Sirin Celik presenterade sin fallstudie vid slutkonferensen i Rom den 7 juli.
Close
Sirin Celik presenterade sin fallstudie vid slutkonferensen i Rom den 7 juli.
Close

Gig inte upp!

Plattformsarbete. Vägen är förberedd för en arbetsmarknad där gigjobb blir norm. Det menar Transports utredare Sirin Celik, som deltagit i ett EU-projekt om möjligheter och svårigheter att skapa anständiga villkor för dem som arbetar för plattformsföretag.

Titeln på projektet, där sju medlemsländer medverkat, är Don’t GIG Up, Never! Som underrubrik står frågan Mot schyst plattformsarbete? Men Sirin Celik har en mörk syn på framtiden:

– Ett gigsamhälle ligger inte alls långt bort. Det vore ett samhälle där anställningstrygghet inte spelar någon som helst roll då företagens flexibilitet står över allt, samtidigt som det redan i dag är tydligt att arbetare blir alltmer desperata efter jobb, säger hon.

Sirin Celik har för Transportarbetareförbundet genomfört fallstudier på tre svenska plattformsföretag: Taskrunner, Tiptapp och Yepstr. Vid projektets avslutande konferens om gigjobb i Rom den 7 juli presenterade hon fallstudierna, liksom de som deltagit från övriga sex EU-länder.

Tidigare har de mötts vid workshops i Warszawa och Madrid.

– Det har varit en stor behållning att träffa de andra i projektet om gigjobb i medlemsländerna. Våra diskussioner har fått mig att inse att det inte finns några begränsningar i vilka medel och metoder som plattformsföretagen använder sig av, säger Sirin Celik.

Hon tar upp ett italienskt företag, BeMyEye, vars verksamhet bygger på att ”arbetare” kan tjäna pengar på att fotografera butikers skyltfönster. Uppgifterna säljer sedan plattformsföretaget vidare till andra företag. Inkomsten för varje fototillfälle motsvarar någon krona, och är dessutom mycket osäker – om andra fotat samma skyltfönster delas potten som finns för uppdraget.

– Ändå finns det tre miljoner användare av företagets app…

Don’t GIG Up, Never! är finansierat av EU-kommissionen. Projektet rymmer också en beskrivning av de sju deltagande ländernas utveckling när det gäller ekonomi och arbetsmarknad. I jämförelse kan den svenska verkligheten te sig bra.

Men Sirin Celik ser att normförskjutningen också gäller här hemma: Den svenska modellen är inget vaccin i en utveckling mot ett mer individualiserat samhälle, med uppluckrad anställningstrygghet och tal om att bara jobba för sig själv. Till en ersättning av runt 50 kronor i timmen som hos företaget Tiptapp, vars affärsidé bygger på att privatpersoner skjutsar andras skräp till soptippen.

För anständiga villkor för gigjobbarna krävs stärkt anställningstrygghet och reglering av plattformsföretagens verksamhet, enligt Celik:

– En framtid där allt fler måste ta gigjobb är annars inte långt borta. I Sverige är vi redan där när vi diskuterar så kallade enkla jobb och ökad flexibilitet för företagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Domstol: Matbudsföretag har arbetsmiljöansvar

Gig-jobb. Wolt har ansvaret för sina kurirers arbetsmiljö, anser Kammarrätten. Bolaget är förvånat och planerar en överklagan.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.