Close
Transport har inlett en specialsatsning, kampdagar, då facket besöker arbetsplatser och värvar nya medlemmar. Strengbergs däck, med Janne Boudrie som platschef, får besök av Jonas Lundbäck och Patrik Husberg från Nyköpingsavdelningen.
Close

Kampdagar ska locka nya medlemmar till facket

Däckarbete. – Vad gör Transport åt det snäva tidsfönstret då alla bilägare måste hinna byta från dubb- till sommardäck? I år är det bara nio arbetsdagar... Det var den stora frågan som mötte Transports uppsökare när de hälsade på gummiverkstäder i Sörmland under den första av en serie fackliga kampdagar.

Måndag strax före lunch. Patrik Husberg och Jonas Lundbäck kliver in på Strengbergs däck i Södertälje. Patrik är vikarierande ombudsman, Jonas är nyvald ordförande i Nyköpingsavdelningen.

– Hej, vi kommer från Transport och skulle vilja snacka lite mer era anställda…

– Oj, säger Janne Boudrie, ställföreträdande platschef på däckfirman. Facket har varit här flera gånger och ni är alltid välkomna. Men snälla, det vore jättebra och ni varskodde oss lite innan. Så att vi kan frigöra de anställda.

Jonas och Patrik nickar och ursäktar sig med att kampdagarna är en ganska ny satsning i förbundet. Tanken är att alla avdelningar ska stänga ner den ordinarie verksamheten och bara satsa på arbetsplatsbesök och medlemsvärvning två dagar i månaden.

Det spontana samtalet i receptionen blir ändå lättsamt. Janne Boudrie berättar att vårruschen redan är i gång. I år väntas den bli ovanligt intensiv. Politikerna har inför lagkrav på vinterdäck fram till 31 mars, och sedan dubbförbud från den 16 april.

Reglerna är desamma över hela landet. För att inte riskera böter måste ett par miljoner bilägare (alla med dubbdäck) hinna byta hjul inom loppet av 15 dagar. Varav nio är arbetsdagar för däckverkstäderna.

– Det vore bra om Transport drev frågan politisk. Tidsfönstret måste bli större, säger Janne Boudrie.

Strengbergs tar emot tunga fordon och har även jourverksamhet. Verkstaden var en av de första som fick krav på sig att ha skyddsfordon, TMA, vid alla uppdrag på skyddsklassade vägar.

– TMA är bra. Säkerheten är jätteviktig, när vanliga bilister blir allt hänsynslösare. Men det borde vara samma regler för alla, säger platschefen.

Just den här dagen är det ingen anställd som har tid att snacka med facket och Patrik Husberg och Jonas Lundbäck åker vidare till nästa verkstad. De har redan avverkat gummifirmor i Nyköping och Trosa. Efter Södertälje väntar Eskilstuna och Strängnäs. Totalt blir det närmare 20 arbetsplatsbesök på en dag.

– Det är kul, säger Patrik. Det är nyttigt att vara ute på arbetsplatserna och lyssna på de anställda.

Till vardags jobbar Jonas Lundbäck på en terminal. Fast de senaste månaderna har han varit projektanställd på Nyköpingsavdelningen för att ringa upp arbetstagare som ännu inte gått med i facket.

– Jag frågar alla varför de inte är med. Ett vanligt svar är faktiskt: ”Ingen har frågat om jag vill gå med.”

Uppsökarna kör iväg några hundra meter, till nästa gummiverkstad. Michelins. På gårdsplanen står en dragbil som får ett av hjulen på boogien kollat.

Är de anställda med i facket?

– Nä, vi har det för bra, säger Anders Strömberg som jobbat länge på Michelin.

Även här blir det diskussion om tidsfönstret. Anders säger:

– Det är hektiskt varje vår. Vi har försökt ta in extrafolk, men det fungerar inte. I stället kör vi med ordinarie bemanning och jobbar som slavar i några veckor. Ändå brukar det inte bli mer än någon halvtimmes övertid per dag.

Totalt besöker Patrik Husberg och Jonas Lundbäck sex däckföretag i Södertälje. Vid ett av dem kommer en ung kille tassande precis när uppsökarna ska sätta sig i bilen. Försynt frågar han:

– Jag jobbade i en annan bransch tidigare och det har inte blivit av att jag bytt fackförbund. Hur gör man för att gå över till Transport?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Mobilen ringer i ett hos fackliga ombudet och färdtjänstföraren Viktor Petrov. Erfarenheten från både golv och chefsskap är till stor hjälp. ”Och så får jag jättebra stöd från Transports Linköpingsavdelning. Nästa steg blir nog att starta klubb, tror jag”, säger han.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

”Det var lite nervöst först när kameran slogs på … men sedan har vi haft väldigt roligt under inspelningarna”, säger Johan Molin, avdelningsordförande och huvudrollsinnehavare.

32:an ger facklig info på Youtube

Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.