Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.
Close
Scenbyte: Efter arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons (S) anförande gjorde sig Byggnads ordförande Johan Lindholm (till vänster) beredd.
Close

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

I grunden var förstås alla överens: två skyddsombud, LO:s ordförande och en vice, ett par LO-förbundsordförande, en arbetsgivarhöjdare, chefen för landets företagshälsor, en centerpartist i riksdagen och arbetsmarknadsministern samlade till en hearing i LO-borgen:

Mer måste göras för att hejda döden på jobbet. Dödsolyckor, dödliga arbetssjukdomar och svåra arbetsskador måste minska.

Fackliga krav på större resurser för fler och kunnigare inspektioner av Arbetsmiljöverket, liksom tuffare lagar och hårdare straff när det gäller arbetsmiljöbrott, mötte inget motstånd.

Det rådde inte heller någon oenighet om att arbetsgivarna har ansvaret. Och att facket, skyddsombuden och andra anställda ska vara beredda att samverka för en arbetsmiljö där riskerna minimeras.

Så till Ylva Johanssons resonemang om rådighetsansvar. När regeringen tillsatte en utredning om större ansvar för arbetsmiljön hos beställare återkom utredaren i stället med en tanke om bredare rådighetsansvar.

Det handlar om arbetsplatser med flera företag och flera branscher i farten. Kanske en byggarbetsplats, eller en industri med lossning och lastning av gods. Utredarens idé var att en person med rådighetsansvar där skulle ha det samlade ansvaret för arbetsmiljön, även för den som inte var anställd på personens företag.

– Det är intressant idé, sa Ylva Johansson.

– Men frågan är komplex och måste utredas. Jag vågar inte säga om den är bra ännu.

Att var och en av de dödsolyckor som inträffar – 18 hittills i år, enligt Arbetsmiljöverkets statistik – måste utredas grundligt och mer systematiskt hördes från flera håll.

En annan konstruktiv idé stod Peter Munck af Rosenschöld för. Han är vd i branschorganisationen Sveriges Företagshälsor och tycker att uppgifter om hur de anställda har det borde vara lika viktigt som ett företags ekonomi. Alltså skulle det krävas en redovisning av hur arbetsmiljön hanteras på varje företags årsstämma.

Även om ingen från Transports branscher fanns med på scenen, eller gjorde sig hörd från publikplats, var åkeri och lastbilsförare ständigt närvarande i diskussionerna:

– Dagligdags kommer det chaufförer från Rumänien, med blankslitna däck och telefoner utan gps, vittnade ett skyddsombud från pappersindustrin.

– Uppenbarligen har det gått snett inom transportbranschen, svarade Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande i LO.

– Det körs mellan 400 och 500 illegala transporter i Sverige varje dag. Det måste svenska myndigheter och EU göra något åt, sa han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    12 mars, 2019

    Det är väldigt enkelt att få dödsolyckorna att minska och det är att det automatiskt blir LIVSTIDS FÄNGELSE för den som är ansvarig på en arbetsplats när det sker en dödsolycka.Det skall vara största ägaren i det företaget som har åtagit sig att utföra arbetet som personligen är ansvarig eller VD:n i ett bolag utan privata ägare oavsett om de senare även anlitar underentreprenörer. Och även ett mycket högt skadestånd till den avlidnes anhöriga ifrån VD,styrelsen och ägare i det företag som är ansvarigt så är det snart ett minne blott med farliga arbetsplatser.Givetvis så får det inte vara någon så kallad "målvakt" som inget har att förlora som kan bli ansvarig utan det skall vara den som har råd att förhindra dödsolyckor och som har mest att förlora på om de slarvar med andras arbetsmiljö och liv!!
    Lite provocerande kanske,men denna kommentaren är tänkt att få de som har makt och pengar att vakna upp och det gör de först när det svider i den egna plånboken eller att de kan få fängelsestraff på grund av sin egen lättja för att tjäna pengar på att riskera andra människor liv och hälsa."Piska och morot" för de ansvariga är det jag anser är bäst för att minska dödsolyckor och få till en bättre arbetsmiljö som skyddar hälsan för arbetstagarna.Sedan får politiker och jurister lösa detta praktiskt om de vågar.....Det bästa är ju om även politikerna är personligt ansvariga inom de områden som de har ansvaret för,men det lär ju aldrig hända.....

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.