Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

– Andra ska veta att vi finns. Det blir fler och fler teckenspråkiga yrkeschaufförer, till exempel. En del tvekar nog att kontakta facket om svårigheter av kommunikationsskäl, säger Johan Finell i klubben.

– Men det är också viktigt för vår skull, för arbetet vi just kommit i gång med.

Johan Finell, som själv kör för DHL Freight i Örebro, var med som ombud på Transportkongressen i augusti. Då reagerade han på att flera motioner tog upp frågor om just språk och hur förbundets kanaler ska bli mer lättillgängliga, också för alla med annat förstaspråk än svenska.

– Svenskan kan vara komplicerad ibland, och jag kollade språkalternativen på hemsidan. En tanke dök upp, att kämpa för anpassning också till teckenspråk, säger Johan.

På kongressen talade Johan med Magnus Eri­ksson, miljöarbetare som sitter i Örebroavdelningens styrelse, och framförde synpunkter som Johan också diskuterade med Thawat Borghagen på telefon. Och de fick gehör från hela avdelning 9.

– Vi är först i Sverige också med att satsa på hörselskadade på det här viset. Och vi ser fram mot fortsättningen 2023, kanske också komma ut på andra håll i landet med info. Både Johan och Thawat kan tolka.

När Klubb Örat den 15 december hade sitt första möte, i Örebroavdelningens lokaler, kom åtta personer. ”Ett mycket bra möte och väldigt kul” enligt Magnus Eriksson:

– Det var jag och två till fullt hörande med, vi testade också olika hjälpmedel. Jag blev grymt imponerad av hur bra det fungerade, särskilt med portabel hörslinga, när jag satt en våning upp. Det kom också två personer från HRF och visade, och vi kom där och då överens om ett utökat samarbete mellan Transport och deras Örebroavdelning.

Transportarbetaren gör intervjun med Johan Finell och Thawat Borghagen digitalt, i Teams. Det uppstår direkt kommunikationsproblem. Inget hörs. Felet ligger hos tidningens datorinställning. Johan och Thawat tecknar åt varandra, gissningsvis förslag på problemlösningar. 

Med mobil fungerar det sedan bra.

Både Johan och Thawat har teckenspråk som förstaspråk, men använder svenska när de behöver med kollegor och kunder.

De har också möjlighet att använda telefontolk via appen Bildtelefoni.

Thawat Borghagen har hörapparat. Johan Finell, som föddes döv, har i dag implantat. De har under tidigare en period varit kollegor på samma företag, som distributionschaufförer.

– Fördomar mot hörselskadade? Ja, det finns fortfarande fördomar. Och folk som inte orkar lyssna när man talar för att de tror att det inte går att förstå, säger Thawat.

Men mycket har också förändrats, blivit bättre. Och båda tycker att det är häftigt att ha initierat en helt ny slags fackklubb.

– Vi är stolta och hedrade för chansen att vara med att förändra saker och ting. Samtidigt kan det vara en fördel om det blir med små steg, så att det byggs upp grundligt. Också för att avdelningen, som stöttar oss, ska ha tid och möjlighet till det, säger Johan.

I år planerar Örat att ha klubbmöten minst en gång per kvartal. Och det är bara början.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Månadens medlem
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

Hallå där!

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?