På jobbet inger väktarhundarna respekt. De ska vara beredda att försvara sina förare. Hemmavid är de snälla. Kenneth Johanssons äldsta son lärde sig att räkna på en schäfers tänder.
Close
På jobbet inger väktarhundarna respekt. De ska vara beredda att försvara sina förare. Hemmavid är de snälla. Kenneth Johanssons äldsta son lärde sig att räkna på en schäfers tänder.
Close

Ingen tjafsar med Nixon

Hundförare. De skäller och fäller hår. Är ettriga och ibland vägrar de lyssna. Väktarna älskar sina hundar. – De är våra familjemedlemmar. Men om en gärningsman misshandlar en väktarhund räknas det oftast bara som skadegörelse, säger Kenneth Johansson.

Nixon och husse Kenneth Johansson övar skydd på ”buset” Kenneth Törnqvist.
Nixon och husse Kenneth Johansson övar skydd på ”buset” Kenneth Törnqvist. Foto: John Antonsson

Hundförare Kenneth Johansson och hans pensionerade tränare och chef Kenneth Törnqvist befinner sig på varsin sida av en stor gräsplan på brukshundsklubben i Sandviken.

Törnqvist är ”buset” som har gömt sig i en buske. Johansson är väktaren som får hjälp av en kolsvart schäfer med nosen i vädret. Hunden Nixon älskar att vara på klubben. Hela han lyser av glädje av att få vara där.

Nixon har gått några varv i koppel med Johansson. Nu har han fått ett nytt kommando och vet vad som gäller. Kroppen är spänd och luktreceptorerna i nosen jobbar på högvarv.

Där! Nixon ser ”boven” och Johansson släpper kopplet. Hunden tar språng och attackerar Törnqvists (vadderade) arm. Nära 40 kilo väktarhund har ett bra grepp. Kenneth Johansson ger kommando och snart har Nixon släppt och lagt sig ner på marken. Johansson säger visitera och hunden ligger kvar. Nixon håller position men kan inte vara helt stilla. Det spritter i kroppen.

Johansson går fram och visiterar ”gärningsmannen”. Väktaren hittar inget vapen och säger eskortera. Törnqvist leds över planen med armarna i luften.

Färdigt. Nixon förs tillbaka till bilen. Johansson konstaterar att han behöver öva lite till inför den årliga ”uppkörningen”.

Den här krispiga septemberdagen tränar Kenneth Johansson tillsammans med två Securitas-kollegor som också är hundförare: Bitte Jonsson och Kristina Karlsson. Det gör de en gång i månaden. I vanliga fall finns arbetsgivarens handledare på plats, just den här gången var han sjuk. Så väktarna löste träningen själva. Pensionerade Törnqvist var i skogen vid klubben och tränade med sina egen hundar. Han hoppade in som ”bov” för att visa Transportarbetaren hur just det träningsmomentet går till.

Kenneth Johansson har jobbat som hundförare i 13 år. Han gjorde den ovanliga resan från vanlig väktare till hundförare när Kenneth Törnqvist frågade. Johansson tvekade inte utan tackade omedelbart ja. Snart handplockades en hund från Göteborg till honom. Enligt Törnqvist är det flera saker som måste klaffa. Det ska vara en lämplig hund i rätt ålder. Väktaren ska vara beredd att forma livet runt en fyrbent kamrat. Sedan måste förare och hund passa bra ihop. Vissa hundar lämpar sig helt enkelt bättre för vissa förare.

Det är väktaren som äger sin hund. När den börjar bli gammal är det dags att träna upp en ny. Hunden köps in för egna pengar och ska klara ett flertal lämplighetstest som polisen håller i.

Kristina Karlsson kommer från en uppfödarfamilj och har tagit över sin pappas schäferkennel. Så hon har alltid haft hund. Bitte Jonsson var hundägare först och sökte sig till väktarjobbet för att få chansen att jobba med hundar. Med det här arbetet så blir hunden en följeslagare som är finns med under dygnets alla timmar.

Väktarhunden Nixon. Foto: John Antonsson
Väktarhunden Nixon. Foto: John Antonsson

– Jag har sagt att hundarna är mina två andra barn, säger Kenneth Johansson.

En hundförare vet aldrig vad natten erbjuder. De åker på rond och ryck. Ofta är de först på plats när något allvarligt har hänt.

– Fler och fler kunder vill ha hundförare. Vi kan upptäcka mycket mer. Hunden kan känna av en person som är flera hundra meter bort, säger Kenneth Johansson.

– Säg att vi går in på ett åkeri där någon har klippt upp staketet. En människa kan gå i timmar och leta under bilarna för att hitta någon, om vi gör det alls. En hund däremot. Den hittar gärningsmannen direkt, säger Bitte Jonsson.

Hundförarna berättar att en misstänkt inbrottstjuv blir mer samarbetsvillig när en stor schäfer råkar var med. Det blir helt enkelt inget tjafs.

– Ingen vill riskera att bli biten, säger Kristina Karlsson.

Avtalsrörelsen är just på väg att komma i gång igen. Kenneth Johansson har redan skickat önskemål till Transport centralt. Främst handlar det om att få till ett bättre hundtillägg. Som det är nu ligger det på 2 100 skattefria kronor i månaden. Det ska täcka allt från foder till försäkring.

– Jag har föreslagit att tillägget ska höjas och att det ska räknas upp varje löneförhöjning, lika mycket som lönen. Det är inflation på hundkostnader också, säger Kenneth Johansson.

– Att ha en hund kan kosta mycket mer än vad vi får i ersättning. Vi får betala veterinärkostnaderna själva. Om det blir en skada i jobbet så står arbetsgivaren för självrisken, men det går på vår egen försäkring, säger Kristina Karlsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bästa kollegan har fyra tassar

Bevakning. Att jobba som hundförare är inget jobb. Det är en livsstil. Och schäferhunden Holger en trygg kollega i natten för fackligt engagerade väktaren Mattias Hansson.

Janne Spanedal och Julia Mindell för varsin hundflock genom skogen. Kopplen trasslar, den ena jycken vill gnaga på en pinne, den andra vänslas och den tredje nosa på en fläck. Men alla njuter av våren.

Från sopbil till hundbuss

Arbetsliv. 2017 gick han i täten. Stockholms sopgubbar stred mot sänkta löner och ”nyckelspioner” i bilarna. Nu har Janne Spanedal bytt lastbilen mot en solgul hundbuss. Nyckelknippan har krympt rejält.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utredning: Fler befogenheter för ordningsvakter

Bevakning. Längre utbildning, fler befogenheter och en helt ny lag. Förslagen är många när regeringens utredare föreslår nya regler för ordningsvakter.

Anders Teglund ska snart gå på sitt kvällsskift.

Coronakris i kulturen blev budjobb och bok

Mötet. När pandemin slog till blev kulturarbetaren, pianisten och förläggaren Anders Teglund cyklande matbud på Foodora. Han engagerade sig fackligt och skrev en bok om sitt år på sadeln.

Hallå där!

Mariann Tönnesen

… som har röstats fram till Sveriges bästa parkeringsvakt.

Månadens studier
Jonas Persson, Transports studieombudsman. Foto: Kamilla Kvarntorp

Säkerheten prioriteras när Transports kurser startar

Facklig utbildning. Mängder av fackliga utbildningar har ställts in i spåren av pandemin. Men nu börjar kurserna sakta komma i gång igen, både centralt och i avdelningarna.

Hallå där!

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.

Kultur
Svordomar. Illustration: Mattias Käll. Kristy Beers Fägersten. Foto: Anna Hartvig / Södertörns högskola

Hon vill ge svordomen upprättelse

Kraftuttryck. Ett litet ”jävlar” kan vara tricket om du vill ha en vän. Det funkar också mot smärtan om du råkar tappa domkraften på tån. Lingvisten Kristy Beers Fägersten vet massor om konstruktivt svärande, och hon vill gärna ge svordomen upprättelse. Vi behöver den.

Hallå där!

Petter Arneback

… regional utvecklingsdirektör i Region Örebro län, som får Sveriges första elväg.

Månadens medlem
”Jag är rutinmänniska, gillar att ha rutiner och vill göra ett bra jobb”, säger fackligt engagerade hundföraren Mattias Hansson. Kollegan Holger är sex, sju år och tidigare polishund.

Bästa kollegan har fyra tassar

Bevakning. Att jobba som hundförare är inget jobb. Det är en livsstil. Och schäferhunden Holger en trygg kollega i natten för fackligt engagerade väktaren Mattias Hansson.

Månadens avdelning
”Vi vill att Norrland ska leva och att de som är med i a-kassan också ska gå med i Transport!” Från vänster: Ulrika Wiklund (LO, hyr arbetsrum), regionala skyddsombudet Johnny Wiklund, Linda Björkner (telefontjänsten TPD). Längst fram ordförande och studieorganisatör Mikael Humlin.

”Vi vill att Norrland ska leva!”

Hälsingland. Mitt under brinnande pandemi flyttade Transports Hälsingeavdelning till nya lokaler. Ny ordförande är på plats och coronatiden har rullat på hyfsat. Fast ett gäng sopgubbar slog bakut, alldeles i början.

Månadens medlem
Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.

Tillbaka som bud på Höglandet

Tidningsbud. Efter en kort sväng på annat jobb är Elin Larsson tillbaka som tidningsbud. Rutten är ny, bäst är friheten. Ingen natt är den andra lik.

Månadens klubb
”Lite kul ska vi ha också”, säger nya förarklubben på Connect bus. Från vänster Rebwar Hamasaeed (ledamot), Ann-Britt Boström (ledamot), Pernilla Lagerholm Sköld (ordförande), Erik Smedjeborg (skyddsombud) och Mikael Davidsson (sekreterare). Foto: Justina Öster

”Vaccinera oss chaufförer!”

Förarklubb. Förarna på Connect bus i Örebro har nyss dragit i gång sin klubb. Gå inte bakom backande bussar, vädjar de. Och tipsar arkitekter och beslutsfattare: – Lyssna på oss när ni planerar entréer och parkeringar vid sjukhus!

”Jag har gjort det jag blivit satt att göra, men det har varit mycket tårar”, säger Helén Olsson, som sedan förra året arbetar ute på terminal 4 i Karlshamns hamn. Foto: Lilly Hallberg

Tuff omplacering efter 20 år i hamnen

Hamn. Helén Olsson, 58 år, var som spindeln i nätet hos Karlshamns hamn. När städningen las ut på entreprenad blev hon lovad jobb på fastighetssidan. Men plötsligt försvann den tjänsten. I stället kastades Helén ut i verksamheten i hamnen.

Den solgula hundbussen väcker uppmärksamhet. ”Folk stannar, vinkar och fotar”, säger Janne Spanedal. Så glada miner mötte han inte med sopbilen. Foto: Justina Öster

Från sopbil till hundbuss

Arbetsliv. 2017 gick han i täten. Stockholms sopgubbar stred mot sänkta löner och ”nyckelspioner” i bilarna. Nu har Janne Spanedal bytt lastbilen mot en solgul hundbuss. Nyckelknippan har krympt rejält.

Hallå där!

Svante Backfält

… elev vid Nobelgymnasiet i Karlstad och bäst i Sverige på Transportföretagens yrkesprov.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har haft en hektisk vinter, med avtalsförhandlingar, LAS-strider i LO och en pandemi som försvårat det fackliga arbetet.

Fyra år i hetluften

Kongress 2022. Fyra år har gått sedan Transports kongress i Örebro, då Tommy Wreeth valdes till förbundsordförande. Fyra ovanligt turbulenta år. Om 15 månader är det dags för ny kongress.  – Får jag förtroendet ställer jag gärna upp en period till, säger han.