Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

– Andra ska veta att vi finns. Det blir fler och fler teckenspråkiga yrkeschaufförer, till exempel. En del tvekar nog att kontakta facket om svårigheter av kommunikationsskäl, säger Johan Finell i klubben.

– Men det är också viktigt för vår skull, för arbetet vi just kommit i gång med.

Johan Finell, som själv kör för DHL Freight i Örebro, var med som ombud på Transportkongressen i augusti. Då reagerade han på att flera motioner tog upp frågor om just språk och hur förbundets kanaler ska bli mer lättillgängliga, också för alla med annat förstaspråk än svenska.

– Svenskan kan vara komplicerad ibland, och jag kollade språkalternativen på hemsidan. En tanke dök upp, att kämpa för anpassning också till teckenspråk, säger Johan.

På kongressen talade Johan med Magnus Eri­ksson, miljöarbetare som sitter i Örebroavdelningens styrelse, och framförde synpunkter som Johan också diskuterade med Thawat Borghagen på telefon. Och de fick gehör från hela avdelning 9.

– Vi är först i Sverige också med att satsa på hörselskadade på det här viset. Och vi ser fram mot fortsättningen 2023, kanske också komma ut på andra håll i landet med info. Både Johan och Thawat kan tolka.

När Klubb Örat den 15 december hade sitt första möte, i Örebroavdelningens lokaler, kom åtta personer. ”Ett mycket bra möte och väldigt kul” enligt Magnus Eriksson:

– Det var jag och två till fullt hörande med, vi testade också olika hjälpmedel. Jag blev grymt imponerad av hur bra det fungerade, särskilt med portabel hörslinga, när jag satt en våning upp. Det kom också två personer från HRF och visade, och vi kom där och då överens om ett utökat samarbete mellan Transport och deras Örebroavdelning.

Transportarbetaren gör intervjun med Johan Finell och Thawat Borghagen digitalt, i Teams. Det uppstår direkt kommunikationsproblem. Inget hörs. Felet ligger hos tidningens datorinställning. Johan och Thawat tecknar åt varandra, gissningsvis förslag på problemlösningar. 

Med mobil fungerar det sedan bra.

Både Johan och Thawat har teckenspråk som förstaspråk, men använder svenska när de behöver med kollegor och kunder.

De har också möjlighet att använda telefontolk via appen Bildtelefoni.

Thawat Borghagen har hörapparat. Johan Finell, som föddes döv, har i dag implantat. De har under tidigare en period varit kollegor på samma företag, som distributionschaufförer.

– Fördomar mot hörselskadade? Ja, det finns fortfarande fördomar. Och folk som inte orkar lyssna när man talar för att de tror att det inte går att förstå, säger Thawat.

Men mycket har också förändrats, blivit bättre. Och båda tycker att det är häftigt att ha initierat en helt ny slags fackklubb.

– Vi är stolta och hedrade för chansen att vara med att förändra saker och ting. Samtidigt kan det vara en fördel om det blir med små steg, så att det byggs upp grundligt. Också för att avdelningen, som stöttar oss, ska ha tid och möjlighet till det, säger Johan.

I år planerar Örat att ha klubbmöten minst en gång per kvartal. Och det är bara början.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Transportarbetarens logga

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.