Kongress 2022

Jimmy talade för ordning i taxibranschen

Kongressen. Flera heta debatter handlade om taxinäringen. På kongressen lyftes förslag om höjda förarlöner, återreglering av taximarknaden och hårdare kontroll av kör- och vilotider. En av de flitigaste debattörerna var Jimmy Andersson, taxiförare och aktiv i Örebroavdelningen. 

Jimmy Andersson avdelning 9 taxichaufför foto John Antonsson
Jimmy Andersson avdelning 9 taxichaufför foto John Antonsson

– Tittar man lagmässigt är det politiskt svåra frågor. Jag förstår att en återreglering av taximarknaden är mer eller mindre politiskt självmord. 

– Det vi vill är att Transport ska verka och trycka på i alla frågor. 

Men du vill att man trycker på hårdare? 

– Mycket. De har inte ens snörat på sig boxningshandskarna. 

Jimmy Andersson jobbar på Connect Bus. Han var med och tog initiativ till att avdelningen stod ute och delade ut korv och snackade med förare.  

– Vi hade en lista på förslag och regionen sa att det inte går att lösa. Två och en halv vecka senare var de första problemen lösta. 

Förarna fick ett öppet forum där de kunde diskutera arbetsmiljöfrågor och fack, uppdragsgivare och arbetsgivare var med. 

I dina anföranden pratade du om High Chaparall och laglöst land. Vad tycker du att Transport ska sikta in sig på för att lösa problemen? 

– Hela biten. Man kan se taxinäringen som en pall som står på flera ben. Om man tar bort ett ben vinglar det till och nu är det väldigt vingligt. På det politiska benet behöver vi återreglering eller starkare reglering. Det andra vi vill titta på är kör- och vilotider så att det blir lättare för de seriösa företagen att inte bli undanskuffade. 

Är ni en grupp taxiförare som börjar bli stridbara?
– Vi är riktigt förbannade. 

Kommer vi att se mer av er?  

– Det får vi hoppas. I avdelning 9 är det få entreprenörer som vunnit upphandlingen. Med starkare arbetsgivare blir det lättare att organisera oss. Vi ökar stadig och har sett en 15 procentig ökning av medlemmar på kort tid. 

Få taxiförare är med i facket. Tror du att fler skulle gå mer om Transport blir tuffare? 

– Ja, nu har vi chansen. Vi ska visa att vi har tuffat till oss. Vi är för mesiga och då är Transport det tuffaste facket av alla. Men vi är inte tillräckligt tuffa.  

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jagoda Milinovic:
    9 september, 2022

    Är medlem i transport sedan flera år tillbaka, är registrerad som arbetsgivare sedan december 2021 med tyvärr är jag tvungen att lägga ner verksamheten nu pg a den laglöshet som råder. Har önskat anställa en till två förare men då jag själv nekas uppdrag (trots fasta avgifter till best. centralen) är nedläggning ett faktum. Vad hjälper mig att jag är medlem?

Bilkö fotad från förarplatsen

Se upp! Med höstmörker kommer fler viltolyckor

Viltolyckor. Hösten är här, så var uppmärksam bakom ratten. Och du som går: Glöm inte reflexer! Under oktober och november ökar antalet skadeanmälningar till försäkringsbolagen om viltolyckor rejält.

Hyllning och tjat om tjänstepension

Pension. På onsdag infaller Tjänstepensionens dag. Och denna försäkring är det hög tid att ägna tid åt, oavsett var du befinner dig i arbetslivet.

Svinpest – så påverkas sophanteringen

Miljöarbete. En avfallsanläggning i Fagersta misstänks vara platsen där vildsvin smittats av afrikansk svinpest. Lokalt har kraven för hantering av hushållssopor redan blivit hårdare men det kan bli skärpta regler i hela landet, enligt ansvariga myndigheter.

SD-uteslutning till Europadomstolen

Facket. Transport tar frågan om förbundets rätt att utesluta en SD-politiker vidare till Europadomstolen. Det beslutade förbundsstyrelsen på ett extramöte på måndagskvällen.

Transport ute och träffar transportarbetare

Uppsökeri. Runt om i landet pågår Transportarbetareförbundets kampvecka, då förbundets anställda ger sig ut till rastplatser och arbetsställen för att träffa anställda i Transports olika branscher. En hel del frågor handlar om det nya avtalet för åkerichaufförer och terminalarbetare.

Hallå där!

Henrik Hansson

… modellbyggare från Kvidinge, Skåne, som nyligen blev både nordisk mästare och tog hem publikpriset vid Trailer Trucking-festivalen i Mantorp.

Transport stämmer Varbergs taxi inför Arbetsdomstolen

Taxi. Facket har rätt att få ut uppgifter om övertid för alla anställda chaufförer, hävdar Transportarbetareförbundet. Men Varbergs taxi vill bara lämna ut anteckningar om medlemmar i facket. Nu stämmer Transport taxibolaget inför Arbetsdomstolen för brott mot kollektivavtalet.

Skärpta regler för A-traktorer

Trafik. De senaste åren har flera svåra olyckor med A-traktorer inträffat. Regeringen har därför beslutat om nya regler för att öka säkerheten. Det innebär bland annat krav på bilbälte från och med den 31 augusti.

Johanna Nero. Foto: Lilly Hallberg

9/9: Till er, alla yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag hyllar vi dem som får allt att rulla, alla tider och alla dagar året runt. Den 9 september är Yrkesförarens dag.

Höga kostnader bromsar elväg

Elektrifiering. Upphandlingen av Sveriges första permanenta elväg på E20 mellan Hallsberg och Örebro har stött på patrull. Anbuden som kommit in till Trafikverket är så höga att myndigheten drar i bromsen.

Otrygga anställningar kan öka risken att dö i förtid

Forskning. Vikariat radat på vikariat, otillräcklig lön, lågt inflytande över arbetet och svårt att utnyttja sina rättigheter på jobbet. En ny studie vid Karolinska institutet visar att osäkra, otrygga anställningar kan öka risken att dö i förtid.

Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) gör stora neddragningar i Bohuslän som en följd av Stampens övergång till digitala morgontidningar.

Sparpaket slår hårt mot bud

Tidningsbud. Nära hälften av Västsvensk Tidningsdistributions tidningsbud kan tvingas sluta i vissa områden. Under hösten genomför distributionsbolaget stora förändringar i utdelningen av morgontidningar, en följd av neddragningar hos mediejätten Stampen.