Dagbok: Ordning och reda

Jävligt frustrerande och oroande

Utländsk dragbil, Jönköping
Close
I Sverige finns tusentals lågavlönade lastbilschaufförer från östra Europa. De lever veckor eller månader i lastbilshytten. Bilden är tagen i Jönköping.
Close

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.

Vid informella möten med olika myndigheter har vi bevisat hur utländska aktörer bedriver verksamhet i Sverige på permanent basis, utan att betala en spänn i skatt eller sociala avgifter. De har heller inte registrerat arbetstagare som utstationerad arbetskraft.

Vi har med hjälp av Transports ordförande Tommy Wreeth gjort anmälningar till Skattemyndigheten, Arbetsmiljöverket och Polisen. Resultatet är skrämmande i våra ögon.

Syftet har varit att visa hur EU-direktiven utnyttjas, och att en del av direktiven inte är kompatibla med svensk skattelagstiftning, lagen om trafikregister och vägtrafikskattelagen. Som exempel kan vi ta effekten av kombidirektivet och regelverket kring cabotage, och hur vi tolkar myndigheternas agerande:

• Det ÄR uppenbarligen ok att ha fasta driftställen och bedriva permanent verksamhet i Sverige utan att betala skatt eller sociala avgifter.

• Man KAN ha de utländska fordonen här under flera år utan att behöva registrera dem i Sverige.

• Man KAN som utländsk aktör bedriva verksamhet i Sverige och utföra internationella transporter/cabotage med Sverige som utgångsland, utan att betala skatt eller sociala avgifter.

• Utländska aktörer KAN ha sin personal i Sverige under en lång period utan att behöva registrera dem som utstationerad arbetskraft.

• I Sverige ÄR det okej att ta den långa veckovilan i hytten, trots att det fastställts i domstol att det är olagligt.

Ja, vad ska man säga? Det är fruktansvärt frustrerande att bevisa alla tokigheter utan att få något positivt utfall av våra anmälningar och påstötningar.

Dessa fenomen fortgår och ökar konstant. Vi ser nya utländska åkerier som hittar sina fasta uppställningsplatser, både på hyrda områden och ute i skogarna. Väl gömda. Syftet med EU-direktiven var från början goda: vägnätet skulle avlastas, tom-milen bli färre, miljöpåverkan skulle minska och arbetarnas villkor säkerställas. Man kan säga att det sket sig rejält. Det har blivit totalt tvärtom. EU-direktiven har inte hängt med i utvecklingen av EU:s öppna arbetsmarknad.

Nu har det dock kommit ett nytt förslag från EU, mobilitetspaketet, som ska rätta till många av de här problemen. Enligt överenskommelsen innebär det bland annat att alla som kör inrikestransport i Sverige ska göra det med svenska löner och arbetsvillkor. Befinner man sig permanent i Sverige, ska man registrera bilen och betala skatt i Sverige.

Frågan vi i ordning och reda ställer oss är: Vem ska kontrollera detta?

Svenska löner och arbetsvillkor regleras genom kollektivavtal, vi har inte lagstadgade minimilöner. Är det meningen att transportavtalet ska allmängiltigförklaras? När det gäller utstationeringen av chaufförer, är det meningen att Arbetsmiljöverket ska kontrollera att de har rätt löner och arbetsvillkor?

Det är självklart bra att reglerna skärps för att motverka social dumpning, och stärka konkurrens på lika villkor. MEN, vi måste även ha ett fungerande kontrollsystem och rätten till sanktioner – i de fall man bryter mot reglerna. Men vi får väl hoppas att detta är klart den dag mobilitetspaketet börjar gälla.

Risken är … att vi även efter besluten kommer vara jävligt frustrerade och oroliga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Räddad av världens uslaste lastbil

Arbetsmiljö. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.