Terry Jonker och Hasse Ahlberg, två av sex ordinarie i SAS-lastarnas klubbstyrelse på Arlanda. Övriga är Samir Eriksson, vice ordförande, Jonas Bodell, huvudskyddsombud, och ledamöterna Conny Petrini, och Sebastian Reinemar.
Close
Terry Jonker och Hasse Ahlberg, två av sex ordinarie i SAS-lastarnas klubbstyrelse på Arlanda. Övriga är Samir Eriksson, vice ordförande, Jonas Bodell, huvudskyddsombud, och ledamöterna Conny Petrini, och Sebastian Reinemar.
Close
Månadens klubb

Kaos är granne med klubben

SAS Ground Handling Arlanda. Kökris på terminalen, pandemi, permitteringar och personalbrist – de senaste åren har varit tuffa för all markpersonal. Samtidigt vet lastarna i SAS klubb på Arlanda sitt värde. Och att både jobbet och det fackliga uppdraget kräver mer än starka muskler.

I klubbens bokhylla står en rosa bordsflagga bredvid en ljusblå med Flygavdelningens symbol. Vi är inkluderande, förklarar ordförande Hans ”Hasse” Ahlberg och sekreterare Terry Jonker i SAS Ground Handlings arbetsplatsklubb.

Flyget liknar de vid en levande organism där minsta rörelse påverkar: sen passagerare – sent bagage – sen lastning – sen avgång…

– Det har lugnat ner sig lite nu jämfört med början av sommaren, det ser vi i terminalen. Men det är fortfarande mycket, säger Hasse.

– Redan förra hösten påtalade vi från facket att det riskerade att bli problem med bemanningen när folk kom tillbaka och började resa efter pandemin. Och det är inte kul att säga att man hade rätt.

Fullt kaos

I mitten av juni i år var kaoset ett faktum, med rapporter om en överfull terminal, timslånga köer till incheckningen och missade flighter. Av de grupper Transport organiserar var det ofta flygplatskontrollanterna som fick fronta i medier, och tala om problemen. Men alla påverkades. För Hasse och Terry vore ökat samarbete med övriga fackklubbar inom ”inhägnat område” önskvärt, visa på styrkan i att hålla ihop.

– Vi i klubben här jonglerar ständigt mellan ärenden, det är både på gott och ont. Ibland skulle man vilja känna att vi nått målet, men så fungerar det inte, säger Hasse.

För närvarande ligger ett ärende som rör belastningen hos Arbetsmiljöverket. I september väntar centrala förhandlingar som rör schemaläggning.

– Det finns inget Utopia, det är aldrig en lugn stund, säger Terry.

Inte fackliga på heltid

Varken han eller någon annan i den stora klubbens styrelse arbetar heltid fackligt.

– Vi vill inte ha det avståndet, vi ska lyfta samma väskor som alla medlemmar, säger Terry Jonker.

Samtidigt betonar både han och Hasse att jobbet är komplext. Det är fysiskt tungt, men kräver också kognitiv förmåga för att klara planering och ­logistik. För att under tidspress i chatt kunna kommunicera med folk på olika kontinenter, för att ha total koll på vikt, balans och volym.

I mitten av augusti är trafikvolymen på flyget uppe i 80 procent av hur det såg ut före pandemin. Men bemanningen har inte alls fått samma återväxt.

Många konsekvenser

Covid har fått många konsekvenser, som att flygpassagerare i snitt har två kilo tyngre packning ”kanske för att säkra för en lockdown” enligt lastarna. Än värre är att många tidigare arbetskamrater inte återvänt efter nedstängningen våren 2020, då flygtrafiken i princip frös på marken. Och nära hälften av de anställda vid SAS marktjänstbolag tvingades lämna.

– Det var inga lätta förhandlingar. Och det finns fortfarande en bitterhet för att det inte drabbade en enda chef, säger Hasse Ahlberg.

– Sedan vill jag säga att vi ska vara ödmjuka. Vi har fått ta över en väl fungerande facklig verksamhet, på många arbetsplatser finns ingen alls. Det gäller att förvalta arvet på ett bra sätt, säger Hasse Ahlberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Filip Rydolw

... ordförande för Arlandaklubben som organiserar flygplatskontrollanter. Först drabbades ni av pandemi och nedskärningar, sen blev det sommarkaos och personalbrist. Hur har ni det nu på Arlanda?

Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba.

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Hallå där!

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.