Jonas Sjöstedt (V) skulle rösta nej igen

Vänsterpartiets ledare, Jonas Sjöstedt, ger EU bottenbetyg. – Löntagarna behandlas som varor bland andra varor och när arbetarnas rättigheter ställs mot företagens vinner alltid bolagen, anser han.

Riksdagsman Jonas Sjöstedt har suttit som parlamentariker i unionen i elva år. Och till och med författat en kriminaltrilogi med handlingen förlagd i EU-miljö. Ändå är han lika stor motståndare nu, som när han jobbade för nej-sidan innan Sverige anslöt sig till unionen 1995. Men sa nej till euro 2003. Han skulle agera likadant i dag.

Med rött styre i både Sverige och Bryssel skulle den nuvarande maktbalansen förskjutas från näringslivet till arbetstagarna och facket. Arbetsrätt skulle gå före bolagsvinster, försäkrar vänsterledaren. Trots att han företräder ett parti i en liten rödgrön grupp i parlamentet som bara har blygsamma 35 mandat.

I EU-parlamentet ägnade sig Sjöstedt främst åt miljö- och klimatfrågor. Men inför valen till både parlament och riksdag uppehåller han sig främst kring arbetslivet.

– Den oschysta konkurrensen inom åkeribranschen drabbar svenska lastbilsförare särskilt hårt och underbetalda chaufförer från andra länder utnyttjas brutalt. Det måste vi ändra på, inte nöja oss med att säga att allt är dåligt. Uppgivenhet leder ingen vart. Det är bättre att använda sin rösträtt.

Mycket av det Jonas Sjöstedt oroade sig för beträffande unionen har blivit verklighet. Han räknar upp en maktförskjutning mot EU, försämrad välfärd och anser att valutaunionen orsakade den ekonomiska kris, som drabbat invånarna i Grekland, Spanien, Irland och Portugal särskilt hårt.

Hur ser din vision om EU ut?

– Ett nära samarbete mellan Europas länder utan en gemensam valuta eller strävan mot ett slags Europas Förenta Stater. Människor från andra länder ska aldrig ha sämre löner eller arbetsvillkor än invånarna i det land de jobbar i.

– För att förhindra löne- och social dumpning krävs ett socialt protokoll inom unionen. Arbetsrätt och svenska kollektivavtal ska alltid garanteras, inte underordnas företagens rätt att flytta arbetskraft, som i dag. Löntagarnas rättigheter är viktigare än bolagens.

Jonas Sjöstedt tror inte att vi i Sverige kommer att få en liknande utveckling som i Tyskland och England. Där finns i dag osäkra timanställningar som Minijobs och nolltimmars-kontrakt (zero hour contracts). Kyrkor och välgörenhetsorganisationer har fått träda in. De har tagit över mycket av samhällets omsorg och bland annat dela ut mat till fattiga, när offentliga bidrag skurits ner.  Fast förutsättningen för att Sverige inte ska ta efter de andra medlemsländerna är, med vänsterledarens ord, en rödgrön regering som ökar arbetstagarnas inflytande.

Kan man påverka politiken i EU-parlamentet, som enskild ledamot från ett litet land med bara 20 ledamöter. Tyskland har ju 96.

– Ja absolut, men man måste ta för sig, ligga i, och stå upp för sina åsikter. Jag var med, två gånger, om att stoppa ett nytt hamndirektiv. Det skulle ha försämrat hamnarbetarnas villkor radikalt. Den typen av frågor avgörs hela tiden i EU. Därför är det så viktigt att rösta in folk man litar på i parlamentet, ledamöter som inte bara säger ja och amen.

Med sig hem från Bryssel tog Jonas Sjöstedt en större kunskap om hur det ser ut i Europa.

Vad skulle du absolut inte ta med dig hem från EU-parlamentet?

– Lobbyismen, jag gillar inte att alla företagsrepresentanter går som barn i huset. Det är osunt att storföretagen i dag har så stort inflytande över politiken. Lobbying är inte speciellt demokratiskt, tjänstemännen har väldigt mycket makt och beslut tas bakom stängda dörrar. Vi har mer demokrati i Sverige.

Ersättningen till EU-parlamentarikerna ligger på 76 000 kronor per månad, före skatt, eller 59 300 kronor efter EU-skatt och försäkring. I Sjöstedts ögon är den för hög och ledamöterna borda ha samma partiskatt som Vänsterpartiet, anser han. Den bromsar lönen kring 27 000 kronor, efter skatt.

Jonas Sjöstedt vill bevara den svenska modellen med kollektivavtal, som nu vacklar. Och sätta stopp för privata vinster inom gemensam välfärd som äldreomsorg med mera. I riksdagen har han ställt frågor till Carl Bildt (M) om det frihandelsavtal, TTIP, som EU och USA nu förhandlar om. Ett avtal som både Vänsterpartiet och tyska LO, DGB, uppfattar som ett allvarligt hot mot arbetsvillkor, arbetsmiljö, demokrati och medlemsländernas självstyre.

– Avtalet innehåller ett förslag om ett särskilt skydd för investerare. Om det införs kan företag få rätt att överklaga demokratiska beslut, som minskar deras vinster. Vi ser den utvecklingen redan nu. Tobaksjätten Philip Morris har stämt Australien för att de ville ha hårdare tobakslagar.

– När Slovenien ville reglera vinstintresset i sjukförsäkringen blev de stämda av det holländska bolaget Achmea. Företaget ansåg att det skulle påverka deras vinstmöjligheter. Det är helt orimligt!

Snabba frågor om EU om tio år
Blått eller rött styre i EU-parlamentet?
– Rött, tror jag.

Euro i Sverige?
– Risken är minimal. I dag tror fler på ufon än på euron.

Finns den svenska modellen med kollektivavtal kvar?
– Ja, fast det är väldigt avgörande med rödgrön majoritet.

Samma minimilön för lastbilschaufförer i alla EU-länder?
– Nej, svenska löner ska gälla för alla som jobbar i Sverige.

Har något land lämnat EU?
– Ja, det är möjligt. Storbritannien till exempel.

Fler främlingsfientliga partier i EU-parlamentet?
– Det beror på utvecklingen av arbetslösheten.

Cabotaget har släppts fritt, utan regleringar?
– Nej, det tror jag inte.

Fler eller färre svenska åkerier?
– Jag tror det finns fler.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.