Fågelungar.
Close
Vaktel är en mycket liten hönsras, vuxna fåglar väger mellan 250 och 300 gram.
Close
Månadens medlem

Jessica är en riktig hönsmamma

Vaktar vaktlar. Den kycklinguppfödande väktaren i Sala – visst låter det som en filmtitel. Riktigt sevärd blir rullen när Jessica Björkfall lyfter upp sina pipande och fluffiga små vaktelbebisar från kläckningsmaskinen på köksbordet.

Jessica BjörkfallHon har inrett köket till kycklingfarm. Flera hundra ägg och fåglar passerar under kläckningssäsongen, de flesta vaktlar.

– Jag minns inte riktigt hur det började … men jag har alltid gillat fåglar och så fick jag en gammal kläckningsmaskin av mina föräldrar, säger Jessica Björkfall.

För att starta kycklinguppfödning började hon med att köpa på sig ägg från flera olika kullar.

– Du skulle bara veta hur många ägg som skickas med posten.

Nu finns det fem kläckningsmaskiner i hushållet. Äggen vilar någon dag i rumstemperatur innan de ska in i maskinen. Sedan följer 18 dagar i 37,5 graders värme och 45 procents fuktighet.

– Jag höjer temperaturen de sista dagarna, berättar Jessica Björkfall. Det ska simulera att en ruvande höna får lite feber mot slutet, och det gör äggskalet mjukare och lättare att ta sig ur.

Kläckningsmaskin
Kläckningsmaskin.

När kycklingarna har torkat och fluffat till fjädrarna får de flytta ner till en bur på köksgolvet. Och redan efter ett par dygn blir det transport till hönshuset på föräldragården vid Dalälven.

– Jag kör ut dem till gården när de har börjat äta och dricka och tuffat till sig lite, säger Jessica Björkfall. Där får de fortsätta under en värmelampa och efter fyra månader kan jag se vem som är tupp och vem som är höna.

Hundratals kycklingar under en vår och sommar, vad gör du med dem?

– Tupparna slaktar jag, och sedan äter jag vaktelfiléer säkert ett par dagar i veckan. Köttet är mörkare än vanlig kyckling, mer som vildfågel.

Och hönorna?

– Jag säljer de flesta. Hönsmarknaden har exploderat de senaste åren. Folk hör av sig och vill köpa vaktelhönor.

Kycklinguppfödningen är ändå inte någon vinstmaskin. Under högsäsong går det ihop, på vintern kostar fodret mer än vad fåglarna tillför i kassan.

– Det här är min hobby, och hobbyer brukar kosta pengar.

Men hur går det att kombinera kläckningen med heltid som väktare?

– Bra, jag jobbar nätter och max tre i rad. Tolv timmar är inget problem att lämna kycklingarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Till arbetsuppgifterna hör bland annat att stå i kassan, sälja korv, göra smörgåsar, fylla på fika och varor, städa och sköta biluthyrningen. ”Det är det som gör jobbet så roligt, att det är så varierande”, säger Fatima Nilsson. Foto: Pernilla Ahlsén

Nu har Fatima tid att jobba fackligt

Fackligt. Fatima Nilsson har jobbat på bensinstation i närmare 25 år och hon har varit med i facket nästan lika länge. För tre år sedan började hon arbeta mer aktivt för att påverka arbetsvillkoren på stationen.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Att bo är i högsta grad en klassfråga

Krönika Marknadshyror skrämmer skiten ur mig. För vår lilla trea i en förort till Stockholm betalar vi, i skrivande stund, 9 574 svenska riksdaler i månadshyra. När vi flyttade in 2009 var det en så kallad nyproduktion.

Kultur
Mattias Käll medverkar ofta i Transportarbetaren. Foto: Lilly Hallberg

Plasten, livet, döden – möt vår illustratör Mattias Käll

Konstnär. Mattias Källs människor hittar sedan länge vägen in i Transportarbetaren. Tidningens ofta anlitade illustratör utforskar i sin konst också vårt förhållande till varandra och till naturen – och är sedan årsskiftet utvecklingsledare för bild och form i Region Örebro.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.

Skyddsmässan 2022

Kaveh är bästa kollegan!

Bevakning. Skyddsvakten Kaveh Tiba utsågs på tisdagen till ”Årets säkerhetspersonal” av Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya).

”Taxibranschen behöver bli mer jämställd”

Taxi. Av alla taxiförare i Sverige är knappt 10 procent kvinnor. För att möta den stora förarbristen måste branschen rekrytera fler kvinnor. "Det är jättebra, det behöver bli mer jämställt", säger Ellinor Ohlsson som är taxichaufför och kör för Varbergs taxi.

Hallå där!

Victor Dahlin

…avdelning 4, terminalavtalet, som är på sitt första avtalsråd.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför hos Schenker, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Hallå där!

Anita Johnsson

…från Transports hamnavdelning i Syd- och Västsverige, som har bjudit in kvinnliga hamnarbetare från hela landet till en två dagars nätverksträff i Trelleborg.

Kultur
Elinor Torp har skrivit om arbetsmiljö och arbetslivskriminalitet i många år och har gett ut flera böcker på ämnet. Förra året debuterade hon som skönlitterär författare. Foto: Pernilla Ahlsén

”Den svenska arbetsmarknaden har blivit ett paradis för kriminella”

Arbetsliv. I reportageboken Vi, skuggorna beskriver journalisten Elinor Torp hur vi har fått ett laglöst arbetsliv där människor från fattiga länder jobbar i Sverige under slavliknande förhållanden. Exploateringen pågår överallt. – Och transportbranschen är ett värstingområde, säger hon.