Open Art Örebro
Close
Örebroare och företag har skänkt sina stolar till japanske Chiharu Shiotas konstverk. Men utan killarna från kommunens park- och gatuavdelning hade sommarens olika alster knappast kommit på plats, Johan Levin, Sebastian Söderlund och Håkan Dahlén.
Close

Konst-igt i Örebro

Kultur. 4 400 stolar i ett berg på Järntorget, 88 röda garnbåtar i luften, några uppblåsta bakterier på rådhusets vägg. Örebroarna gillar sin utomhuskonst allt mer. För killarna på tekniska kontoret är den ett jobb utöver det vanliga.

Varannan sommar är det Open art i Örebro. Under en konstbiennal jämförbar med den berömda i Venedig placeras samtidskonst ut i staden: på torgen, i luftrummet och ute i ån. Där finns en tunnel av drickabackar som leder rakt ut i Svartån. En gatstump har målats blå.

Nina Glimvall
Nina Glimvall

– Vi slipar ner trösklarna och försöker skapa en djupare förståelse för samtidskonst, säger Nina Glimvall, kommunens verksamhetschef för allmänkultur.

– Det handlar om konst att mötas kring, att diskutera, att tycka om eller att bli arg på.

För henne och teamet på kultursidan är en av utmaningarna att utbilda både vuxna och barn under konstvandringar och i en skaparverkstad.

– Barn som har vuxit upp med mycket konst och kultur blir vuxna med ett bredare tänkande, förhoppningsvis lite vänligare och mer toleranta mot olika åsikter, säger hon.

För chefen Håkan Dahlén och de andra på kommunens park- och gatuavdelning handlar Open art inte om några vanliga transporter och lyft. Det är problemlösning på plats som gäller. Och kommunikation med konstnärerna.

– De har sin bild av hur verket ska se ut och exakt hur det ska stå.

Hans team har två intensiva veckor inför vernissagen på försommaren, när konstverk ska transporteras, fogas samman och lyftas på plats. Lite snabbare går det när verken ska tas ner igen i september. Vid båda tillfällena är det mycket nattjobb när staden sover och gatorna är tomma.

– Det här skiljer sig helt från vad vi gör dagligen. Och ju mer avvikande det är, desto roligare blir jobbet, säger Sebastian Söderlund.

– Jag tycker det är häftigt att se vad man kan göra i stadsmiljö, fortsätter han.

Chauffören Johan Levin är ny i gänget. Han har inte börjat fundera så mycket på de olika verken.

– Men intresset växer för den grej man håller på med, konstaterar han när kollegorna berättar hur de har fått upp ögonen för konst och kultur.

Håkan Dahlén har varit med sedan första året och deltar numera i logistikplaneringen. Han har blivit riktigt konstintresserad och kunnig på köpet, och har suttit i olika juryer.

Nina Glimvall berättar att fröet till Open art såddes under ett samtal mellan dåvarande konsthallschefen och kulturnämndens ordförande, kristdemokraten Behcet Barsom. Politikern frågade rakt på sak varför konsthallen inte hade fler besökare. Det satte i gång diskussionen om hur konsten skulle komma ut till folket.

Men vad skiljer Open art från tavlor på ett museum eller installationer i en konsthall?

– Vi har en själ, en känsla som inte är så tillrättalagd. Hela poängen är att det ska vara oförväntat, säger Nina Glimvall.

Hon tycker att örebroarna allt eftersom har mognat i sitt sätt att se konst. De första utställningarna möttes av hätska debatter om vad som är konst och vart kommunala pengar ska gå. I år är det bara stolarna på Järntorget som fått hennes mejlbox att svämma över av hatbrev.

– Jag har inte bott här i så många år … så jag förstod först inte varför de skrev om något som hette Atleverken.

Nu vet hon att avsändarna tyckte att stolkonstverket skulle stjälpas av på stadens stora avfallsanläggning. Men hon har också träffat många som alls inte håller med. De som under sommaren har haft picknick, 50-årskalas, möhippa, dansuppvisning och körkonsert omgivna av stolsbergen. Eller kört skejtboard i skuggan av dem. Eller bara stått där.

– För mig är det inte stolar längre, säger Nina Glimvall. Jag har hört berättelserna bakom när vi samlat in dem, så för mig är varje stol en historia.

5 om sina favoriter

Nina Glimvall:

– Båtarna i rött garn som hänger ovanför Köpmangatan. Jag fick en speciell kontakt med konstnären, och hon var så nöjd med hur vi fångade hennes artistiska uttryck när vi gjorde dem av aluminium och 4 830 nystan med rött garn.

Sailing in the sky.
Konstnär: Chiharu Shiota, Japan.

 

Håkan Dahlén:

– Igloon, den kom i lådor och sedan pusslade konstnären ihop den i ett tält. Han var livrädd när vi lyfte den på plats.

The rivers cradle.
Konstnär: Leonel Vásquez,
Colombia.

 

Elin Persson, teamchef för Open art:

– Underair, kuben vid Teaterplan. Konstnären från Spanien var här och målade på insidan.

Underair.
Konstnär: Sam3,
Spanien.

 

Sebastian Söderlund:

–   Kameleonten, det var en skrothög som kördes hit från Göteborg. Men effekten när den står på den blåa gatan och solen lyser i den …

Natural geotraffic.
Konstnär: Niklas Fännick,
Sverige.

 

Johan Levin:

– Stolarna, det är fascinerande att kunna få till ett konstverk fast det i grunden är en hög med stolar.

Share chair arena.
Konstnär: Tadashi Kawamata,
Japan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Höga kostnader bromsar elväg

Elektrifiering. Upphandlingen av Sveriges första permanenta elväg på E20 mellan Hallsberg och Örebro har stött på patrull. Anbuden som kommit in till Trafikverket är så höga att myndigheten drar i bromsen.

Måste vi ha skinn på näsan för att hänga med i lönen?

Debatt. Jag läst en undersökning om att kvinnor drar sig för att söka välbetalda jobb av rädsla för att bli sexuellt trakasserade och att trakasserierna sticker ut på arbetsplatser där det ena könet dominerar.

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Månadens medlem
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.