”Jag drömmer om fler unga i facket”

Högst upp på önskelistan står att det ska vara fint att gå med i facket och engagera sig politiskt. Att samhällsklimatet ska svänga tillbaka. – Jag önskar att det blev fult att vara svartfot igen.

Tankarna om framtidens fack och framtidens förtroendevalda bubblar ur Emilie Eklund, som haft ett halvår på sig att vänja sig vid rollen som ordförande i Transports avdelning 11 i Norduppland och Gästrikland.

– Om jag får drömma så blir vi fler unga – både bland medlemmar, förtroendevalda och anställda. Vi kan bidra med ny energi och andra infallsvinklar, med färskare erfarenhet av arbetsmarknaden och myndigheterna.

– Men även förtroendevalda som har varit med länge har börjat förstå hur viktig organisering är nu för tiden. De har så smått ändrat sitt arbetssätt, och det är nog bra att det tar tid också, att den historiska kopplingen finns med.

Emilie Eklund hamnade ganska plötsligt i ordföranderollen. När hon blev uppsagd från jobbet som tankbilschaufför hjälpte facket till i förhandlingarna. Då var kontakten med Transport i allmänhet och avdelning 11 i synnerhet ett faktum.

Efter sommarjobb i bemanningsbransch och arbetslöshet blev hon ersättare i avdelningsstyrelsen – och vice ordförande. Så när ordföranden gick på pappaledighet blev det skarpt läge. Och i mars i år valdes Emilie Eklund till avdelningsordförande.

– Jag var supernervös från början, berättar hon. Som nyast i styrelsen kan ju alla andra mycket mer än jag … Det finns jättemycket att utveckla, men jag försöker samtidigt vara ödmjuk inför dem som har varit med länge.

Sett ur ett längre perspektiv ser det dock ut som om hennes väg till att bli förtroendevald i Transport var ganska tydligt utstakad. Emilie Eklund har en mamma som är ombudsman (i Unionen) och en pappa som är lastbilschaufför.

Själv levde hon i en lastbilshytt under sommarloven. Hon åkte med pappa genom Östtyskland och Västtyskland, firade midsommar på Svenska kyrkan i Antwerpen, träffade chaufförer på speciella lastbilsfärjor.

Och på första jobbet – som telefonförsäljare – valdes hon till ungdomsansvarig i gamla handelstjänstemannafacket HTF:s avdelningsstyrelse. Det betydde nätverkande med andra unga fackliga i både Sverige och världen.

– Jag ville jobba fackligt, vilken bransch eller vilket fack spelade inte så stor roll. Orättvisor gör mig alltid arg! Då tänkte jag att jag skulle bli ombudsman, för jag gillar lagar och paragrafer också.

Så blev hon mamma strax efter nian, hoppade av gymnasiet och jobbade med allt möjligt innan hon skippade brandmannaplanerna och hamnade bakom lastbilsratten.

– Jag sökte C-kortsutbildning och blev en av de första som tog nya YKB. På skolan sa de att man skulle börja med distribution – men jag ville bara köra timmer, grus eller tankbil …

Och det bästa jobbet hittills var just det på tankbilsåkeriet som sade upp henne.

Förresten vill Emilie Eklund fortfarande bli ombudsman, och nu är det Transport som gäller. Hon sökte förbundets aspirantutbildning som startade för någon månad sedan.

– Men jag förstod att det inte var min tur än, jag måste bli vaccinerad med mera Transport-dna tror jag.

En hel del av detta lär hon samla på sig under den tvååriga utbildningen till facklig-politisk motor som avdelningen valt att hon ska gå. Just hemkommen från en av sammanlagt fyra träffar på Bommersvik är hon extra laddad:

– Målet är att vi ska ta plats i den lokala politiken också, vi lär oss att skriva insändare, försöka påverka, driva frågor – till exempel hur den offentliga upphandlingen går till.

På utbildningen blir de blivande motorerna trimmade att arbeta i eller genom det parti som driver Transports frågor. Att ta ställning själva.

– Nu är ju jag socialdemokrat. Och Socialdemokraterna vill driva våra frågor, även om de känns lite fega i riksdagen just nu, säger Emilie Eklund.

Hon ser politiken som ett sätt att få i gång det fackliga intresset i samhället, att göra det fint att engagera sig igen.

– Det räcker inte med det fackliga engagemanget om det är fel på lagarna – då måste vi engagera oss politiskt. Därför måste politisk diskussion och kommunikation genomsyra hela kedjan i facket: på avdelningen, på arbetsplatser och bland medlemmar.

Just nu är bidragsanställningar en fråga som engagerar. Insändaren från en bilvårdsföretagare som inte klarar konkurrensen när andra nystartade firmor dumpar priserna genom billig arbetskraft från arbetsförmedlingen har fått i gång samtalet på avdelningskontoret. En annan fråga är biltvätten som just öppnat i stans mest centrala parkeringshus.

– Den måste vi uppvakta om kollektivavtal, säger Emilie Eklund.

Att få förhandlingsmandat och kunna teckna avtal står på hennes önskelista, även om ombudsmannen och förebilden Niclas Sandström gör det bra. Att bli bättre på att värva medlemmar är en annan utmaning.

– Men jag tror att jag på senaste uppsökeriveckan lyckades få en kille som var anställd hos sin pappa att förstå att han borde ha kollektivavtal. Annars kanske han inte är rätt försäkrad eller så småningom inte får den pension han ska ha.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".