”Jag var död i 31 minuter”

Som lastbilschaufför i Kalix hade Bengt Andersson jobb. Massor av jobb. När allting snurrade som mest tog det stopp. Bengt var 49 år och fick en kraftig hjärtinfarkt. – Hjärtat stod still i 31 minuter. Jag överlevde tack vare att det fanns en person i närheten som kunde hjärt-lungräddning, säger Bengt.

Det är kanske 30 meter ut till brevlådan. En promenad på 100 steg fram och tillbaka. För Bengt blev det första delmålet. Att klara att hämta in tidningen själv.

– Jag lyckades. Fast de första gångerna var jag så slut att jag var tvungen att vila innan jag orkade börja läsa den, säger han.

Snart tre år har gått sedan dagen då Bengt Andersson dog. Det är så han uttrycker det. Vi sitter vid köksbordet tillsammans med sambon, Katarina Stenman. Genom fönstret syns en blek vintersol. Det är 19 minusgrader ute. Snö. Rimfrost. En vinterdag när den är som vackrast.

Våren 2011 gick hjulen på högvarv för Bengt och Katarina. Båda beskriver sig som arbetsnarkomaner. Katarina är undersköterska, Bengt körde specialtransporter över hela Sverige, Norge och Finland.

– Jag jobbade i princip dygnet runt. Åkeriet gick lite knackigt, så jag hjälpte till att jaga nya uppdrag och kunder. I snitt var jag uppe i mellan 200–300 timmars arbete per månad, inflikar Bengt.

Så här i efterhand skakar båda på huvudet. De hade inte ens tid för gemensam semester. Allt sådant sköts på framtiden. Varningssignaler saknades inte heller. Bengt var relativt vältränad, men hade ändå högt blodtryck. Trycket ville inte gå ner – trots medicinering

Katarina säger:

– Bengt hade börjat känna sig trött och orkeslös. Han sökte vård, men läkaren höjde bara dosen av blodtrycksmedicin. Hade sjukvården gjort en kärlröntgen hade man antagligen hittat kärlkrampen.

Så är vi framme vid morgonen den 6 april 2011. Bengts lastbil ska in på verkstad i Luleå.

Vid tiotiden på förmiddagen är bilen klar. Bengt backar ut, låter motorn vara i gång och går in för att växla några ord med verkstadskillarna.

Fast inget av det här minns han själv. Andra har berättat i efterhand.

Bengt tar sig plötsligt för bröstet och säger att han har ont. Sedan faller han handlöst baklänges. En propp har täppt till huvudkärlet som förser hjärtat med blod och hjärtstoppet är ett faktum.

Mekanikerna lägger Bengt i framstupa sidoläge, ringer 112 och ropar efter hjälp.

Den här morgonen är marginal­erna på Bengt Anderssons sida. Inne på verkstadskontoret finns Karl-Erik. Han har själv drabbats av infarkt och i efterhand lärt sig hjärt-lungräddning.

Karl-Erik griper snabbt in. Med kompressioner och konstgjord andning hålls cirkulationen i gång i Bengts livlösa kropp.

Turen – slump­en – är återigen på Bengts sida. Två ambulanser från Sunderbyns sjukhus råkar vara i närheten. Båda bil­arna är på plats inom sex minuter. Upplivningsförsöken fortsätter i ambulansen. Bengt får sju elchocker med defibrillator. Det hjälper inte, hjärtat vägrar hoppa i gång.

Inne på akuten står läkarteamet redo. Då går in en artär och gör en ballongsprängning i kranskärlet. Samtidigt kyls kroppen ner till 32–33 grader.

Hjärtat startar. Efter 31 minuter är Bengt vid liv igen

Men till vilket liv? Hur mycket skada har hjärnan tagit av syrebristen?

Hemma blir Katarina uppringd av åkaren, som bara kan ge knapphändig information om kollapsen.

Efter en desperat match mot landstingets knappvalsväxel kan Katarina så småningom åka till Sunderbyn där Bengt ligger nedkyld och nedsövd i ett myller av slangar och sladdar.

På en ultraljudssekvens får hon med egna ögonen se hjärtat arbeta. Det är bara halva muskeln som fylls med blod och pumpar, resten av hjärtat är slappt. Till synes utan liv.

– Hjärtat kunde inte slå på egen hand och vid första försöket att väcka upp Bengt fungerade inte andningen, så det fick avbrytas, förklarar Katarina.

Efter två veckor skrivs Bengt ut. Hjärtat har återhämtat sig över förväntan. Fast flera bakslag väntar. Vid de akuta räddningsinsatserna har tänderna skadats och Bengt får plötsligt akut blodförgiftning. Det blir nytt besök på sjukhuset, där Bengt omedelbart drar på sig magsjuka.

När vardagen infinner sig står det klart att Bengt fått en hjärnskada som påverkar motoriken och talet. Han blir fort trött. Dels fysiskt, men i ännu högre grad psykiskt.

– Koncentrationsförmågan är inte densamma längre. Är det rörigt och många röster samtidigt blir jag fort utpumpad, säger han.

Nu, efter snart tre år av träning och rehabilitering, är Katarina sammanbiten:

– Det blev ett hårt uppvaknade. Vi var mitt uppe i livet och trodde att det bestod av arbete. Att man skulle jobba från det man stiger upp till kvällen. Vi har huset här, en gård i Överkalix och hade börjat snacka om att köpa ett hus i skärgården också.

– I februari, innan infarkten, hade vi tittat på en ny bil. Vi avstod, tyckte det var för dyrt. I maj när Bengt kommit hem köpte vi den. Då fanns det inga pengar i världen som kunde hjälpa. Visst, jag har drömmar fortfarande. Men jag lär få göra de sakerna själv i så fall. Du orkar inte, säger Katarina vänd mot Bengt.

Hur ser Bengt på framtiden? Vilka mål gäller nu?

Han skrattar lite:

– Första målet var som sagt brevlådan. Kort efter hemkomsten till sjukhuset köpte jag en cykel. Den skulle få stå kvar i affären tills jag var stark nog att själv gå och hämta den. En sträcka på 3,5 kilometer. Efter ett par månader fixade jag det.

– Vi beställde hem ett lass färdigkluven ved också. Förr kapade vi och klöv själva. Nu staplade jag det, vedträ för vedträ. Det blev bra rehabilitering för fingrarna.

I dag har Bengt ett lönebidragsjobb på halvtid – som allt-i-allo på ett åkeri. För resten av tiden gäller sjukpenning. Att gå tillbaka till lastbilen bedömer han som orealistiskt.

Efter infarkten är Bengt djupt tacksam mot de personer som grep in och räddade hans liv. Både han och Katarina har engagerat sig för att få fler personer i samhället att lära sig hjärt-lungräddning, HLR. Bengt är fackligt aktiv i Transport sedan länge och i november 2013 ordnade sektionen i Kalix en HLR-kurs på brandstationen.

– Bara fem personer kom. Men vi hoppas att det ger ringar på vattnet, säger Bengt.

Varje år drabbas 10 000 personer av hjärtstopp. Bara 500 av dem överlever. Snabb hjärt- och lungräddning har avgörande betydelse för utgången. Bengt och Katarina tycker att samhället borde satsa mer på vården, inte minst hjärt­patienterna.

Bengt säger:

– Omkring 400 personer dör i trafiken varje år. Där har man infört en nollvision och satsar enorma resurser. Jag skulle vilja att det fanns en hjärtstartare på alla offentliga platser.

Bengt och Katarina säger spontant att de är väldigt nöjda med Försäkringskassan insatser. Bengt har anmält infarkten som arbetsskada och en utredning är påbörjad.

När det gäller insatserna från facket, Transport, är Bengt inte lika nöjd. Som yrkesaktiv ryckte han in som försäkringsrådgivare och var väl insatt i systemen.

– Nu är jag själv där och på grund av hjärnskadan är det kämpigt med alla blanketter. Jag skulle ha behövt ha mer hjälp. Nu är det Katarina som får rycka in.

– Transport borde inrätta någon form av stödperson för alla medlemmar som drabbas av hjärnskador och arbetsskador. Det är väldigt slitsamt att gång på gång dra sin historia när man ringer exempelvis facket, sjukvården eller försäkringsbolaget. En egen stödperson hade varit till stor hjälp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.