Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.
Close
Scenbyte: Efter arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons (S) anförande gjorde sig Byggnads ordförande Johan Lindholm (till vänster) beredd.
Close

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

I grunden var förstås alla överens: två skyddsombud, LO:s ordförande och en vice, ett par LO-förbundsordförande, en arbetsgivarhöjdare, chefen för landets företagshälsor, en centerpartist i riksdagen och arbetsmarknadsministern samlade till en hearing i LO-borgen:

Mer måste göras för att hejda döden på jobbet. Dödsolyckor, dödliga arbetssjukdomar och svåra arbetsskador måste minska.

Fackliga krav på större resurser för fler och kunnigare inspektioner av Arbetsmiljöverket, liksom tuffare lagar och hårdare straff när det gäller arbetsmiljöbrott, mötte inget motstånd.

Det rådde inte heller någon oenighet om att arbetsgivarna har ansvaret. Och att facket, skyddsombuden och andra anställda ska vara beredda att samverka för en arbetsmiljö där riskerna minimeras.

Så till Ylva Johanssons resonemang om rådighetsansvar. När regeringen tillsatte en utredning om större ansvar för arbetsmiljön hos beställare återkom utredaren i stället med en tanke om bredare rådighetsansvar.

Det handlar om arbetsplatser med flera företag och flera branscher i farten. Kanske en byggarbetsplats, eller en industri med lossning och lastning av gods. Utredarens idé var att en person med rådighetsansvar där skulle ha det samlade ansvaret för arbetsmiljön, även för den som inte var anställd på personens företag.

– Det är intressant idé, sa Ylva Johansson.

– Men frågan är komplex och måste utredas. Jag vågar inte säga om den är bra ännu.

Att var och en av de dödsolyckor som inträffar – 18 hittills i år, enligt Arbetsmiljöverkets statistik – måste utredas grundligt och mer systematiskt hördes från flera håll.

En annan konstruktiv idé stod Peter Munck af Rosenschöld för. Han är vd i branschorganisationen Sveriges Företagshälsor och tycker att uppgifter om hur de anställda har det borde vara lika viktigt som ett företags ekonomi. Alltså skulle det krävas en redovisning av hur arbetsmiljön hanteras på varje företags årsstämma.

Även om ingen från Transports branscher fanns med på scenen, eller gjorde sig hörd från publikplats, var åkeri och lastbilsförare ständigt närvarande i diskussionerna:

– Dagligdags kommer det chaufförer från Rumänien, med blankslitna däck och telefoner utan gps, vittnade ett skyddsombud från pappersindustrin.

– Uppenbarligen har det gått snett inom transportbranschen, svarade Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande i LO.

– Det körs mellan 400 och 500 illegala transporter i Sverige varje dag. Det måste svenska myndigheter och EU göra något åt, sa han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    12 mars, 2019

    Det är väldigt enkelt att få dödsolyckorna att minska och det är att det automatiskt blir LIVSTIDS FÄNGELSE för den som är ansvarig på en arbetsplats när det sker en dödsolycka.Det skall vara största ägaren i det företaget som har åtagit sig att utföra arbetet som personligen är ansvarig eller VD:n i ett bolag utan privata ägare oavsett om de senare även anlitar underentreprenörer. Och även ett mycket högt skadestånd till den avlidnes anhöriga ifrån VD,styrelsen och ägare i det företag som är ansvarigt så är det snart ett minne blott med farliga arbetsplatser.Givetvis så får det inte vara någon så kallad "målvakt" som inget har att förlora som kan bli ansvarig utan det skall vara den som har råd att förhindra dödsolyckor och som har mest att förlora på om de slarvar med andras arbetsmiljö och liv!!
    Lite provocerande kanske,men denna kommentaren är tänkt att få de som har makt och pengar att vakna upp och det gör de först när det svider i den egna plånboken eller att de kan få fängelsestraff på grund av sin egen lättja för att tjäna pengar på att riskera andra människor liv och hälsa."Piska och morot" för de ansvariga är det jag anser är bäst för att minska dödsolyckor och få till en bättre arbetsmiljö som skyddar hälsan för arbetstagarna.Sedan får politiker och jurister lösa detta praktiskt om de vågar.....Det bästa är ju om även politikerna är personligt ansvariga inom de områden som de har ansvaret för,men det lär ju aldrig hända.....

Lästips:

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.