Kortare arbetstid och lägre lön på gång?

Åkeri. Arbetsgivarna vill införa korttidsarbete för chaufförer och andra i transportsektorn. Coronaviruset riskerar att dra ner på uppdragen – och då vill företagen kunna minska arbetstiderna och därmed sänka lönerna.

Idén bygger på att de anställda går ned i både tid och lön, men ändå får mer betalt än för den tid de faktiskt arbetar. Företaget kan på så vis ha kvar sina anställda och snabbare komma i gång när en tillfällig kris är över.

Transportföretagen begär nu förhandlingar med Transport och en rad andra fackförbund om att öppna för korttidsarbete i branschen. Arbetsgivarna hänvisar till låga marginaler i medlemsföretagen – och till coronaviruset.

– Det nya coronaviruset har på kort tid påverkat hela transportnäringen och behovet av åtgärder för att säkra arbetstillfällen är i flera branscher stort och akut, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen, i ett pressmeddelande

Krisavtal eller korttidsarbete blev ett begrepp våren 2009 när IF Metall och Teknikföretagen enades om ett tidsbegränsat avtal som gjorde det möjligt för lokala parter att komma överens om sänkt arbetstid och sänkt lön. Bakgrunden var industrikrisen med stora varsel och uppsägningar.

Fem år senare införde regeringen en modell för korttidsarbete. Med den går staten in med ekonomiskt stöd. Dock krävs en djup lågkonjunktur för att det stödet ska komma i fråga. En utvidgning av systemet har senare utretts.

Och i förra veckan lanserade regeringen och samarbetspartierna korttidsarbete med statligt stöd – som ska kunna införas när händelser i omvärlden orsakar en tillfällig kris i företag eller branscher. Finansminister Magdalena Andersson (S) beskrev, tillsammans med Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiet, tankarna på Aftonbladets debattsida:

”Utbrottet av det nya coronaviruset visar tydligt att produktion och jobb i Sverige påverkas av störningar i omvärlden. Företag i Sverige och löntagare får därför ett tydligt besked redan i dag om att systemet snart kommer att vara på plats.”

Företag som drabbats av tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter, som inte har kunnat förutses eller undvikas, ska komma i fråga för stödet. Som ska gälla i sex månader, men med en möjlig förlängning i ytterligare tre månader.

Den statliga utvidgningen var tänkt att införas i augusti, men regeringen har efter kritik kortat handläggningstiden och sade i dag att det blir ”flera månader tidigare”. Transportföretagen begär dock omedelbara förhandlingar med Transport och övriga fack.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    11 mars, 2020

    6 timmars arbetsdag och bibehållen lön.
    Det godkänner jag allt annat så vägrar jag köra.
    Inte direkt så att chaufförer är välbetalt yrke. Och inte ser jag att våra ägare går det nöd på dom är ju tjockare en någonsin.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Transportarbetarens logga

”Ny dispens från kraven på YKB krävs”

Åkeri. Pandemins andra våg skapar oro och krav på åtgärder kring åkeriförarnas yrkeskompetensbevis (YKB). I en skrivelse kräver arbetsgivarorganisationen Transportföretagen att regeringen ska vända sig till EU-kommissionen för ny dispens från kraven på fortbildning.

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.