Lars Karlsson säger att han är en konstnär som kör färdtjänst, inte tvärt om. Helst av allt skulle han ha mycket mera tid för det han brinner för: Att skapa konst och att prata med barn på skolbesök.
Close
Lars Karlsson säger att han är en konstnär som kör färdtjänst, inte tvärt om. Helst av allt skulle han ha mycket mera tid för det han brinner för: Att skapa konst och att prata med barn på skolbesök.
Close
Månadens medlem

Konsten blev hans räddning

Konstnären. Som barn placerades Lars Karlsson på barnhem och i fosterfamilj. Han kallar det att han gick igenom för ­helvetet. Konsten var hans sätt att komma tillbaka.

Lars Karlsson växte upp i en familj där pappan var alkoholist. Lars Karlsson reagerade som barn i trasiga hem ofta gör. Han blev utåtagerande. Skrek och slogs i skolan.

Lars har inrett en ateljé i lilla rummet.
Lars har inrett en ateljé i lilla rummet. Foto: John Antonsson

En serie händelser tog honom till helvetet, som han kallar det själv. Han hamnade först på särskola och som nioåring på barnhem. Där utsattes han för psykisk misshandel. Och sedan i en fosterfamilj där Lars Karlsson säger att han blev misshandlad av fosterpappan.

Det var först efter att hans biologiska pappa dött som han fick komma hem till mamma igen. Då var han tio år gammal. Men livet blev aldrig riktigt som vanligt.

– När jag kom hem från helvetet, kände jag att jag måste göra något. Höll på att explodera. Så jag började skissa och kände att jag mådde bättre. Alla verk som jag har gjort är någon slags terapi.

De sista tonåren började Lars Karlsson satsa mer på konsten och målade på allvar. Det gör han fortfarande. Lars Karlsson har valt att sova i vardagsrummet. För att ha det lilla rummet inrett som en ateljé. På lägenhetens väggar hänger flera av Lars Karlssons konstverk. I hallen hänger hans mest beresta tavla. Two ways to hard rock. Den har ställts ut i New York och två gånger i Toscana. Ett år reste tavlan till Sweden Rock Festival.

”Two ways to hard rock”, en akrylmålning på 3D-canvas, har bland annat ställts ut i New York och Toscana.
”Two ways to hard rock”, en akrylmålning på 3D-canvas, har bland annat ställts ut i New York och Toscana. Foto: John Antonsson

– Ett av mina absoluta favoritband i livet är Kiss. Sångaren Paul Stanley, gick runt tavlan flera gånger och tyckte: wow, vilken häftig grej!

För ett antal år sedan skrev Lars Karlsson ett meddelande till författaren Anders Jacobsson (medförfattare till Bert- och Suneböckerna). Det ledde till ett mångårigt samarbete. Med tre böcker och mängder av gemensamma föreläsningar i bagaget. Lars Karlsson tycker om att illustrera. Enda nackdelen är att det tar tid från hans egna konstverk.

– Det är en helt annan grej. Konsten är ett fritt uttryck. Illustrationer är baserat på vad jag får för intryck av bokmanuset.

Det har blivit många samtal mellan konstnären och författaren genom åren. Jacobsson jobbar just nu på boken om Lars Karlssons liv.

– Det är med mina minnen. Tanken från början var att det skulle bli en ren biografi. Men han var tvungen att ha lite fiktion i för att få det spännande.

Lars Karlsson var några år och 20 när han satte sig bakom ratten i en taxibil för första gången.

– Det var egentligen början av resan tillbaka. Jag fick träffa väldigt många människor. Trevliga och otrevliga. Nyktra och dyngraka. Intryck som var helt otroliga. Man fick lära sig hantera jobbiga situationer i väldigt liten yta. Som det är i en taxi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Robert A:
    3 december, 2020

    Den var gripande och mycket intressant.

Lästips:

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.

Mattias Käll medverkar ofta i Transportarbetaren. Foto: Lilly Hallberg

Plasten, livet, döden – möt vår illustratör Mattias Käll

Kreativ. Mattias Källs människor hittar sedan länge vägen in i Transportarbetaren. Tidningens ofta anlitade illustratör utforskar i sin konst också vårt förhållande till varandra och till naturen – och är sedan årsskiftet utvecklingsledare för bild och form i Region Örebro.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.

I sin nuvarande position kan Elin vara med och påverka transportbranschen på andra sätt. ”Det är ovanligt med riktiga chaufförer högre upp i företagen. Det är värdefullt att jag har den erfarenheten och kan lyfta förarnas perspektiv”, säger hon. Foto: Pernilla Ahlsén

”Att köra är en frihetskänsla”

Mötet. Elin Engström är lastbilschauffören som spelar polis i nya Beckfilmerna och gärna gör fler stunts i framtiden. För Transportarbetaren berättar hon om kärleken till föraryrket, men också om övergrepp och att vilja påverka i en mansdominerad bransch.

Skyddsmässan 2022

Kaveh är bästa kollegan!

Bevakning. Skyddsvakten Kaveh Tiba utsågs på tisdagen till ”Årets säkerhetspersonal” av Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya).

”Taxibranschen behöver bli mer jämställd”

Taxi. Av alla taxiförare i Sverige är knappt 10 procent kvinnor. För att möta den stora förarbristen måste branschen rekrytera fler kvinnor. "Det är jättebra, det behöver bli mer jämställt", säger Ellinor Ohlsson som är taxichaufför och kör för Varbergs taxi.

Hallå där!

Victor Dahlin

…avdelning 4, terminalavtalet, som är på sitt första avtalsråd.