”Jätteskönt att det är så go stämning”

Anders Berg, som efter 15 år i förbundsstyrelsen pensionerar sig nästa vecka, tycker att det är ”en jävla go stämning” jämfört med den förra kongressen. En hjärtefråga för honom är de motioner som syftar till att underlätta medlemskap för ungdomar.

Anders Berg från avdelning 26 i Luleå blev facklig förtroendeman redan 1974, och har suttit i styrelsen sedan 1997. Detta blir hans sista kongress som styrelseledamot, eftersom han går i pension nästa vecka.

– Men när man en gång aktiverat sig i förbundslivet, så slutar man nog aldrig helt, säger han.

Kan du peka på något som varit särskilt betydelsefullt under kongressen så här långt?

– Att det var så stor enighet om valet av ledning. Det måste kännas bra för både Lars (Lindgren) och Tommy (Wreeth) att veta, att de har hela förbundet bakom sig. Sedan är det jätteskönt att det är så jävla go stämning, det är mycket bättre än på förra kongressen. Men det är ändå en livlig debatt, och det tyder ju på att engagemanget finns. Sedan att förbundsstyrelsen får backa på några frågor, det är ju bara bra.

Kan du nämna något du brinner särskilt för, av de frågor som tas upp?

– Ungdomarnas situation. Eftersom det tar så lång tid för ungdomar i dag att få en fast anställning, så är det vansinnigt att de måste hålla på och byta förbund varje gång de byter jobb. Som exempel brukar jag nämna en ung tjej jag träffade, som hade fem olika arbetsgivare och inte var välkommen i något förbund. Men jag lyckades se till att hon kunde bli medlem i Transport eftersom hon körde taxi några timmar i veckan. Det måste bli mycket lättare att bli medlem. Däremot är jag inte så pigg på det här med rabatterade medlemsavgifter för ungdomar – vi ska inte ha några andra klassens medlemmar. Avgiften ska vara baserad på inkomst.

Vad är du särskilt stolt över, när du ser tillbaka på dina 15 år i styrelsen?

– Att vi fortfarande är ett förbund där det är nära till styrelse och ledning. Vilken medlem som helst kan komma i kontakt med ledningen, och så är det inte i alla förbund. Jag är också nöjd med att vi hållit hårt på principen om centrala avtal och tarifflöner, att vi inte låtit oss påverkas till att gå med på detta med individuella lönesättningar.

– Och när jag kom in i styrelsen, var det här med politik något nästan obefintligt. Nu har vi byggt upp och gjort oss kända för ett politiskt arbete, inte bara gentemot Socialdemokratiska partiet, utan också med Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Vi behöver politiska beslut för att kunna tillvarata medlemmarnas intressen.

Vad tror du om den fackliga rörelsens framtid?

– Jag är ändå optimist. Men jag tror att LO och dess medlemsförbund måste fråga sig: Har vi rätt organisation? Till LO-kongressen i våras väckte jag frågan om att slå ihop alla LO-förbunden till ett gemensamt. På så vis skulle vi komma ifrån gränsdragningsproblematiken, och skapa ett fullvärdigt medlemskap med lika rättigheter för alla medlemmar. Och LO skulle spara så mycket i administration, att vi skulle kunna ha ett fackligt center i varje kommun. Min dröm är att varje kommun ska ha ett Arbetarrörelsens hus. På det sättet kommer man närmare medlemmarna.

Men LO sade nej till förslaget. Tror du att det ändå kan bli så, längre fram?

– När Karl-Petter (Thorwaldsson, LO:s ordförande, reds. anm.) såg förslaget så sa han, att du är 15 år före din tid. Och att döma av utlåtandena över motionen, så tyckte man inte det var ett idiotiskt förslag åtminstone. De tar med sig det i framtida diskussioner. Och jag har faktiskt fått en inbjudan till Västerås Folkets Hus för att tala om mina tankar i den här frågan. Som sagt, när man väl aktiverat sig i förbundslivet, så slutar man nog aldrig helt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".