Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

På Transport är förvåningen stor och förbundet överväger nu en överklagan av Arbetsmiljöverkets beslut.

– Vi är bestörta över myndighetens kovändning och att Arbetsmiljöverket inte tycks bry sig om att värdebolaget ska arbeta förebyggande med arbetsmiljön. Ska det behöva hända en allvarlig olycka eller ett dödsfall för att myndigheten eller arbetsgivaren ska reagera, undrar Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Frågan har dragit ut på tiden. I slutet av februari 2017 beslutade Arbetsmiljöverket att Loomis värdetransportörer, som arbetar med bankomater och serviceboxar, skulle jobba två och två från och med årsskiftet 2017/2018. Beslutet gällde för hela landet.

Uppfylldes inte kravet hotade myndigheten med vite på sex miljoner kronor och skyddsombuden fick rätt att avbryta arbetet vid enkel bemanning.

Bakgrunden till huvudskyddsombudets (i Stockholm) och Transports begäran är riskerna för att värdetransportörerna ska utsättas för hot och våld. Vid ensamarbete ökar också arbetsbördan med många tunga lyft, påfrestande vridningar och mindre möjligheter till återhämtning och arbetsväxling, argumenterade facket.

Loomis svarade med att företaget inte såg någon förhöjd risk för den här gruppen av värdeväktare och överklagade beslutet.

När ärendet gått så långt gick Arbetsmiljöverket ut med att det fanns brister i handläggningen. Arbetsgivaren hade inte fått möjlighet att lämna muntliga uppgifter och heller inte fått yttra sig över vissa uppgifter från skyddsombuden. ”Beslutet fattades således utifrån ett ofullständigt beslutsunderlag”, skriver myndigheten, som upphävde stoppet för ensamarbete i slutet av mars förra året.

Därefter tog Arbetsmiljöverket upp frågan igen och gjorde en kompletterande inspektion på Loomis i början av november 2017. Den utmynnade i det senaste beslutet att inte kräva generell dubbelbemanning för värdetransportörerna.

Transportarbetaren har sökt ansvarig handläggare på myndigheten, Annika Gladh, som har semester. Sektionschef Christina Asplund svarar att hon inte vill yttra sig förrän tiden för överklagande har gått ut.

Efter att ha tagit emot fackets och arbetsgivarens argument motiverar myndigheten sitt beslut med att ”det inte har framkommit några omständigheter som utgör skäl för att besluta om ett föreläggande eller förbud avseende ensamarbete vid utförande av de aktuella värdetransporterna.”

Myndigheten ifrågasätter inte riskerna i arbetet med att hantera kontanter, men motiverar i stora drag sitt beslut med att Loomis gör regelbundna riskbedömningar. I stället för ett beslut om dubbelbemaning över lag är handläggarna nöjda med att arbetsgivaren lovar bedöma vilken bemanning som behövs, från fall till fall. I vissa utsatta områden kan det exempelvis behövas eskort, anför Loomis.

– Vi är både oroliga, besvikna och upprörda efter Arbetsmiljöverkets helomvänding. Det är oseriöst med så skilda beslut i samma ärende, en riktig kalldusch, säger regionala skyddsombudet Magnus Kinnunen på Transports avdelning 5 i Stockholm.

Det var han som ursprungligen begärde stöd från Arbetsmiljöarbetet för att stoppa ensamarbetet, som Transport anser innebär en fara för värdeväktarnas liv och hälsa.

– Risken att utsättas för rån, hot och våld innebär en så stor psykisk påfrestning att det i sig ger skäl att förbjuda ensamarbete. Den statistik om låg rånrisk som arbetsgivaren och myndigheten lutar sig emot säger ju heller ingenting om när ett rån kan ske nästa gång, anser han.

Magnus Kinnunen varnar för fler förslitningsskador när transportörerna inte kan växla mellan att lyfta tungt och köra bil. Han säger att många sagt upp sig, när de tvingas arbeta själva.

– En person är alltid mer sårbar än två och man kan inte ensam ha samma uppmärksamhet på omgivningen när man jobbar själv.

Transportarbetaren har sökt Loomis vd Patrik Högberg och säkerhetschef Patrik Lundgren för en kommentar. Bolagets kommunikationschef Maj-Britt Arhelm har bett om skriftliga frågor, via mejl, men svaret på dem har inte kommit än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.