Klimathotet het fråga på nordisk kongress

I går, torsdag, samlades Nordens transportarbetare till kongress i Malmö. På dagordningen fanns klimathotet och transportbranschens ansvar för den globala uppvärmningen. Kongressens drygt 170 deltagare fick frågan: "Är klimathotet en facklig fråga?"

I Norden har 38 fackförbund, som organiserar anställda inom transportnäringar som kollektivtrafik, fiske, sjöfart, järnväg och godstrafik, bildat en egen facklig international – Nordiska Transportarbetarefederationen, NTF.

NTF har i dag 362 000 medlemmar och kongress hålls vart fjärde år. Svenska Transport har redan gjort klimathotet till en prioriterad fråga. Nu lyftes den också på federationsnivå.

En paneldebatt skulle ge svar på hur de olika länderna ser på klimathotet, men först höll Martin Viredius ett inledningsanförande. Han har tidigare suttit i förbundsledningen för svenska Transport och jobbar nu som utredare åt förbundet.

Viredius sa:

– Transports utgångspunkt är att forskarna har rätt. Vi står inför en klimatkatastrof, om inget görs åt höjningen av jordens medeltemperatur. Två grader låter kanske inte mycket. Men det är i genomsnitt och betyder 5–6 graders höjning i vissa områden.

Martin Viredius påminde om att effekterna redan syns i form av skyfall, översvämningar, fler orkaner och stigande havsnivåer.

– Omkring 250 miljoner människor drabbas i dag av de här väderfenomenen. Och 98 procent av dem bor i fattiga länder.

En sammanställning visar att USA är värsta miljöboven, när det gäller utsläpp av växthusgas. Varje amerikan genererar i snitt 20 ton koldioxid per år. Det globala snittet är åtta ton.

– Om jordens temperaturhöjning ska bromsas behöver vi komma ner till 1–2 ton per invånare, det vill säga ungefär den nivå som Indien har i dag. Och det är bråttom! Sätter vi i gång omedelbart beräknas omställningen kosta omkring en procent av världens samlade BNP. Ju längre vi väntar, desto dyrare blir det. Uppåt 20 procent, anförde Martin Viredius.

Sett till hela klotet står transporterna för drygt 13 procent av koldioxidutsläppen. I Sverige är siffran omkring 30 procent. Förklaringen är att vi genom bland annat vattenkraft och vindkraft kommit en bit på väg när det handlar om en omställning mot ett mera hållbart samhälle.

Vad kan då transportbranscherna bidra med? Frågan gick till en panel med representanter från alla fem deltagarländerna – alltså Sverige, Danmark, Finland, Island och Norge.

Arto Sorvali från finska transportfacket, AKT, sa:

– I Finland är vi oroade över klimatpåverkan. Men nästa år, 2015, kommer svaveldirektivet för sjöfarten. Det är miljöbestämmelser som skapar svårigheter för industrin och kommer att påverka sysselsättningen negativt. Vår gruvindustri måste expandera.

– Vad kan man göra åt klimateffekten då? Ja, bygg mer kärnkraft. Och se till att nya miljöbestämmelser gäller hela EU, inte bara Östersjön. De nordiska länderna kan inte gå i bräschen för detta, det måste EU göra. Finland är redan satt under press och på väg in i djup recession. Det är största bekymret för våra medlemmar.

Norges talesman, Asbjørn Wahl, kommer från norska motsvarigheten Kommunal. Han hade en annan syn än Arto Sorvali:

– Vi står inför en väldigt dramatisk situation. Målet är att hålla nere temperaturökningen. Fortsätter vi som i dag betyder det klimatkatastrof. Enligt Kyoto-protokollet skulle koldioxidutsläppen i dag ha minskat med 5,5 procent, jämfört med 1990 års nivå. I stället har den ökat med 60 procent! Fortfarande är nästan all ny energiproduktion i världen baserad på kol.

– Tekniskt är det möjligt att lösa klimatkrisen, men det är en ekonomisk fråga. Miljörörelsen är för svag för att bryta den negativa trenden. Transporterna är en stor energiförbrukare. Den viktigaste åtgärden är faktiskt att minska transportbehovet i världen. Vi kan inte komma runt det.

Asbjørn Wahl efterlyser mindre av avregleringar och liberalisering och mer politisk styrning. Han betonade också att en energiomställning kommer att skapa nya jobb, inte minska sysselsättningen.

Han fick medhåll av sin norska kollega, Jacqueline Smith, ombud för sjömännen. Hon menade att facket måste engagera sig mer i miljöfrågan. Det gäller inte minst bruket av tjockolja – ”dirty oil” – som fartygsbränsle.

– För rederierna handlar allt om att spara pengar, för att därigenom tjäna mer. Det måste till tvingande regler.

Marius Sigurjonsson var ombud för markpersonalen inom det isländska flyget. Han medgav utan omsvep at klimathotet inte var någon fråga som diskuterats särskilt mycket i hans fackförening:

– På Island är människor inte så intresserade av miljöfrågor. Vår el och fjärrvärme kommer redan från förnyelsebara energikällor. Den globala uppvärmningen har dessutom inneburit fördelar. Island har blivit grönare, med mer biomassa.

– Avsmältningen av isen i Arktis öppnar en ny väg för sjöfarten, för nord-ost-passagen. Det kan bli aktuellt med en ny stor hamn på Island. Fast nu börjar vi se negativa konsekvenser av uppvärmningen också. Fisket har påverkats.

Flemming Smith, från danska 3F, påpekade att transporter generellt sett är alldeles för billiga. Det har öppnat för lågprisbolag som varken prioriterar miljö- eller arbetsmiljö.

– Vi måste börja begränsa vårt resande till länder som Thailand. I framtiden kommer det definitivt att finnas färre lastbilschaufförer.

Martin Viredius, Sverige, betonade att facket i vart fall står inför en mycket viktig uppgift: att skapa trygghet för alla de människor som påverkas av den genomgripande förändring världen står inför.

Hur var det då med den inledande frågan: Är klimathotet över huvud taget en fråga för facket? undrade paneldebattens moderator Sigrid Bøe.

Omkring hälften av de 170 ombuden och åhörarna instämde genom att räcka upp handen. Lite fler armar kom i luften när Bøe efterlyste argument från motståndarsidan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.