Kongress 2022

Jimmy talade för ordning i taxibranschen

Kongressen. Flera heta debatter handlade om taxinäringen. På kongressen lyftes förslag om höjda förarlöner, återreglering av taximarknaden och hårdare kontroll av kör- och vilotider. En av de flitigaste debattörerna var Jimmy Andersson, taxiförare och aktiv i Örebroavdelningen. 

Jimmy Andersson avdelning 9 taxichaufför foto John Antonsson
Jimmy Andersson avdelning 9 taxichaufför foto John Antonsson

– Tittar man lagmässigt är det politiskt svåra frågor. Jag förstår att en återreglering av taximarknaden är mer eller mindre politiskt självmord. 

– Det vi vill är att Transport ska verka och trycka på i alla frågor. 

Men du vill att man trycker på hårdare? 

– Mycket. De har inte ens snörat på sig boxningshandskarna. 

Jimmy Andersson jobbar på Connect Bus. Han var med och tog initiativ till att avdelningen stod ute och delade ut korv och snackade med förare.  

– Vi hade en lista på förslag och regionen sa att det inte går att lösa. Två och en halv vecka senare var de första problemen lösta. 

Förarna fick ett öppet forum där de kunde diskutera arbetsmiljöfrågor och fack, uppdragsgivare och arbetsgivare var med. 

I dina anföranden pratade du om High Chaparall och laglöst land. Vad tycker du att Transport ska sikta in sig på för att lösa problemen? 

– Hela biten. Man kan se taxinäringen som en pall som står på flera ben. Om man tar bort ett ben vinglar det till och nu är det väldigt vingligt. På det politiska benet behöver vi återreglering eller starkare reglering. Det andra vi vill titta på är kör- och vilotider så att det blir lättare för de seriösa företagen att inte bli undanskuffade. 

Är ni en grupp taxiförare som börjar bli stridbara?
– Vi är riktigt förbannade. 

Kommer vi att se mer av er?  

– Det får vi hoppas. I avdelning 9 är det få entreprenörer som vunnit upphandlingen. Med starkare arbetsgivare blir det lättare att organisera oss. Vi ökar stadig och har sett en 15 procentig ökning av medlemmar på kort tid. 

Få taxiförare är med i facket. Tror du att fler skulle gå mer om Transport blir tuffare? 

– Ja, nu har vi chansen. Vi ska visa att vi har tuffat till oss. Vi är för mesiga och då är Transport det tuffaste facket av alla. Men vi är inte tillräckligt tuffa.  

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jagoda Milinovic:
    9 september, 2022

    Är medlem i transport sedan flera år tillbaka, är registrerad som arbetsgivare sedan december 2021 med tyvärr är jag tvungen att lägga ner verksamheten nu pg a den laglöshet som råder. Har önskat anställa en till två förare men då jag själv nekas uppdrag (trots fasta avgifter till best. centralen) är nedläggning ett faktum. Vad hjälper mig att jag är medlem?

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. ransports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.