Kortare arbetstid och lägre lön på gång?

Åkeri. Arbetsgivarna vill införa korttidsarbete för chaufförer och andra i transportsektorn. Coronaviruset riskerar att dra ner på uppdragen – och då vill företagen kunna minska arbetstiderna och därmed sänka lönerna.

Idén bygger på att de anställda går ned i både tid och lön, men ändå får mer betalt än för den tid de faktiskt arbetar. Företaget kan på så vis ha kvar sina anställda och snabbare komma i gång när en tillfällig kris är över.

Transportföretagen begär nu förhandlingar med Transport och en rad andra fackförbund om att öppna för korttidsarbete i branschen. Arbetsgivarna hänvisar till låga marginaler i medlemsföretagen – och till coronaviruset.

– Det nya coronaviruset har på kort tid påverkat hela transportnäringen och behovet av åtgärder för att säkra arbetstillfällen är i flera branscher stort och akut, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen, i ett pressmeddelande

Krisavtal eller korttidsarbete blev ett begrepp våren 2009 när IF Metall och Teknikföretagen enades om ett tidsbegränsat avtal som gjorde det möjligt för lokala parter att komma överens om sänkt arbetstid och sänkt lön. Bakgrunden var industrikrisen med stora varsel och uppsägningar.

Fem år senare införde regeringen en modell för korttidsarbete. Med den går staten in med ekonomiskt stöd. Dock krävs en djup lågkonjunktur för att det stödet ska komma i fråga. En utvidgning av systemet har senare utretts.

Och i förra veckan lanserade regeringen och samarbetspartierna korttidsarbete med statligt stöd – som ska kunna införas när händelser i omvärlden orsakar en tillfällig kris i företag eller branscher. Finansminister Magdalena Andersson (S) beskrev, tillsammans med Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiet, tankarna på Aftonbladets debattsida:

”Utbrottet av det nya coronaviruset visar tydligt att produktion och jobb i Sverige påverkas av störningar i omvärlden. Företag i Sverige och löntagare får därför ett tydligt besked redan i dag om att systemet snart kommer att vara på plats.”

Företag som drabbats av tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter, som inte har kunnat förutses eller undvikas, ska komma i fråga för stödet. Som ska gälla i sex månader, men med en möjlig förlängning i ytterligare tre månader.

Den statliga utvidgningen var tänkt att införas i augusti, men regeringen har efter kritik kortat handläggningstiden och sade i dag att det blir ”flera månader tidigare”. Transportföretagen begär dock omedelbara förhandlingar med Transport och övriga fack.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael:
    11 mars, 2020

    6 timmars arbetsdag och bibehållen lön.
    Det godkänner jag allt annat så vägrar jag köra.
    Inte direkt så att chaufförer är välbetalt yrke. Och inte ser jag att våra ägare går det nöd på dom är ju tjockare en någonsin.

Lästips:

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Transportarbetarens logga

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Transportarbetarens logga

Transport kräver besked om arbete i hamnar

Hamn. Fack och arbetsgivare uppmanar gemensamt regeringen att besluta hur ryska fartyg ska hanteras i Sveriges hamnar. ”Situationen är allvarlig. Vi behöver tydliga regler för våra medlemmar som jobbar i hamnarna” säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Jagade renar – döms i hovrätten

Dom. Hovrätten för övre Norrland fastställer domen för djurplågeri mot den chaufför som jagade en renflock med sin lastbil, filmade och la ut i sociala medier.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.