Dagbok: Ordning och reda

Transportköpare måste ta ansvar

Middag på flaket
Close
Det är dags att transportköparna tar sitt ansvar för att de som fraktar deras varor har schysta villkor, tycker Ordning och redaverksamhetens Jimmy Ovesson och Tommy Jonsson.
Close

Dagbok/del 2. När detta skrivs vet vi fortfarande inte helt säkert vad som blir verklighet av EU:s mobilitetspaket och de skarpare reglerna i transportbranschen. Vilka blir konsekvenserna för våra medlemmar och branschen?

Att skriva är inte alltid lätt, framför allt inte om man ska försöka skildra någonting som inte bör finnas år 2020. I vårt arbete i Ordning och reda får man uppleva en del som aldrig borde få hända i ett modernt Europa.

Vi mötte för ett tag sedan en chaufför (vi kallar honom Oleg) från östra delarna i Europa, som kör mediciner i internationella transporter. De flesta rundorna går i Skandinavien.

Oftast är han borta från familjen och sitt hem i fyra månader. Medan vi pratar med Oleg blir han mer och mer uppgiven, han harklar sig och med gråten i halsen säger han att hans barn inte känner igen honom längre.

Att ligga ute i en lastbil i fyra månader är i sig ett tufft jobb. Men att vara utan sin familj, inte ha någon att prata med, och inte ha pengar nog att kunna gå ut och köpa en bit mat och komma ifrån sitt jobb några timmar – gör inte saken lättare.

Tänk om det vore piloter som var utsatta för detta. Hur många av er hade klivit på planet till varmare länder om ni vetat att piloten levde i flygplanet under fyra månader? Att hen måste laga sin mat på gasolkök, tvätta kläderna under ena vingen och sedan utföra sina behov och köra en raggardusch på något mindre smickrande rastplatsdass.

Jag misstänker att merparten av er hade valt att stanna hemma. Någonstans hade ni nog varit rejält rädda för brister i flygsäkerheten och kanske valt att sola i solariet i stället.

Många varor har i dag märken som svanar, fairtrade, bra miljöval och nyckelhål. Men ingen märkning håller hela vägen till transporterna. Fairtrade tittar bara på om en vara produceras med schysta villkor.

Men för att transportköparna ska vakna kanske det krävs ett märke som berättar ifall varor har fraktats av företag som bryr sig om sin personal. I dag när vi pratar med transportköpare får vi väldigt ofta höra att det inte är olagligt det de gör! Och det är oftast sant.

Företagen som de anlitar är nämligen ute i en gråzon, främst för att EU-reglerna tillåter detta. Men någonstans måste nog våra transportköpare fundera på om de har någon moral över huvud taget. Det blir ju i slutändan alla vi som bor i Sverige som drabbas, då pengar som ska gå till vår välfärd plockas ut ur landet.

Därför, tänk efter när ni köper den där billiga bra-att-ha-saken på nätet med fri frakt. Eller när ni åker till en möbeljätte under januarirean. Eller när ni köper vissa matvaror. Fråga gärna vilka villkor chaufförerna som kört produkterna lever under.

Vi i Ordning och reda är säkra på att de flesta av er vill få slut på den sociala dumpningen i transportbranschen. Men vi kan inte bara förlita oss på att EU, facket, myndigheter och rättsväsendet löser detta.

Kom ihåg konsumentkraften. Ställ krav som kund, men även som anställd. Är du förtroendevald och vet att ditt företag köper transporter? Ställ då krav och försök vara med och påverka.

Ordning och redas nyårsönskning är att vi 2020 ska kunna komma ännu längre med att mota social dumpning som affärsmodell. Den är inte bara ett angrepp mot lastbilsbranschen och chaufförer, utan även en attack emot hela den svenska modellen.

God fortsättning och kämpa på därute!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

34,5 meters ekipage – nu är de här

Åkeri. Från och med i dag, den 1 december, får 34,5 meter långa lastbilar köra på vissa vägsträckor. Enligt Trafikverket det leda till minskade utsläpp.

”Jag visar tydligt vem jag är, jag sminkar mig och jag jobbar med mitt utseende. Varför är det så svårt att säga ”hon”? Eller nöja sig med arbetstiteln? Ville jag bli kallad ”han” så skulle jag inte ha haft bröst, naglar eller smink”, säger lastbilschauffören Gabriella.

Hur svårt kan det vara att säga ”hon”?

Byta kön. Gabriella föddes som man, och kom ut som kvinna för tre år sedan. Transportbranschen har en del att lära, konstaterar hon. Hur svårt kan det vara att säga ”hon”?

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya regler för långa nattpass i lastbil

Åkeri. I det nya transportavtalet har facket och arbetsgivarna kommit överens om kompledighet vid arbetspass som är längre än tio timmar och där en del av arbetstiden är mellan 01.00 och 05.00.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Ur led är tiden

Livet. ”Ur led är tiden”, vad menas egentligen med de orden? Från början myntade av William Shakespeare. Tiden är vad den är och går inte att ändra på vad vi än gör. Kanske är de där orden bara ett sätt att markera att något gått åt helvete och blivit en ”utmaning”.

Hårt regn

Orostider. Jag får en känsla, inte minst genom litteraturen, att kriget närmar sig alltmer. Två svenska krigsskildringar har jag läst den senaste tiden. Hårt regn av Micke Evhammar och Vägriddare av Pelle Filipsson.

AI – himmel eller helvete?

Ny teknik. Vi som har den, numera rätt tveksamma, förmånen att köra nya lastbilar – av alla märken, vet redan en del om artificiell intelligens, AI. Konstruktörer och ingenjörer grubblar ikapp om att bygga ”smarta” lastbilar. Men med mycket varierande resultat.

Vad är ministerns klimatlöften värda?

Debatt. Uppropet från över 600 företag och tre stora fackförbund fick klimatministern att utlova att Sveriges samtliga klimatmål står fast. Mer oroande är ett regeringens enmansutredare John Hassler faktiskt föreslår något helt annat.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Egon tar över i de offentliga rummen

Spaning. Känner ni till radioprogrammet Spanarna? En programledare och tre så kallade spanare försöker avläsa trender i vår vardag och kommer med visioner för framtiden. Här kommer min spaning.

Våga prata om psykisk ohälsa

Hälsa. Den psykiska ohälsan ökar för varje år i det svenska samhället. En skrämmande trend är att den också ökar bland unga människor. Min enkla förklaring till varför det förhåller sig så är att vi (homo sapiens) inte är gjorda för detta moderna samhälle.

Jag fick en vacker turkos cykel i stället

Pengar. Jag är uppvuxen i en by i Västmanland. Min tyska mamma var ensamstående och min biologiska far satte plikttroget in underhållet på hennes konto varje månad. Än i dag förstår jag inte hur hon fick ihop det jo… hon var ett ekonomiskt geni! Hon vände och vred på varenda krona. Hennes tid och ork gick åt för att få allt att funka.

Upp till kamp!

Ledare. Striden om arbetsmarknadsmodellen har blossat upp. Svenska fackförbund kräver kollektivavtal hos tech-företag och andra internationella aktörer som Tesla.

Stå upp för den svenska modellen!

Ordförandeord. Den svenska modellen utmanas på allvar av Elon Musk och hans företag Tesla. Det verkar som om företaget på riktigt tycker att man står över den i Norden gällande modellen med kollektivavtal, och parter som hanterar frågorna på arbetsmarknaden.

Korkat om mensskydd

Insändare. Hej! Jag såg att ni har en otroligt korkad artikel i nummer 6, där ni nedgraderar kvinnan till en könlös stackare som bara är en livmoderbärare. Vad är då en man i era ögon – en penisbärare?

Tack för ingenting, Arbetsmiljöverket!

Insändare. Nu slutar snart generaldirektören för Arbetsmiljöverket, Erna Zelmin, sitt uppdrag och antalet arbetsplatsolyckor ser i år ut att nå nya rekordnivåer. Vilket fokus har man då på Arbetsmiljöverket? Jo, att man ska ut och inspektera företag där de anställda har många digitala möten, för de kan bli trötta i hjärnan av alla möten och även drabbas av teknikstrulångest. Detta ska göras i ett EU-projekt. Herregud!

Det handlar om det fria ordet

Ledare. Fler och fler tidningar halverar sin utgivning, går över till digital utgivning eller läggs ner helt. Detta påverkar tidningsbuden och på flera ställen varslas det om uppsägningar.

Vilken roll och vilken koll ska medlarna ha?

Ordförandeord. Vilken roll, vilken koll och vilket uppdrag har egentligen Medlingsinstitutet? Vi har på kort tid tvingats varsla på både bevakningsavtalet och taxiavtalet. Möjligen kan det också bli tuffa tag inom flygsektorn där förhandlingarna pågår för fullt.

Ta tag i det som plågar taxi

Debatt. Taxibranschen har en viktig funktion när det gäller att erbjuda säkra och pålitliga transporter till människor. Trots denna viktiga roll har branschen ställts inför djupgående strukturella utmaningar som har haft negativa konsekvenser både för förare och taxibolag.