Kongress 2022

Jimmy talade för ordning i taxibranschen

Kongressen. Flera heta debatter handlade om taxinäringen. På kongressen lyftes förslag om höjda förarlöner, återreglering av taximarknaden och hårdare kontroll av kör- och vilotider. En av de flitigaste debattörerna var Jimmy Andersson, taxiförare och aktiv i Örebroavdelningen. 

Jimmy Andersson avdelning 9 taxichaufför foto John Antonsson
Jimmy Andersson avdelning 9 taxichaufför foto John Antonsson

– Tittar man lagmässigt är det politiskt svåra frågor. Jag förstår att en återreglering av taximarknaden är mer eller mindre politiskt självmord. 

– Det vi vill är att Transport ska verka och trycka på i alla frågor. 

Men du vill att man trycker på hårdare? 

– Mycket. De har inte ens snörat på sig boxningshandskarna. 

Jimmy Andersson jobbar på Connect Bus. Han var med och tog initiativ till att avdelningen stod ute och delade ut korv och snackade med förare.  

– Vi hade en lista på förslag och regionen sa att det inte går att lösa. Två och en halv vecka senare var de första problemen lösta. 

Förarna fick ett öppet forum där de kunde diskutera arbetsmiljöfrågor och fack, uppdragsgivare och arbetsgivare var med. 

I dina anföranden pratade du om High Chaparall och laglöst land. Vad tycker du att Transport ska sikta in sig på för att lösa problemen? 

– Hela biten. Man kan se taxinäringen som en pall som står på flera ben. Om man tar bort ett ben vinglar det till och nu är det väldigt vingligt. På det politiska benet behöver vi återreglering eller starkare reglering. Det andra vi vill titta på är kör- och vilotider så att det blir lättare för de seriösa företagen att inte bli undanskuffade. 

Är ni en grupp taxiförare som börjar bli stridbara?
– Vi är riktigt förbannade. 

Kommer vi att se mer av er?  

– Det får vi hoppas. I avdelning 9 är det få entreprenörer som vunnit upphandlingen. Med starkare arbetsgivare blir det lättare att organisera oss. Vi ökar stadig och har sett en 15 procentig ökning av medlemmar på kort tid. 

Få taxiförare är med i facket. Tror du att fler skulle gå mer om Transport blir tuffare? 

– Ja, nu har vi chansen. Vi ska visa att vi har tuffat till oss. Vi är för mesiga och då är Transport det tuffaste facket av alla. Men vi är inte tillräckligt tuffa.  

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jagoda Milinovic:
    9 september, 2022

    Är medlem i transport sedan flera år tillbaka, är registrerad som arbetsgivare sedan december 2021 med tyvärr är jag tvungen att lägga ner verksamheten nu pg a den laglöshet som råder. Har önskat anställa en till två förare men då jag själv nekas uppdrag (trots fasta avgifter till best. centralen) är nedläggning ett faktum. Vad hjälper mig att jag är medlem?

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.

Brist på flygtekniker

Flyg. Lastbilschaufförer och taxiförare var först ut. Nu slår också flygbranschen larm om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver rekryteras och utbildas för att plan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Störst är bristen på plåtslagare.