”Jag har blivit kallad Quisling”

I augusti lämnade Morgan Gustavsson jobbet som ombudsman på Transports hamnavdelning för en tjänst som personalchef i Gävle hamn. Ett beslut som han tog efter mycket vånda. – Jag sa nej till jobbet flera gånger av lojalitet med Transport.

Han tar emot på hamnbolaget Baltic sea gateways kontor i hamnen i Gävle. Runt halsen hänger ett passerkort med texten ”Morgan Gustavsson, Transportarbetareförbundet”.

– Jag har inte hunnit byta, ursäktar han sig.

På väg till kaffeautomaten hälsar Morgan på sina nya kollegor på kontoret. Trots att han är ny på jobbet är de flesta bekanta ansikten. Genom åren har han haft mycket att göra med Gävle hamn. Först som stuveriarbetare och fackklubbsordförande i hamnen, de senaste åtta åren som ombudsman på Transports hamnavdelning.

Fram till den 5 augusti träffade han oftast hamnbolagets representanter vid förhandlingar. Stuveriarbetarna däremot betraktade han som kollegor och kamrater. Nu är det tvärtom. De förra motparterna har blivit kollegor och hamnarbetarna hans underordnade. Ett skifte som inte är helt lätt.

– I den här rollen ingår det att påpeka för gubbarna att de har skyldigheter, inte bara rättigheter. Det känns lite så där att säga till folk som jag har känt i 20 år att de måste hålla arbetstiderna och inte får sticka från jobbet utan ett godkännande från chefen, säger Morgan Gustavsson.

Tankarna på att byta spår väcktes i början av sommaren. Efter åtta år som ombudsman, med ett ansvarsområde som sträckte sig från Kalmar i söder till Gävle i norr, började Morgan Gustavsson bli trött på att aldrig vara hemma. Veckorna tillbringades i bilen och på hotellrum på väg mellan olika hamnar.

– Man får ju ingen tillvaro hemma, man är bara ute. Jag tappade min bekantskapskrets, de som jobbar ute i hamnarna blev mina kompisar.

I samma veva knoppade kommunala Gävle hamn av en del av verksamheten i bolaget Baltic sea gateway. Kontoret ligger på cykelavstånd från lägenheten där Morgan Gustavsson bor med sin tjugoåriga dotter. I juni fick han frågan för första gången, skulle han vilja arbeta med personalfrågor på det nya bolaget?

– Jag sa nej, spontant.

När frågan kom en tredje gånlovade Morgan att han skulle sova på saken. Sen tog han beslutet. Det här var chansen till ett nytt steg i karriären och lite mer struktur i livet.

– Jag har 13 år kvar till pension. Skulle jag vara kvar på stuveriavdelningen, bo på hotell och åka bil i 13 år till?  Till slut blir man ju lite trött också. Det tror jag gäller många ombudsmän, de sitter bara och håller en tjänst. Om jag tar den här möjligheten kommer någon annan få möjlighet att komma upp. Då blir det lite rotation i leden.

– Det är nog många ombudsmän som får frågor om att jobba med andra saker. Jag har också fått frågan förut. Att man säger nej har att göra med lojalitet med förbundet. Känner man inte den lojaliteten ser man ombudsmannajobbet som ett vanligt jobb, och det är det inte.

Just lojaliteten har Morgan Gustavsson funderat mycket på. Men till syvende och sist tror han att även Transport tjänar på att ha en gammal fackkämpe på personalavdelningen.

– Mitt jobb är att se till att regler och avtal följs. Det är ju inte så att jag sitter och letar kryphål. Min målsättning är att det aldrig ska finnas en enda anledning för Transport att komma hit på tvisteförhandling. Sen kommer det såklart att hända ändå. Och händer det är det bara att erkänna att vi har gjort fel och betala vad det kostar.

Vad har du fått för kommentarer?

– Quisling. På skoj tror jag. Av dem som jobbar i hamnen är det ingen som har sagt någonting. Alla skakar hand, säger välkommen. Skönt att vi har någon i ledningen som vet hur saker ska skötas.

Pauli Brunila är klubbordförande i hamnen och den som lite skämtsamt kallade Morgan Gustavsson för Quisling. Lite allvar ligger det dock bakom öknamnet. Klubbordföranden vet hur snacket går bakom den nya personalchefens rygg.

– En del tycker att det är sak samma, men en del tycker att det är för jävligt.

Själv tycker han att sidbytet är problematiskt av flera skäl.

– Personligen så blev jag lite besviken. Vi har jobbat ihop så länge och Morgan har som ombudsman varit en stöttepelare för mig.

Samtidigt har han förståelse för beslutet.

– Jag respekterar det. Jag vet att det är mycket resor. Men jag har sagt till Morgan att jag tycker han kunde ha valt en annan hamn.

Tror du att hans kunskaper kan vändas mot facket?

– Ja, det tror jag tyvärr. Han säger att han vill göra det så bra som möjligt. Men hur det än är så har han ju blivit en motpart.

Pauli Brunila tycker sig redan se att baksidan av all den kunskap som den nya personalchefen sitter på. Visst är det bra med någon som kan lagar och regler, men facket måste vara ännu mer på tårna, med en motpart som är insatt i varje detalj, tror han.

– Om jag skulle sitta mitt emot Morgan i en förhandling skulle jag verkligen behöva ha klarhet i vad det finns för protokoll och lokala uppgörelser att hänvisa till. Han har full koll på de lokala avtalen eftersom det är han som skrivit dem.

 

Fotnot: Vidkun Quisling övertog 1940 regeringsmakten i Norge med hjälp av den tyska ockupationsmakten. I dag används Quisling ofta om någon som samarbetar med ”ockupationsmakten”  i en vidare bemärkelse.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".