Suez/Sita i Malmö:

”Trakasserierna började 2013, de la på mig en massa extra arbete som de visste att jag inte skulle klara. Jag blev satt på en av de tyngsta turerna med en dålig bil, jag jobbade övertid varje dag men lyckades ändå inte hinna med alltid. Efter att jag tagit upp problemen kom det hela tiden hot om varningar och uppsägning.
Till slut fick jag problem att sova, hade mardrömmar, fick problem med huvudvärk, minnessvårigheter och ångest. Jag har gått hos en psykolog under lång tid för det här och har varit sjukskriven i perioder.”

Jenny Fredriksson, tidigare anställd hos Sita, kör i dag mjölkbil i annan kommun.

 

”Under ett möte förklarade jag att omläggningen av turerna gjorde att belastningen blev orimligt hög. Chefen blev arg och provocerad och valde att hota mig och ett annat skyddsombud med uppsägning.” (Våren 2014)

Tidigare skyddsombud, medelålders man och småbarnspappa.

 

”Jag har aldrig haft liknande problem med vare sig chefer eller arbetskamrater tidigare. Vissa av dem hade jag jobbat med i 25 år. Men så fort man ifrågasatte något den nya chefen gjorde blev det problem. Mitt helvete började när jag drog i gång en namninsamling för ett möte om arbetsmiljön med vd:n, Mårten, som tidigare alltid lyssnat. Jag har gått hos en psykolog, som flera andra, och jag äter fortfarande antidepressiva. Det här måste få ett slut. Inte för min skull eller för andra som slutat utan för alla som kommer efter.”

Lasse Andersson, ”LGA”, i dag pensionerad.

 

”När jag blev gravid så ändrades allt, han undrade hur jag kunde göra så mot honom och att jag satt honom i en jäkla sits nu. Jag har aldrig varit på en arbetsplats där så många får utskällningar så att de börjar gråta. Chefen fick oss också att punktmarkera vissa chaufförer, som han inte tyckte om och som han ville ha bort.”

Kvinna, tidigare driftledare på kontoret, i dag på annat företag.

 

”Jag arbetade arbetsmiljömässigt rätt – tog ett, inte två, kärl åt gången, enligt boken. Blev hela tiden kontrollerad och fick en varning för att jag inte körde hem turen i tid. Blev uppringd av chefen när jag var ute, har spelat in när han hotar mig och säger att det kommer att gå dåligt för mig.”

Anders Sassila, i dag renhållningsarbetare hos annat företag.

 

”Jag fick hoppa runt mellan olika turer efter min sjukskrivning. Blev flyttad till en tur i Staffanstorp utan lista eller något om var kärlen stod. Fick jobba övertid hela tiden, var stressad och vaknade en natt med bröstsmärtor och fick åka akut till sjukhus.”

Mångårig medarbetare, 50-plus.

 

”Han krävde att vi skulle hälla ut dialysvätska från Gambro i dagvattenbrunnarna på gården, i stället för att köra det till destruktion. När vi vägrade blev vi utskällda.”

Sopbilschaufför 50-plus, tidigare anställd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt” (som vi lottar ut tre ex av).

Val 2022
Partiloggor

Vad vill riksdagspartierna?

Partienkät. Den 11 september är det dags att gå och rösta. Är du osäker på vad? Transportarbetaren har tagit pulsen på riksdagspartierna i frågor om till exempel a-kasseersättning, karensavdrag, upphandlingar och marknadshyror.

John Antonsson. Foto: Christina Ahlund

Partienkäten – en kompass som pekar dig i rätt riktning

John Antonsson. För fyra år sedan gjorde Transportarbetaren också en valenkät med liknande frågor. Då varnade vi för att man inte kan ta partiernas svar som ett facit. I dag finns det inga block som varar för evigt…

Kongress 2022

De vill leda Transport

Transport. Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen, som startar den 26 augusti.

Kultur
Borgvattnets prästgård i Jämtland, ”Sveriges mest hemsökta hus”, har varit öppen för allmänheten sedan 1970. Gungstolen sägs komma i gungning av sig själv och påstås ha kastat ut en präst på 1940-talet. Foto: Borgvattnet Prästgård & Vandrarhem

Spökturism i sommarland

Semestertider. Spökturism har blivit stort. Ofta går det att kombinera skräck med fika i naturskön omgivning. Här är några tips på gastkramande upplevelser i Sverige, ett land ovanligt rikt på spöken (eller i alla fall platser där de påstås synas till).

Semester på rull
Är du en av många som väljer att semestra i husvagn, husbil eller tält i sommar? Foto: Lilly Hallberg

Det ska va’ husvagn – eller husbil?

Campingliv. Intresset för att köpa ny husvagn eller husbil är större än någonsin. Mer än varannan svensk kan tänka sig att semestra mobilt. Men vilket boende är egentligen bäst – och för vem?

John Antonsson. Foto: Lilly Hallberg

En lovsång till budgetsemestern

Krönika. När jag var liten grabb brukade vi dra en lånad husvagn söderut. Kanske stannade vi redan vid Byske Havsbad, eller så hamnade vi vid någon camping i Umeå. Helt säkert visste jag att resan hade ett oändligt långt stopp på Ikea i Sundsvall.

Kongress 2022
Transports kongress 2017

Facket ska välja väg

Transport. Den 26 augusti öppnar förbundet sin kongress i Örebro. Där ska man ta ställning till 229 motioner och besluta om organisationens vägval.

Snabbkoll
Snabbkollen – Nyanställd

Första jobbet: Tänk på det här!

Arbetsliv. Har du tagit studenten och ska börja jobba i sommar? Eller går du i gymnasiet och ska sommarjobba för första gången? Då har du säkert många funderingar. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Arbetsmiljö
Husen i Gamla stan är k-märkta, vilket innebär att man inte får ändra särskilt mycket. För Rabbes och Pierres del innebär det att de får släpa sopsäckar och kärl långa sträckor där sopbilen inte kommer fram. Foto: John Antonsson

Stolta sopgubbar i Gamla stan

Miljöarbetare. Soprum i svårtillgängliga källarvalv, ojämna kullerstenar och trånga gränder. Transportarbetaren följde med Pierre Yudego och Rabbe Collmar när de hämtade sopor en tidig morgon i Stockholms Gamla stan.

Transports ungdomsforum
Anna Fröberg, Tobias Bergqvist, Marko Markovic och Reber Omar deltog på förbundets ungdomsforum på Bommersvik. Foto: Kristina Sjöberg

Tre dagar med facket i fokus

Fackligt. Efter två år av restriktioner och inställda fysiska möten kunde ett 30-tal unga transportare i början av maj mötas på kursgården Bommersvik. I dagarna tre diskuteras fackliga frågor blandat med föreläsningar och paneldebatt.

I frågan om övervakning var panelen inte helt överens, de flesta höll upp rött kort. Luf var det enda ungdomsförbundet som enbart visade grönt kort. I panelen från vänster: John Granqvist, Muf, Erik Berg, Luf, Stefan Sarmes, KDU, Oscar Berggren, Cuf, Ava Rudberg, Ung Vänster, och Lisa Nåbo, SSU. Foto: Kristina Sjöberg

Rött kort för övervakning…

Politik. Ungdomsforums andra dag gästades av representanter från Moderaternas, Liberalernas, Kristdemokraternas, Centerns, Vänsterpartiets och Socialdemokraternas ungdomsförbund.

Morgan Finnsiö. Foto: David Lagerlöf/Expo

Expo om SD:s framväxt i Sverige

Politik. Transport har en tydlig hållning mot Sverigedemokraterna. På Ungdomsforum fanns Morgan Finnsiö från Expo på plats för att berätta om ytterhögern, arbetarrörelsen och Sverigedemokraternas framväxt.